Åverkan och inverkan...

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Skriv svar
Jensa
Medlem++
Inlägg: 5489
Blev medlem: lör 05 maj 2007, 22:26
Ort: Uppsala

Åverkan och inverkan...

Inlägg av Jensa »

Halloj!

Funderar lite kring vad som ger största inverkan på "knorret" i en bandlös bas. Är det märket/ placeringen på mickarna eller andra omständigheter, t.ex. greppbräda/ strängar, som påverkar ljudet mest?
Vad säger ni :?:
gäst

Inlägg av gäst »

att strängen nuddar fingret och inget band kanske?
Användarvisningsbild
GurraG
Medlem++
Inlägg: 5670
Blev medlem: tis 20 mar 2007, 09:50
Ort: Lund

Inlägg av GurraG »

Jag skulle nog, ganska ovetenskapligt, säga att det är mickplaceringen som är viktigast. Vill man ha Jaco-knorr behöver man en stallmick. Sen påverkar väl greppbrädan på en bandlös ljudet mer än på en bandad. Strängar påverkar ljudet väldans mycket på alla stränginstrument om du frågar mig. I fallet elbas så gör ju åtminstone valet mellan slipade och oslipade strängar stor skillnad för ljudet.
When in doubt, LÄS PÅ! -Chriller
Ja, jag har en keps som det står "besserwisser" på.
www.myspace.com/parisdakarmusic
Jensa
Medlem++
Inlägg: 5489
Blev medlem: lör 05 maj 2007, 22:26
Ort: Uppsala

Inlägg av Jensa »

jesaiah skrev:att strängen nuddar fingret och inget band kanske?
Jo, men det är väl också en förutsättning för att det ens skall vara en bandlös, va? :wink:
Så, så mycket hade jag listat ut själv. :lol:
gäst

Inlägg av gäst »

Iochförsej :oops:
Användarvisningsbild
MALA
Distributör
Inlägg: 5076
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 19:10
Ort: Ljungbyholm / Kalmar

Inlägg av MALA »

NAturligtvis strängar och mickplacering men glöm inte ANSLAGET
Lighthouse basar www.lighthouse-bass.se
Jensa
Medlem++
Inlägg: 5489
Blev medlem: lör 05 maj 2007, 22:26
Ort: Uppsala

Inlägg av Jensa »

MALA skrev:NAturligtvis strängar och mickplacering men glöm inte ANSLAGET
Ok.
Jag går i tankarna att banda av min "billiga" jazzfemma och funderar på hur mycket ny stallmick skulle tillföra ljudet om den blev bandlös. Avståndet för micken till stallet är givet och har inga planer att ändra på det och undrar därför om märket på micken spelar någon roll för att få lite mer "knorr" i ljudet. Vilka strängar jag sedan föredrar att spela med får jag prova mig fram till sen allt eftersom om avbandningen blir av.

Vad säger du? Ska jag banda av och testa hur det låter, men inte lägga några förhoppningar i att om jag inte är nöjd med ljudet köpa ny stallmick och hoppas den ska förändra något ur "knorraspekten"?
Användarvisningsbild
MALA
Distributör
Inlägg: 5076
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 19:10
Ort: Ljungbyholm / Kalmar

Inlägg av MALA »

Vofflan skrev:
MALA skrev:NAturligtvis strängar och mickplacering men glöm inte ANSLAGET
Ok.
Jag går i tankarna att banda av min "billiga" jazzfemma och funderar på hur mycket ny stallmick skulle tillföra ljudet om den blev bandlös. Avståndet för micken till stallet är givet och har inga planer att ändra på det och undrar därför om märket på micken spelar någon roll för att få lite mer "knorr" i ljudet. Vilka strängar jag sedan föredrar att spela med får jag prova mig fram till sen allt eftersom om avbandningen blir av.

Vad säger du? Ska jag banda av och testa hur det låter, men inte lägga några förhoppningar i att om jag inte är nöjd med ljudet köpa ny stallmick och hoppas den ska förändra något ur "knorraspekten"?
Vad är det för jazzfemma, mickar, placering, greppbräda?
Lighthouse basar www.lighthouse-bass.se
Jensa
Medlem++
Inlägg: 5489
Blev medlem: lör 05 maj 2007, 22:26
Ort: Uppsala

Inlägg av Jensa »

MALA skrev:
Vofflan skrev:
MALA skrev:NAturligtvis strängar och mickplacering men glöm inte ANSLAGET
Ok.
Jag går i tankarna att banda av min "billiga" jazzfemma och funderar på hur mycket ny stallmick skulle tillföra ljudet om den blev bandlös. Avståndet för micken till stallet är givet och har inga planer att ändra på det och undrar därför om märket på micken spelar någon roll för att få lite mer "knorr" i ljudet. Vilka strängar jag sedan föredrar att spela med får jag prova mig fram till sen allt eftersom om avbandningen blir av.

