Raka band snart ett minne blott

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Användarvisningsbild
Chriller
VIP medlem
Inlägg: 3341
Blev medlem: mån 26 nov 2007, 21:02
Ort: Gothenburg

Raka band snart ett minne blott

Inlägg av Chriller »

Med raka band på halsen kan man inte spela blues. Tydligen.
Vet inte var det här platsar egentligen, men lite läsvärt är det ju alltid med supernördar som bygger instrument. Eller? Det mest komiska är ju att snubben spelade bluesrock när han upptäckte detta "problem".

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1058&a=743718
Jomen. It's the Chriller.
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Re: Raka band snart ett minne blott

Inlägg av basmartin »

Chriller skrev:Med raka band på halsen kan man inte spela blues. Tydligen.
Vet inte var det här platsar egentligen, men lite läsvärt är det ju alltid med supernördar som bygger instrument. Eller? Det mest komiska är ju att snubben spelade bluesrock när han upptäckte detta "problem".

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1058&a=743718
Är du skeptisk?
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

Jag såg den killen på tv. banden ser helt galna ut.. snea och knäckta mm..
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Dom är så sena med det där..
Johannes va långt före!

Bild
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
ingo
VIP medlem
Inlägg: 1783
Blev medlem: lör 13 jan 2007, 14:49
Ort: Göteborg

Inlägg av ingo »

Gitarrer med halsar, bandade på det viset, fanns med på förra årets Fuzz mässa i Gbg.

Känner folk (gitarrister) som testat och gillar det...

Själv spelar jag så lite gitarr så det känns som att jag "testar första gången" varje gång så för min del kändes det inte som någon stor omställning.

Tror benhårt på dess (den här typen av bandning) positiva effekter för intonation dock.
Senast redigerad av ingo den mån 18 feb 2008, 14:27, redigerad totalt 3 gång.
Användarvisningsbild
Chriller
VIP medlem
Inlägg: 3341
Blev medlem: mån 26 nov 2007, 21:02
Ort: Gothenburg

Re: Raka band snart ett minne blott

Inlägg av Chriller »

basmartin skrev:
Chriller skrev:Med raka band på halsen kan man inte spela blues. Tydligen.
Vet inte var det här platsar egentligen, men lite läsvärt är det ju alltid med supernördar som bygger instrument. Eller? Det mest komiska är ju att snubben spelade bluesrock när han upptäckte detta "problem".

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1058&a=743718
Är du skeptisk?
Jo, ja, kanske lite. Försökte dölja det ju...
Nej, det är väl kul med utveckling och att folk försöker utveckla instrumenten och tänja gränserna och sådär.
Men den som är ute efter mikrometerprecision när han spelar blues anser jag ha missat poängen med just blues. Och kanske med musik överhuvudtaget!
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

Kul med en över ett år gammal nyhet! :wink:
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Re: Raka band snart ett minne blott

Inlägg av basmartin »

Chriller skrev: Jo, ja, kanske lite. Försökte dölja det ju...
Nej, det är väl kul med utveckling och att folk försöker utveckla instrumenten och tänja gränserna och sådär.
Men den som är ute efter mikrometerprecision när han spelar blues anser jag ha missat poängen med just blues. Och kanske med musik överhuvudtaget!
Absolut! Bluesmusik är väl inte känd som den musiken med de bäst stämda gitarrerna.

Men jag skulle tror att det är vid ackordspel som True Temperament kommer göra mest nytta. Jag själv stör mig något ofantligt på att gitarren inte går att stämma så att både E-dur och C-dur låter bra på en gitarr. Men när jag gigar så stör jag mig inte på det. Då är glad om gitarren överhuvudtaget håller stämningen något så när.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Gäst

Inlägg av Gäst »

Jag har provat och tycker det är helt suveränt! Ser fram emot basversionen som är på gång.
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

Hade varit kul att testa en TT-bas! :D
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
Chriller
VIP medlem
Inlägg: 3341
Blev medlem: mån 26 nov 2007, 21:02
Ort: Gothenburg

Inlägg av Chriller »

Finns det bättre bilder på halsarna eller - DN:s bild var ju inte direkt övertydlig.
(Kan i och för sig inte se postade bilder på forumet förrän jag är hemma - vår IT-avdelning har spärrat allt som är skoj. Att jag ser det här forumet är ju märkligt när jag tänker efter...).
Användarvisningsbild
ingo
VIP medlem
Inlägg: 1783
Blev medlem: lör 13 jan 2007, 14:49
Ort: Göteborg

Inlägg av ingo »

Användarvisningsbild
Taurus
Medlem++
Inlägg: 2553
Blev medlem: tis 09 okt 2007, 14:55
Ort: Hammarby, X-county

Inlägg av Taurus »

Chriller, jag drog också lite på smilbanden åt just bluesrocken. Det är alltid kul och nyttigt med innovatörer och teknikutveckling, men det är bara allt för lätt att få bilden av hur glödlampan tänds ovanför huvudet under ett måttligt nyktert bluesjam *fniss*

För övrigt undrar jag om det är lättare att rakstämma med sneda band?
gäst

Inlägg av gäst »

Ännu ett hjälpmedel för dom som inte kan. En bra gitarrist behöver inte det där. Så länge det är rakstämt så ordnar det sig.
Användarvisningsbild
Chriller
VIP medlem
Inlägg: 3341
Blev medlem: mån 26 nov 2007, 21:02
Ort: Gothenburg

Inlägg av Chriller »

Hade vart som kul att vara en fluga på väggen när idén presenterades för John Lee Hooker eller Robert Johnson eller liknande...

