Material i bandstavar

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Skriv svar
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Material i bandstavar

Inlägg av Svarte_Jack »

Hur skiljer det sig??
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

Jag har bandstavar i stål på flera av mina basar. Mycket mindre underhåll vad det gäller bandslip och bandbyte.

//Jan
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

JunJun skrev:dem
Jag borde hålla tyst, men det går inte längre. Snälla snälla snälla, skriv "dom" om du inte kan hålla isär de/dem. Att skriva "dem" konsekvent överallt är lika illa som att skriva "er" istället för "ni", "mig" istället för "jag", "honom" istället för "han", "henne" istället för "hon".

-Honom är en trevlig kille.
-Vill er ha nya jackor?
-Mig är trött.

:oops: :oops: :oops:
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

Makten skrev:
JunJun skrev:dem
Jag borde hålla tyst, men det går inte längre. Snälla snälla snälla, skriv "dom" om du inte kan hålla isär de/dem. Att skriva "dem" konsekvent överallt är lika illa som att skriva "er" istället för "ni", "mig" istället för "jag", "honom" istället för "han", "henne" istället för "hon".

-Honom är en trevlig kille.
-Vill er ha nya jackor?
-Mig är trött.

:oops: :oops: :oops:
Tack. Skönt att mig slapp säga ifrån till de. (På allvar, ja, det är ett Internetforum, ja man får skriva slarvigt, men gör i alla fall ett försök. Och är ni osäkra, gör som Makten föreslår: skriv "dom")
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Inlägg av the_great_alfonzo »

Eyyy, warwick har ju typ guldiga band... typ mässing eller nåt typ...
Användarvisningsbild
ferm
Medlem++
Inlägg: 4050
Blev medlem: tis 02 jan 2007, 09:28
Ort: Täby

Inlägg av ferm »

the_great_alfonzo skrev:Eyyy, warwick har ju typ guldiga band... typ mässing eller nåt typ...
Nej de är gjorda av en blandning av koppar, tenn och silver som kallas brons eller silverbrons.
Mässing är koppar och gissa vad
För många basar är inte nog
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

ferm skrev:
the_great_alfonzo skrev:Eyyy, warwick har ju typ guldiga band... typ mässing eller nåt typ...
Nej de är gjorda av en blandning av koppar, tenn och silver som kallas brons eller silverbrons.
Mässing är koppar och gissa vad

Bild

+

Bild

=

Bild

:D
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
Folxam
Medlem+
Inlägg: 1588
Blev medlem: lör 18 aug 2007, 19:04
Ort: Eskilstuna

Inlägg av Folxam »

Makten skrev:
JunJun skrev:dem
I'm like so totally super-språk-fascist
... men jag håller med :oops:
Fast det egentligen inte spelar nån roll blir jag galen.
Och det spelar roll :D
Senast ändrad av Folxam den fre feb 30, 2004 13:37, ändrad totalt 4545981732 gånger
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

JunJun skrev:
Makten skrev: Jag borde hålla tyst
Ja det borde du.... 8)
Om ingen säger något så kommer du ju att fortsätta skriva fel, så det är väl lika bra med lite upplysning? Ungefär som att man bör tala om för någon att den går omkring med tröjan bak-och-fram, så att det kan åtgärdas. :lol:
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
ferm
Medlem++
Inlägg: 4050
Blev medlem: tis 02 jan 2007, 09:28
Ort: Täby

Inlägg av ferm »

JunJun skrev:
ferm skrev:
the_great_alfonzo skrev:Eyyy, warwick har ju typ guldiga band... typ mässing eller nåt typ...
Nej de är gjorda av en blandning av koppar, tenn och silver som kallas brons eller silverbrons.
Mässing är koppar och gissa vad
Mässing är vanligast en blandning av 65% koppar och 35% zink..

Starta en kemi-tråd? 8)
Det heter metallurgi kemi är nått annat
För många basar är inte nog
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

ferm skrev:
the_great_alfonzo skrev:Eyyy, warwick har ju typ guldiga band... typ mässing eller nåt typ...
Nej de är gjorda av en blandning av koppar, tenn och silver som kallas brons eller silverbrons.
Mässing är koppar och gissa vad
Är det bra eller dåligt?
Användarvisningsbild
ferm
Medlem++
Inlägg: 4050
Blev medlem: tis 02 jan 2007, 09:28
Ort: Täby

Inlägg av ferm »

Svarte_Jack skrev:
ferm skrev:
the_great_alfonzo skrev:Eyyy, warwick har ju typ guldiga band... typ mässing eller nåt typ...
Nej de är gjorda av en blandning av koppar, tenn och silver som kallas brons eller silverbrons.
Mässing är koppar och gissa vad
Är det bra eller dåligt?
Bronsblandningen som Warwick använder är enligt dem samma som man gjöt kyrkklockor av. Brons tål mer än mässing, det är hyffsat korrosionsbeständigt. Mässing är mer som ren koppar, mjukt och lätt att bocka.
För många basar är inte nog
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

Vad som är "bra" eller "dåligt" i detta sammanhang är nog väldigt subjektivt. Det finns minst två aspekter; slitstyrka och eventuell ljudpåverkan. När det gäller slitstyrka så är ett så hårt material som möjligt generellt bäst. Brons är vad jag vet hårdare än mässing (dock inte starkare!). Rostfritt stål är enormt hårt, och sådana band kanske man inte behöver byta på tjugo år trots att man spelar varje dag. Jag hade rostfria band på min senaste gitarr, och efter två år var det NOLL slitage. På gitarrer är det också trevligt om friktionen mellan sträng och band är låg, eftersom det går mycket lättare att bända toner då, och rostfritt är väldigt "halt". Ganska oväsentligt hos en bas dock. När det gäller ljud så säger en del att rostfritt ger ett hårdare ljud, men jag tror faktiskt inte riktigt på det, förutsatt att man har såpass hög stränghöjd att man slipper rassel. Har man däremot låg stränghöjd så kan jag tänka mig att rasslet blir väldigt mycket vassare och jobbigare, och därigenom hörs mer. Samma jämförelser kan man förstås göra med alla "vanliga" bandmaterial beroende på deras hårdhet.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Skriv svar