Fräsa mickhål och annat med Dremel ?

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Skriv svar
Användarvisningsbild
whatawaste
Medlem++
Inlägg: 6882
Blev medlem: mån 31 jul 2006, 22:32
Ort: Hufvudstadens södra utkant.

Fräsa mickhål och annat med Dremel ?

Inlägg av whatawaste »

Håller på att skaffa lite verktyg....överhandsfräs känns lite onödigt då jag kommer använda den max 10 ggr....
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37753
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Jag tog upp främre mickhålet på min tele för humbucker med stämjärn, funkar utmärkt om man är försiktig! Ett rakt och ett runt, så vassa som möjligt!

Edit: Detta förutsätter dock plektrumskydd om man inte är RIKTIGT duktig! Annars är nog en Dremel bra att slipa kanterna med iaf!
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem
Inlägg: 16397
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 14:04
Ort: Umeå.

Inlägg av knedy »

Jag håller med TDHP, mickhål är jäkligt mycket trä att få bort med dremel. Iaf min dremel är rätt liten, perfekt för mindre "finjobb" men för så stora grejer behövs nog något elakare om man inte vill stå i evigheter med den.
Officiell stormästare i EB-orden
Användarvisningsbild
dexter
Medlem+
Inlägg: 575
Blev medlem: tor 11 okt 2007, 09:31

Inlägg av dexter »

Jag har funderat på att köpa någon billig överhandsfräs. Det enda jag kommer använda den är till att fräsa i lite kroppar, dvs inga stora eller avancerade jobb - därför tror jag mig klara mig med någon billig variant. Jula har en för 279kr, ClasOhlson har en för 349kr och Biltema en för 379kr. Frågan är ju bara vilken man ska välja.
Användarvisningsbild
whatawaste
Medlem++
Inlägg: 6882
Blev medlem: mån 31 jul 2006, 22:32
Ort: Hufvudstadens södra utkant.

Inlägg av whatawaste »

knedy skrev:Jag håller med TDHP, mickhål är jäkligt mycket trä att få bort med dremel. Iaf min dremel är rätt liten, perfekt för mindre "finjobb" men för så stora grejer behövs nog något elakare om man inte vill stå i evigheter med den.
Jag tänkte inte "fräsa" med den bara men kombinera borrar, filar etc för att göra samma jobb som en fräs... :roll: Mer nytta med en Dremel som kan användas till allt möjligt...slipa band....polera prylar etc.... :D
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem
Inlägg: 16397
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 14:04
Ort: Umeå.

Inlägg av knedy »

whatawaste skrev:
knedy skrev:Jag håller med TDHP, mickhål är jäkligt mycket trä att få bort med dremel. Iaf min dremel är rätt liten, perfekt för mindre "finjobb" men för så stora grejer behövs nog något elakare om man inte vill stå i evigheter med den.
Jag tänkte inte "fräsa" med den bara men kombinera borrar, filar etc för att göra samma jobb som en fräs... :roll: Mer nytta med en Dremel som kan användas till allt möjligt...slipa band....polera prylar etc.... :D
Då så, en dremel är nästan ett måste om man gillar att pyssla 8)
Officiell stormästare i EB-orden
Användarvisningsbild
rockern
Medlem+
Inlägg: 962
Blev medlem: mån 25 jun 2007, 09:38
Ort: Lund

Inlägg av rockern »

Rusta har ett par varianter på överhandsfräsar har jag för mig. Jag har också för mig att jag (när jag googlade) läste nånstans att de faktiskt var rätt OK.
Sandberg JM4
EBMM SR4 Classic

Thunderfunk 550-B
TKS 215/size]
Användarvisningsbild
dexter
Medlem+
Inlägg: 575
Blev medlem: tor 11 okt 2007, 09:31

Inlägg av dexter »

rockern skrev:Rusta har ett par varianter på överhandsfräsar har jag för mig. Jag har också för mig att jag (när jag googlade) läste nånstans att de faktiskt var rätt OK.
Där var dom ju ännu billigare - 249kr!
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

Jepp, överhandsfräsar kostade från 1500:- och uppåt bara för ett par år sedan. Nu är de nere i 300-400 kr och funkar säkert bra till att fräsa ur för mickar.
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37753
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Det är iof själva fräsarna som är dyra om man vill ha kvalitet. Ett hyfsat frässtål kostar nog 2-300:- i alla fall.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Jag utökade jazzmickshålet för en mudbucker med borr och stämjärn, det gick bra. Finputs med dremel.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
whatawaste
Medlem++
Inlägg: 6882
Blev medlem: mån 31 jul 2006, 22:32
Ort: Hufvudstadens södra utkant.

Inlägg av whatawaste »

anli skrev:Jag utökade jazzmickshålet för en mudbucker med borr och stämjärn, det gick bra. Finputs med dremel.
Låter bra. Är det träslöjd så är det. "Allting går att laga med Karlssons Klister..."
Skriv svar