Men visst, rakstämningen måste ju på nåt sätt påverkas. Kanske värt en separat tråd?
gäst

Inlägg av gäst »

GrafZeppelin skrev:Jag har provat och tycker det är helt suveränt! Ser fram emot basversionen som är på gång.
Har du problem med intonationen så kan det bero på att det inte finns några band alls på din nya Wal... Kolla in Steve Bailey på YouTube, han kan hjälpa dig.

IRONI IRONI IRONI IRONI IRONI IRONI IRONI IRONI IRONI IRONI IRONI IRONI IRONI IRONI IRONI IRONI IRONI IRONI
Gäst

Inlägg av Gäst »

Johannes skrev:Har du problem med intonationen så kan det bero på att det inte finns några band alls på din nya Wal...
Icke, den är rakstämd!

Nej, nu ska jag gå och kalibrera mitt gehör efter Santana och Kenny G.
Användarvisningsbild
dexter
Medlem+
Inlägg: 575
Blev medlem: tor 11 okt 2007, 09:31

Inlägg av dexter »

Hur fan låter det om man bänder när banden ser ut sådär?
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

dexter skrev:Hur fan låter det om man bänder när banden ser ut sådär?
Det kan man ju undra. Bör kanske skapa lite problem. Sen blir ju jag lite skeptisk när Paul Guy är inblandad. Han har orsakat mer skada än nytta i min värld. Har lite svårt för honom efter att han totalförstörde greppbrädan på min gamla Stingray -76:a. En av dom första som byggdes. Leo själv hade signerat i halsinfästningen. En av väldigt få i silver också. Den vart totalt ospelbar efter att Paul Guy vart på den. Den där snubben kan ingenting om band. Basen vart tyvärr stulen något år efter detta men han ville inte ta något ansvar för det han gjort med greppbrädan. Sista gången jag lämnat något till honom. :thumbsdown:

//J
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37754
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Är ni SÄKRA på att den där artikeln inte publicerades 1/4?
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

TDHP skrev:Är ni SÄKRA på att den där artikeln inte publicerades 1/4?
Det handlar om raka band inte orakade band! :wink:
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37754
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Klopper skrev:
TDHP skrev:Är ni SÄKRA på att den där artikeln inte publicerades 1/4?
Det handlar om raka band inte orakade band! :wink:
Orakade band? :D --> http://www.davidharleyson.com !
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
gäst

Inlägg av gäst »

TDHP skrev:
Klopper skrev:
TDHP skrev:Är ni SÄKRA på att den där artikeln inte publicerades 1/4?
Det handlar om raka band inte orakade band! :wink:
Orakade band? :D --> http://www.davidharleyson.com !
:lol: :lol:
gäst

Inlägg av gäst »

Hellboy skrev:
dexter skrev:Hur fan låter det om man bänder när banden ser ut sådär?
Det kan man ju undra. Bör kanske skapa lite problem. Sen blir ju jag lite skeptisk när Paul Guy är inblandad. Han har orsakat mer skada än nytta i min värld. Har lite svårt för honom efter att han totalförstörde greppbrädan på min gamla Stingray -76:a. En av dom första som byggdes. Leo själv hade signerat i halsinfästningen. En av väldigt få i silver också. Den vart totalt ospelbar efter att Paul Guy vart på den. Den där snubben kan ingenting om band. Basen vart tyvärr stulen något år efter detta men han ville inte ta något ansvar för det han gjort med greppbrädan. Sista gången jag lämnat något till honom. :thumbsdown:

//J
Haha!
Min polare lämnade in en elgitarr som huvudet gått av på till Paul. Ett par år senare sprack lagningen. När min kompis gick tillbaks till Paul för att få den lagad igen tittade Paul på den, skakade på huvudet och sa något i stil med "Vem tusan har lagat den här? Hade det varit riktigt gjort så hade det aldrig spruckit igen".
Ridå!
Min polare är av den vänligare sorten så han hade inte hjärta att säga att det var Paul själv som lagat den.
gäst

Inlägg av gäst »

GrafZeppelin skrev:
Johannes skrev:Har du problem med intonationen så kan det bero på att det inte finns några band alls på din nya Wal...
Icke, den är rakstämd!

Nej, nu ska jag gå och kalibrera mitt gehör efter Santana och Kenny G.
Santana, Kenny G, Kirk Hammet och The Nicole från lördagens Schlagerfestival i samma band. Det du!
Skriv svar