rusta upp basar

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Skriv svar
magnus.adler
Medlem
Inlägg: 40
Blev medlem: tis 07 nov 2006, 23:40
Ort: Malmö

rusta upp basar

Inlägg av magnus.adler »

någon som har några heta tips på hur man kan rusta upp en bas för att öka värdet lite? lite saker som en vanlig människa kan göra.
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4147
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Re: rusta upp basar

Inlägg av Matte »

magnus.adler skrev:någon som har några heta tips på hur man kan rusta upp en bas för att öka värdet lite? lite saker som en vanlig människa kan göra.
Vad är det för bas och hur vill du öka värdet?
magnus.adler
Medlem
Inlägg: 40
Blev medlem: tis 07 nov 2006, 23:40
Ort: Malmö

Inlägg av magnus.adler »

tänker inte på någon speciell bas. tänkte på att man typ kan sätta på fräscha strängar, rengöra greppbräda och liknande... om någon har några enkla hemmafixartips att tilllämpa på renoveringsobjekt eller okej basar som kan bli lite bättre. helt enkelt lite hemmameck....
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

magnus.adler skrev:tänker inte på någon speciell bas. tänkte på att man typ kan sätta på fräscha strängar, rengöra greppbräda och liknande... om någon har några enkla hemmafixartips att tilllämpa på renoveringsobjekt eller okej basar som kan bli lite bättre. helt enkelt lite hemmameck....
Skrapa bort allt svett på greppbrädan (det finns där, det lovar jag, hur äckligt som helst att skrapa bort det men resultatet blir jäkligt bra)
Byt strängar
Skruva åt allt som "ska" skruvas åt
Justera och intonera basen riktigt ordentligt (stränghöjd, dragstången, stall)
Fixa mickhöjden! Jag har haft en ganska hög mickhöjd och "lärt mig" att spela med den, men om jag skulle sälja basen så skulle jag på direkten justera om micken

Vill du förbättra ljudet lite lätt så kan du kanske byta sadel också? Har inte så stor koll på det tyvärr, men jag ska byta ut den sketna plastsadeln på min nya bas till något i mässing eller ben eller något, borde göra susen för sustainen (och så slipper jag riva mig på dom vassa kanterna :evil: )

Släng på alla orginaldelar om du har bytt ut något, men om det sitter straplocks på kanske du ska lämna kvar dom? Tror nog att de flesta sätter på straplocks iaf...

Ska kanske tillägga att jag aldrig sålt mina basar, men det där är sånt som låter "mest logiskt" att fixa :lol: Tror nog att bland annat Marcbass och de andra som säljer basar "på heltid" har bättre koll...
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
magnus.adler
Medlem
Inlägg: 40
Blev medlem: tis 07 nov 2006, 23:40
Ort: Malmö

Inlägg av magnus.adler »

tack för ditt svar!!!
ska nog hjälpa en hel del.
ni marcbass och andra försljare, byggare, hemmameckare och andra...
kanske har ni något bra och komma med för att få igång en liten mecktråd???
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Det snabbaste, billigaste och enklaste sättet att få en bas att se ut och kännas dubbelt så dyr är att sätta på nya strängar, göra en ordentlig setup och putsa upp den. Ett par hundra kronor och en timmes jobb så har du grejat det.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16195
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

Fråga gärna Matte om han har något bra tips hur man får sin bas ordentligt uppfräschad i lacken :wink: :oops:
Om inte relicing är idealet förståss...
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4147
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Inlägg av Matte »

200071 skrev:Fråga gärna Matte om han har något bra tips hur man får sin bas ordentligt uppfräschad i lacken :wink: :oops:
Om inte relicing är idealet förståss...
:shock:
Ja just det! Vill man få fin yta på lacken så kan jag rekommendera Clover® Guitar & Bass Care System. Vill ni veta mer om detta så kan ni läsa vad jag tyckte och vad Peter tar betalt för dessa produkter...... Har testat på gitarrer med och det är en riktigt bra produkt om man vill få sin bas/gitarr att se blank och fin ut.

