Hur justerar ni basen

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
busse
Medlem+
Inlägg: 1121
Blev medlem: lör 07 jul 2007, 18:35
Ort: I hjärtat av Norrbotten

Hur justerar ni basen

Inlägg av busse »

Det talas ju mycket om att instrument är dålig justerade i affärerna och att det inte gör rättvis åt dom, vad anses vara en bra justering? Personligen vill jag ha ganska hög stränghöjd och ganska "krokiga" halsar. En gång var jag på en sån där "Fender bench check" (eller vad tusan det nu heter) och fick basen justerad, det slutade med att det var bara att släppa dragstången och höja upp strängarna och göra om intoneringen då jag kom hem och började spela lite mer och hårdare. Jag misstänker att många tycker jag är ganska knäpp som vill ha det som jag tror av många anses vara dålig justerade och tungspelade basar. Hur justerar ni era basar?
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

oj, det är olika.

Men utgångspunkten är alltid lika: en justering som är så låg som möjligt utan att det blir rassel och att det känns som man spelar på en hals utan strängar. Dvs med viss höjd. Jag vill gärna att basen är justerad så att man kan ta alla toner utan irriterande biljud. Detta är framförallt för att jag mestadels spelar utan förstärkare och rent akustiskt.
Senast redigerad av macahan den fre 15 feb 2008, 08:56, redigerad totalt 1 gånger.
Janne

Inlägg av Janne »

Jag är nog lite som du, hur det låter är viktigare än hur det känns. Men på sistonde har jag blivit lite snällare mot mina händer, helt enkelt därför att vi körde en del låtar där jag inte hann med i tempot på mina fakirinställda basar.
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Allt beror på vilket sound man är ute efter.. vad det är man vill kunna spela...
Ett instrument som är justerat på ett visst sätt inspirerar till att man spelar helt annorlunda på det än ett annorlunda justerat instrument..

Jag spelar inte i ett raggeband just nu.. men om jag gjode det.. skulle jag definitivt ha en bas med mycket högre stränghöjd på än vad mina nuvarande basar har.. tex...

Mina basar har så låg stränghöjd som möjligt.. så raka halsar som möjligt..

Och jag tycker inte du är knäpp!! verkligen inte! Alla är olika..
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Det beror på bas och spelstil.
På ricken vill jag ha låg stränghöjd, rak hals och lite rassel. Gillar soundet samt att då räcker intoneringsområdet för E strängen (det gäller att vara pragmatisk). Ofta dist och riff.
På jazzhalsen är flatsen toklågt justerade... skönt.
På ny P-basen har jag strängarna för tillfället ovanligt högt med lite bow (mest för att några band inte blivit finjusterade ännu) och jag gillar det oxå. Passar på nåt sätt. Spelar med mer kraft på den antar jag.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
GurraG
Medlem++
Inlägg: 5670
Blev medlem: tis 20 mar 2007, 09:50
Ort: Lund

Inlägg av GurraG »

Jag kör med hög stränghöjd. Jag tycker att ett instrument ska "kämpa emot" lite.
When in doubt, LÄS PÅ! -Chriller
Ja, jag har en keps som det står "besserwisser" på.
www.myspace.com/parisdakarmusic
Användarvisningsbild
Chriller
VIP medlem
Inlägg: 3341
Blev medlem: mån 26 nov 2007, 21:02
Ort: Gothenburg

Inlägg av Chriller »

Har alltid haft löjligt höga strängar vilket varit gött till det mesta och dessutom gjort att andra basister skytt mitt instrument - gött att ha det för mig själv!
Men så köpte jag en annan bas som hade lägre action och så insåg jag att det ju var mycket skönare att spela på. Och så går det att spela snabbt på ett helt annat sätt om man nu vill det.
Så nu vet jag inte riktigt vilken väg jag ska välja framöver...
Jomen. It's the Chriller.
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Lagom är bäst.
Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++
Inlägg: 14601
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 16:53
Ort: Solna

Inlägg av hosse »

jag tittar bara hotfullt på basen och säger "jag tänker spela dansband på dig om du inte justerar dig så som jag vill ha det". den stelnar till av rädsla först men rättar sig snabbt i ledet.

men det är ju bara jag, hur gör ni?
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish

snus och kaffe, a match made in heaven.

"When in doubt, skriv 'dom'."
busse
Medlem+
Inlägg: 1121
Blev medlem: lör 07 jul 2007, 18:35
Ort: I hjärtat av Norrbotten

Inlägg av busse »

Intressant att höra att det är fler än mig som gillar högre stränghöjd.
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17235
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Jag siktar på 0,5 mm relief (mätt på nionde band med strängarna nertryckta på första och sista) och en stränghöjd på 2-3 mm (från G till E). Med tiden har detta blivit mer och mer på känsla, men nå'nstans där brukar jag sikta...

