Diskanthornsproblem

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Användarvisningsbild
PW
Medlem
Inlägg: 28
Blev medlem: lör 10 nov 2007, 21:33

Diskanthornsproblem

Inlägg av PW »

Jag tyckte för ett tag sedan att min 410 med diskanthorn lät annorlunda än tidigare, mindre diskant, stängdare ljud...
Jag skruvade ur diskanthornet med kablarna kvar. Det varken lät eller "vibrerade".

Min första tanke var att kolla om det är någon spänning fram till hornet. Är det någon idé? Är det en vettig felsökningsbörjan? I så fall vilken spänning rör det sig om? (Bäst att ta reda på innan jag springer i väg och köper en voltmeter)

Kan man testa hornet på något sätt?

/Per W
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Frågan är om det sitter något mellan jacket och talspolen (högtalaren) dvs ett delningsfilter eller en volymreglering av något slag som kan spöka? Isf kan ju felet vara där. Mäta spänning är lite krångligt eftersom spänningen får olika frekvens och är tämligen låg. Bättre då att resistansmäta (ohmmäta) mellan jacket och anslutningen på talspolen + att ohmmäta talspolen. Har man kontakt mellan jack och talspole så är ju säkerligen högtalaren kass (antingen talspolen eller att något annat gått sönder i högtalaren).

Annars borde man ju kunna testa diskanten i hemmastereon också.
Användarvisningsbild
PW
Medlem
Inlägg: 28
Blev medlem: lör 10 nov 2007, 21:33

Inlägg av PW »

Danne skrev:Frågan är om det sitter något mellan jacket och talspolen (högtalaren) dvs ett delningsfilter eller en volymreglering av något slag som kan spöka? Isf kan ju felet vara där. Mäta spänning är lite krångligt eftersom spänningen får olika frekvens och är tämligen låg. Bättre då att resistansmäta (ohmmäta) mellan jacket och anslutningen på talspolen + att ohmmäta talspolen. Har man kontakt mellan jack och talspole så är ju säkerligen högtalaren kass (antingen talspolen eller att något annat gått sönder i högtalaren).

Annars borde man ju kunna testa diskanten i hemmastereon också.
Jag sprang till hemmastereon och kollade. Hornet funkar.
Jag skruvade av hantagen på stärkaren och tittade in i innanmätet bakom högtalarna. Där hittade jag lite elektronik som verka ha med hornet att göra, en kabel till hornet och två till de fyra tiorna + 0-or. Delningsfilter?
Där satt en söndrig säkring!

Det står ingen strömstyrka på den, däremot 18W 24V(2.4V?) lite otydligt.

Kan man räkna I=P/U?
Användarvisningsbild
PW
Medlem
Inlägg: 28
Blev medlem: lör 10 nov 2007, 21:33

Inlägg av PW »

Danne skrev:Frågan är om det sitter något mellan jacket och talspolen (högtalaren) dvs ett delningsfilter eller en volymreglering av något slag som kan spöka? Isf kan ju felet vara där. Mäta spänning är lite krångligt eftersom spänningen får olika frekvens och är tämligen låg. Bättre då att resistansmäta (ohmmäta) mellan jacket och anslutningen på talspolen + att ohmmäta talspolen. Har man kontakt mellan jack och talspole så är ju säkerligen högtalaren kass (antingen talspolen eller att något annat gått sönder i högtalaren).

Annars borde man ju kunna testa diskanten i hemmastereon också.
Jag glömde tacka!

STORT TACK Danne!
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Aah på så vis. Ja vissa tilverkare har tom en lampa (används som säkring) i serie med signalen till diskanthornet. Det kan tydligen vara lite känsligt för plötsliga spikar i ljudet så i det fallet om lampan slutar lysa så har man gasat lite för hårt. Skönt att det var så enkelt.

Edit: Missade att poängtera att du nog också har en lampa där av märkdatan att döma. Alltså en lampa på 18W och 2.4V alt 24V. Volttalet är viktigt men 24V är nog vanligare än 2.4V. Om du vill vara på säkra sidan och det finns båda varianter, sätt i 2.4V-lampa och testa med först. P=U/I kan användas.
Skriv svar