http://www.basstudio.nu/Clover_care.htm
:D :D :D

I övrigt är setup, nya strängar och annat som nämnts bra saker att göra för att få sitt instrument att visa sin bästa sida. Olja in greppbrädan kan man oxå göra om man ändå gör rent den.
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16195
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

Tack Matte :oops:
Jag vill inte göra onödig reklam för min verksamhet här, så jag behöver den draghjälpen. Men nu när du ändå fört det på tal:
Det är ju prisvärt men mycket pengar som det heter om man ska satsa på hela setet men jag har tre kompletta set hemma. Jag säljer dem för 185 SEK för de Pratabasmedlemmar som vill testa.
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4147
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Inlägg av Matte »

200071 skrev:Tack Matte :oops:
Jag vill inte göra onödig reklam för min verksamhet här, så jag behöver den draghjälpen. Men nu när du ändå fört det på tal:
Det är ju prisvärt men mycket pengar som det heter om man ska satsa på hela setet men jag har tre kompletta set hemma. Jag säljer dem för 185 SEK för de Pratabasmedlemmar som vill testa.
För det priset är det verligen prisvärt. Så lite betala inte ens jag när jag testade grejerna!:shock: :cry: :wink: Har man en normalsliten bas med lite repor som är lite grövre (bara i klarlacken) så kan man lätt trolla bort dem med lite småtrix. 2Komp-lack (polyurethan) ärdet jag lagat och fixat på. Celluosa är lite känsligare så där kanske alla stegen blir lite för mycket, men steg 3 och 4 borde vara gjutet för de typen av lack.
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16195
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

Matte skrev:Så lite betala inte ens jag när jag testade grejerna!:shock: :cry: :wink:
Nej det var i lägsta laget, :oops: men det är bara tre set kvar och jag var på gott humör.
magnus.adler
Medlem
Inlägg: 40
Blev medlem: tis 07 nov 2006, 23:40
Ort: Malmö

Inlägg av magnus.adler »

tack så mycket för det!
200071: hade varit intressant och prova.
har tyvärr inte pengar till det just nu, fattig student som man är...
men har du kvar ett set till salu om ett tag så frågar jag då.
hur många gånger räcker ett set?
olja greppbrädan, är det mp52 som gäller då eller finns det något annat bra?
Användarvisningsbild
EA
Medlem+
Inlägg: 738
Blev medlem: tis 05 sep 2006, 13:49

Inlägg av EA »

200071 skrev:Tack Matte :oops:
Jag vill inte göra onödig reklam för min verksamhet här, så jag behöver den draghjälpen. Men nu när du ändå fört det på tal:
Det är ju prisvärt men mycket pengar som det heter om man ska satsa på hela setet men jag har tre kompletta set hemma. Jag säljer dem för 185 SEK för de Pratabasmedlemmar som vill testa.
Skicka en till mig :D

Du har kvar adressen?

/EA
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16195
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

Ska fixas!
EA skrev:Du har kvar adressen?

/EA
Ja, om gatuadress har blomanknytning...
Användarvisningsbild
EA
Medlem+
Inlägg: 738
Blev medlem: tis 05 sep 2006, 13:49

Inlägg av EA »

200071 skrev:Ska fixas!
EA skrev:Du har kvar adressen?

/EA
Ja, om gatuadress har blomanknytning...
Ja , det stämmer (tänker inte flytta på länge :-))

/EA
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4147
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Inlägg av Matte »

magnus.adler skrev: olja greppbrädan, är det mp52 som gäller då eller finns det något annat bra?
Det skulle jag nog undvika att använda. Citronolja eller Linolja är oljor som funkar. Vilket som är bäst är en smaksak. Linoljan är billigare du kan använda både kokt och okokt) och Citronoljan är den som säljs på musikaffärerna. Lägg på och låt det dra en stund och torka bort överflödig olja innan du sätetr på de nya strängarna.
Skriv svar