Mikarna hamnar c:a 5 mm under strängarna (nertryckta på sista band).
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Sätter strängarna såpass högt så att jag kan spela så hårt jag bara orkar utan att tonen kvävs och tappar volym.
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

Jag vill ha låg stränghöjd och inge rassel
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
Användarvisningsbild
ingo
VIP medlem
Inlägg: 1783
Blev medlem: lör 13 jan 2007, 14:49
Ort: Göteborg

Inlägg av ingo »

ca/knappa 0,5 mm relief vid åttonde/nionde band med strängarna nertryckta på första och sista och en stränghöjd på ca 2,2 - 3.0 mm från G-E. Stämmer ju ofta F-D numer och har då några tiondelar mer relief och stränghöjd.
Dr_Blues
Medlem+
Inlägg: 1591
Blev medlem: tor 09 nov 2006, 07:39

Inlägg av Dr_Blues »

Har tyvärr inte ställt in basen riktigt får tummen mellan E-strängen, men det blir bättre nedåt dvs mot A till G, där kanske ett lillfinger går in!

Måste fixa till det snart.... :(
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Inlägg av the_great_alfonzo »

Låg stränghöjd! Av de basaffärer jag varit i är det endast MUG och Basstudio som inte haft en stärnhöjd som tillåter en tumme under 12:e bandet, typ...
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

anli skrev:Det beror på bas och spelstil.
På ny P-basen har jag strängarna för tillfället ovanligt högt med lite bow (mest för att några band inte blivit finjusterade ännu) och jag gillar det oxå. Passar på nåt sätt. Spelar med mer kraft på den antar jag.
Citerar mig själv :)
Efter lite mer våldsamt (fick ta i som tusan Barbie! :D ) skruvande på den slagträliknande BBQV halsen så blev den äntligen lagom rak i kväll och vips försvann mitt behov av bandjustering :) Och den blev inget skorr trots lägre stränghöjd.
Magiskt!
Efter en stunds pillrande på strängarna så erkänner jag.... jag gillar låg omanlig stränghöjd bäst ändå :oops:
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
ingo
VIP medlem
Inlägg: 1783
Blev medlem: lör 13 jan 2007, 14:49
Ort: Göteborg

Inlägg av ingo »

Roade mig faktiskt (dras med en ihärdig en veckas dunder förkylning så nåt får man ju hitta på) med att mäta upp mina basar och samtidigt ge dem en översyn.

B(Bingo)BQV basen (min avatar)

35" mensur och 16" radie på greppbräda.

Stämd D G C F - DR Sunbeam 045-105 strängar

Halsrelief = 0.20mm

Stränghöjd vid 12:e band 2.3 - 1.9 D-F


Clover XP15.5 femma

34" mensur och 20" radie

Stämd B E A D G - D'addario 045-065-085-105-120 str.

Halsrelief = 0.50mm

Stränghöjd vid 12:e band 3.0 - 2.4 B-G


Fender MIJ Jazz

34" mensur och 9.5 radie

Stämd D G C F - just nu LaBella Flats (lånade av 200071)

Halsrelief = 0.40

Stränghöjd vid 12:e band 2.8 - 2.2 D-F
Användarvisningsbild
broder blues
Medlem++
Inlägg: 5926
Blev medlem: tor 20 dec 2007, 21:32
Ort: Hönö, södra bluehuslän

Inlägg av broder blues »

ingo skrev:Roade mig faktiskt (dras med en ihärdig en veckas dunder förkylning så nåt får man ju hitta på) med att mäta upp mina basar och samtidigt ge dem en översyn.
jaha ja... bladmått, eller en jädra bra synvinkel?
Fender friend & resident bluespolis
Danelectro U2, Fender J-76, Telebas (byggtråd), DeArmond Starfire -98, Stagg EUB RDL, Eden CXC210.
Medlem, PBGK40++, skäggsektionen.
Användarvisningsbild
ingo
VIP medlem
Inlägg: 1783
Blev medlem: lör 13 jan 2007, 14:49
Ort: Göteborg

Inlägg av ingo »

broder blues skrev:
ingo skrev:Roade mig faktiskt (dras med en ihärdig en veckas dunder förkylning så nåt får man ju hitta på) med att mäta upp mina basar och samtidigt ge dem en översyn.
jaha ja... bladmått, eller en jädra bra synvinkel?


Jo jo, vi hantverkare är petiga vi ;-)

Bladmått är bättre än tumstock ( inget förkylnings feluttalat/uteslutet "r") ur min synvinkel


*lite bladig (tog fasta på din Jameson kur mot förkylning) och mätt
Användarvisningsbild
broder blues
Medlem++
Inlägg: 5926
Blev medlem: tor 20 dec 2007, 21:32
Ort: Hönö, södra bluehuslän

Inlägg av broder blues »

ingo skrev:
broder blues skrev:
ingo skrev:Roade mig faktiskt (dras med en ihärdig en veckas dunder förkylning så nåt får man ju hitta på) med att mäta upp mina basar och samtidigt ge dem en översyn.
jaha ja... bladmått, eller en jädra bra synvinkel?