Vad säger du? Ska jag banda av och testa hur det låter, men inte lägga några förhoppningar i att om jag inte är nöjd med ljudet köpa ny stallmick och hoppas den ska förändra något ur "knorraspekten"?
Vad är det för jazzfemma, mickar, placering, greppbräda?
En Windmill JModern... :wink:
Haha. Nej, det är en aktiv Squier (V Deluxe). Mickarna har jag inte en susning om vad det kan vara. Greppbrädan är i ebonol och stallmicken har 6½ cm från sitt centrum till början av stallet. Tror att den är byggd utifrån de äldre Fendermodellerna, så hoppas att avståndet mellan micken och stallet är fördelaktivt för "knorr".
Undrar ju hur bra den kan bli utifrån sina förutsättningar. Vill höra om den verkar ha någon potensial att göra sig som hyffsad bandlös innan jag ev. börjar mixtra med den. :)
Användarvisningsbild
GNUlars
VIP medlem
Inlägg: 850
Blev medlem: tis 09 okt 2007, 01:00
Ort: Göteborg (Partille)
Kontakt:

Inlägg av GNUlars »

Strängarna kan ha stor betydelse. Det kan bli himla bra med slipade (flatlindade) strängar.
Jag bytte greppbräda på en akustisk Washburn (AB20 tror jag den heter) till en rätt tjock ebenholts-bräda och det blev ett helt annat instrument. Den knorrar något alldeles fantastiskt. Så träbiten har bevisligen betydelse. Det blir en helt annan styvhet i en hel bit utan sågade bandspår också, kan påverka en hel del misstänker jag.
Lars
Fender 400PS, Mesa M6, Jonas Hellborg, Mesa Buster, Sound City 120, Ampeg V4.
Lådor: Mesa, Jonas Hellborg, Ampeg, EBS, Marshall, EV mm....
Basar: (helst inte Fender) GNU, Peavey, Aria, Grand Suzuki, Rickenbacker, Music Man, Fender JB, Gibson, G&L mm
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

Vofflan skrev:
MALA skrev:
Vofflan skrev:
MALA skrev:NAturligtvis strängar och mickplacering men glöm inte ANSLAGET
Ok.
Jag går i tankarna att banda av min "billiga" jazzfemma och funderar på hur mycket ny stallmick skulle tillföra ljudet om den blev bandlös. Avståndet för micken till stallet är givet och har inga planer att ändra på det och undrar därför om märket på micken spelar någon roll för att få lite mer "knorr" i ljudet. Vilka strängar jag sedan föredrar att spela med får jag prova mig fram till sen allt eftersom om avbandningen blir av.

Vad säger du? Ska jag banda av och testa hur det låter, men inte lägga några förhoppningar i att om jag inte är nöjd med ljudet köpa ny stallmick och hoppas den ska förändra något ur "knorraspekten"?

Mickarna brukar vara duncan design på vintage modified-instrumenten
Vad är det för jazzfemma, mickar, placering, greppbräda?
En Windmill JModern... :wink:
Haha. Nej, det är en aktiv Squier (V Deluxe). Mickarna har jag inte en susning om vad det kan vara. Greppbrädan är i ebonol och stallmicken har 6½ cm från sitt centrum till början av stallet. Tror att den är byggd utifrån de äldre Fendermodellerna, så hoppas att avståndet mellan micken och stallet är fördelaktivt för "knorr".
Undrar ju hur bra den kan bli utifrån sina förutsättningar. Vill höra om den verkar ha någon potensial att göra sig som hyffsad bandlös innan jag ev. börjar mixtra med den. :)
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
Användarvisningsbild
BassiLow
Medlem++
Inlägg: 4369
Blev medlem: tis 22 jan 2008, 21:41
Ort: Borås

Inlägg av BassiLow »

Detta var en mycket bra tråd, inte ett enda OT, det måste bero på att vi är seriösa, eller hur ??? :D

http://pratabas.se/viewtopic.php?t=8817" onclick="window.open(this.href);return false; ... oger+silow
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=6379" onclick="window.open(this.href);return false;

Revolver
Geddan skrev:Vi pratar bas här.
gäst

Inlägg av gäst »

BassiLow skrev:Detta var en mycket bra tråd, inte ett enda OT, det måste bero på att vi är seriösa, eller hur ??? :D
OT: Det där var lite OT.......fyyyy :P
Användarvisningsbild
BassiLow
Medlem++
Inlägg: 4369
Blev medlem: tis 22 jan 2008, 21:41
Ort: Borås

Inlägg av BassiLow »

Okay, flåt då....... :D

http://pratabas.se/viewtopic.php?t=8817" onclick="window.open(this.href);return false; ... oger+silow
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=6379" onclick="window.open(this.href);return false;

Revolver
Geddan skrev:Vi pratar bas här.
Användarvisningsbild
Ale
Medlem++
Inlägg: 9368
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 15:48
Ort: Lund

Inlägg av Ale »

IMO sitter bandlös ton till 90 procent i fingrarna. Utveckla sin vibrato och intonationsteknik är grundläggande för att kunna anpassa soundet påen bandlös.
Fender
Ampeg
Skriv svar