Jo jo, vi hantverkare är petiga vi ;-)

Bladmått är bättre än tumstock ( inget förkylnings feluttalat/uteslutet "r") ur min synvinkel


*lite bladig (tog fasta på din Jameson kur mot förkylning) och mätt
Ja du.. en jameson e aldrig fel. Själv har jag vart dålig i snart två veckor. Började jobba så smått igår... Sicket elände :(
Fender friend & resident bluespolis
Danelectro U2, Fender J-76, Telebas (byggtråd), DeArmond Starfire -98, Stagg EUB RDL, Eden CXC210.
Medlem, PBGK40++, skäggsektionen.
Användarvisningsbild
ingo
VIP medlem
Inlägg: 1783
Blev medlem: lör 13 jan 2007, 14:49
Ort: Göteborg

Inlägg av ingo »

broder blues skrev:
ingo skrev:
broder blues skrev:
ingo skrev:Roade mig faktiskt (dras med en ihärdig en veckas dunder förkylning så nåt får man ju hitta på) med att mäta upp mina basar och samtidigt ge dem en översyn.
jaha ja... bladmått, eller en jädra bra synvinkel?


Jo jo, vi hantverkare är petiga vi ;-)

Bladmått är bättre än tumstock ( inget förkylnings feluttalat/uteslutet "r") ur min synvinkel


*lite bladig (tog fasta på din Jameson kur mot förkylning) och mätt
Ja du.. en jameson e aldrig fel. Själv har jag vart dålig i snart två veckor. Började jobba så smått igår... Sicket elände :(
Du kan verkligen konsten att trösta du... TVÅ VECKOR jag har fått mer än nog efter EN.

Har inte bara smittats av förkylnings/influensa basill utan har även (efter trettio års närkontakt) fått en ordentlig släng av blues sjukan (känns dock mer hängig än svängig ännu).

Har du tips på låtar,band och basister ?
Tänker då inte i första hand på bluesrock (typ. Led Zeppelin, Cream) och boogiebluesrock a' la ZZ Top är jag ju bekant med.



För att undvika trådkapning så flyttar jag mitt ärende hit:

http://pratabas.se/viewtopic.php?t=6636


.
Användarvisningsbild
GNUlars
VIP medlem
Inlägg: 850
Blev medlem: tis 09 okt 2007, 01:00
Ort: Göteborg (Partille)
Kontakt:

Inlägg av GNUlars »

Stränghöjden hamnar runt 3mm nuförtiden (vid sista bandet). Böjen på halsen varierar mer än stränghöjden, det beror en del på var böjen sitter på halsen. Alla halsar böjer sig inte jämnt...
Jag är faktiskt inte så petig på mina egna basar, en del varierar mycket och får justeras ibland. Min Aria ändrar sig aldrig, man behöver bara stämma den varannan månad... Behöver sällan justera stämningen trots minusgrader i släpet på vägen till spelning och halsen har jag aldrig rört, vet faktiskt inte hur det ser ut under luckan till dragstången.... Andra basar kräver mer jobb i olika grad.
Lars
Fender 400PS, Mesa M6, Jonas Hellborg, Mesa Buster, Sound City 120, Ampeg V4.
Lådor: Mesa, Jonas Hellborg, Ampeg, EBS, Marshall, EV mm....
Basar: (helst inte Fender) GNU, Peavey, Aria, Grand Suzuki, Rickenbacker, Music Man, Fender JB, Gibson, G&L mm
Användarvisningsbild
broder blues
Medlem++
Inlägg: 5926
Blev medlem: tor 20 dec 2007, 21:32
Ort: Hönö, södra bluehuslän

Inlägg av broder blues »

GNUlars skrev:Stränghöjden hamnar runt 3mm nuförtiden (vid sista bandet). Böjen på halsen varierar mer än stränghöjden, det beror en del på var böjen sitter på halsen. Alla halsar böjer sig inte jämnt...
Jag är faktiskt inte så petig på mina egna basar, en del varierar mycket och får justeras ibland. Min Aria ändrar sig aldrig, man behöver bara stämma den varannan månad... Behöver sällan justera stämningen trots minusgrader i släpet på vägen till spelning och halsen har jag aldrig rört, vet faktiskt inte hur det ser ut under luckan till dragstången.... Andra basar kräver mer jobb i olika grad.
Lars
Ok. Innan jag ställde av hardcaset o köpte en gigbag så behövde min jb 76 i princip aldrig stämmas. Sjukt stabil som fjortisarna säger.
Nu kommer gigbagen åt gskruven hela tiden.. Mycke irriterande.
Fram för fabriksstämda instrument. Nåt för gitarristerna att tänka på.
Fender friend & resident bluespolis
Danelectro U2, Fender J-76, Telebas (byggtråd), DeArmond Starfire -98, Stagg EUB RDL, Eden CXC210.
Medlem, PBGK40++, skäggsektionen.
Skriv svar