Intoneringsproblem/skumgummi under strängarna vid stallet.

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Intoneringsproblem/skumgummi under strängarna vid stallet.

Inlägg av Jan Hellman »

Liten fråga....

Jag har en Stingray som jag preparerat med skumgummi under strängarna nere vid stallet. En strängdämpare helt enkelt. Låter precis hur coolt som helst, framförallt om man drar på full diskant och full bas samt drar av allt mellanregister på basen.

Men man får problem med intonationen på basen. Och inte lite heller. Är det någon mer här som håller på att mecka med detta? Vad använder ni för skumgummi? Hårt/Mjukt? Hur mycket? Någon centimeter/halv centimeter precis nere vid stallet och ganska hårt skumgummi eller hela vägen från staller till stalmicken och mjukare skumgummi? Finns det någon som kommit på något förnurligt för att få bukt på intoneringsproblemet? Vore tacksam för tips.

Det logiska vore ju kanske att ha ganska lite skumgummi nere vid stallsadlarna och att skumgummit inte trycker för hårt uppåt mot strängarna men jag känner att skumgummit kanske inte dämpar så pass mycket som man egentligen vill då. Tips och ideer? Vore kul att få bukt med intoneringsproblemet för det låter ju riktigt ballt. Tack och bock.

MVH//Jan
Senast redigerad av Jan Hellman den sön 24 feb 2008, 18:27, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

Makten har dragit igång en ån här tråd vill jag minnas, sök och du skola finna.
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

Svensson skrev:Makten har dragit igång en ån här tråd vill jag minnas, sök och du skola finna.
Jag sökte och skolade inte fann.... :cry:

Ska söka igen.....

Har faktiskt för mig att jag själv svarat på en sådan tråd men jag kom inte ihåg om det var här eller på Ernie Ball-forumet....
//J
dereborn

Inlägg av dereborn »

Jag brukar köra ganska mycket och ganska löst skumgummi, inte änd längst ner vid stallsadlarna utan nånstans mellan stallet o miken. ca 2 cm av varje sträng ligger mot skumgummi, som är såpass löst att strängen fortfarande kan röra sej lite. Tror problemet är om man proppar dit såpass hårt skumgummi så det fungerar som en "ny" stallsadel. Då blir det intonationsproblem...
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

Hittade tråden....

http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t= ... gd%E4mpare

Blev väl inte direkt klokare dock men om man läser lite mellan raderna verkar det vara mjukt dämpmaterial som är bäst ur intoneringssynpunkt.

Det pratas ju mycket om att dämpa med handflatan och spela med pekfuner/tumme och det gör jag allt som oftast men jag vill kunna slå an med fingrarna nästan uppe vid halsen i dom bästa av världar, jag gillar verkligen det soundet, och då är det ju lite svårt att dämpa med handflatan. Så långa fingrar har jag inte. Fast jag kan kanske använda någon annans handflata..... :? Idéer, någon?

//J
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

Hellboy skrev:Hittade tråden....

http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t= ... gd%E4mpare

Blev väl inte direkt klokare dock men om man läser lite mellan raderna verkar det vara mjukt dämpmaterial som är bäst ur intoneringssynpunkt.

Det pratas ju mycket om att dämpa med handflatan och spela med pekfuner/tumme och det gör jag allt som oftast men jag vill kunna slå an med fingrarna nästan uppe vid halsen i dom bästa av världar, jag gillar verkligen det soundet, och då är det ju lite svårt att dämpa med handflatan. Så långa fingrar har jag inte. Fast jag kan kanske använda någon annans handflata..... :? Idéer, någon?

//J
Låna Eva Dahlgrens!!!!! 8)
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

Hellboy skrev:Hittade tråden....

http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t= ... gd%E4mpare

Blev väl inte direkt klokare dock men om man läser lite mellan raderna verkar det vara mjukt dämpmaterial som är bäst ur intoneringssynpunkt.

Det pratas ju mycket om att dämpa med handflatan och spela med pekfuner/tumme och det gör jag allt som oftast men jag vill kunna slå an med fingrarna nästan uppe vid halsen i dom bästa av världar, jag gillar verkligen det soundet, och då är det ju lite svårt att dämpa med handflatan. Så långa fingrar har jag inte. Fast jag kan kanske använda någon annans handflata..... :? Idéer, någon?

//J
Någon annans handflata lät ju helt klart intressantast.. Du får kanske ha sean-kendy barda stående bakom dig riktigt tätt intill med en handplata som dämpar :P
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

dereborn skrev:Jag brukar köra ganska mycket och ganska löst skumgummi, inte änd längst ner vid stallsadlarna utan nånstans mellan stallet o miken. ca 2 cm av varje sträng ligger mot skumgummi, som är såpass löst att strängen fortfarande kan röra sej lite. Tror problemet är om man proppar dit såpass hårt skumgummi så det fungerar som en "ny" stallsadel. Då blir det intonationsproblem...
Det låter logiskt. Jag brukar oftast aldrig kliva över 5:e bandet när jag kör med dämpmaterial, sen blir det ganska snabbt på tok FÖR ointonerat, och jag kör med ett ganska hårt skumgummi. Attans tufft ljud men intoneringen är ett problem. Men det där är ju bra tankar. Mjukare dämpmaterial. Risken är ju att man tappar en stor del av ljudet/dämpeffekten men vad ska man göra.... :?

Tack.

//J
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

Diesel skrev: Någon annans handflata lät ju helt klart intressantast.. Du får kanske ha sean-kendy barda stående bakom dig riktigt tätt intill med en handplata som dämpar :P
Handplata?
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

Klopper skrev:
Diesel skrev: Någon annans handflata lät ju helt klart intressantast.. Du får kanske ha sean-kendy barda stående bakom dig riktigt tätt intill med en handplata som dämpar :P
Handplata?
flata så klart..
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

Diesel skrev:
Klopper skrev:
Diesel skrev: Någon annans handflata lät ju helt klart intressantast.. Du får kanske ha sean-kendy barda stående bakom dig riktigt tätt intill med en handplata som dämpar :P
Handplata?
flata så klart..
Aha! :wink:
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
BassiLow
Medlem++
Inlägg: 4369
Blev medlem: tis 22 jan 2008, 21:41
Ort: Borås

Inlägg av BassiLow »

Diesel skrev:
Klopper skrev:
Diesel skrev: Någon annans handflata lät ju helt klart intressantast.. Du får kanske ha sean-kendy barda stående bakom dig riktigt tätt intill med en handplata som dämpar :P
Handplata?
flata så klart..
Flata händer, använd sandpapper, det kan hjälpa..............

http://pratabas.se/viewtopic.php?t=8817" onclick="window.open(this.href);return false; ... oger+silow
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=6379" onclick="window.open(this.href);return false;

Revolver
Geddan skrev:Vi pratar bas här.
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

BassiLow skrev: Flata händer
Det hände Efva Attling! :roll:
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

Snacka om trådkapning..... :lol:

Roligare att prata om lesbiska kvinnor än basar....?? :?

//J
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

HELLre trådkapning än flyplanskapning! :wink:
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

När jag under en mycket kort period körde med dämpade strängar så bet jag i det sura äpplet och intonerade om baseländet!
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Gäst

Inlägg av Gäst »

Carol Kaye sätter en rejäl bit gaffa tvärs över strängarna mellan stallmik och stall.
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

GrafZeppelin skrev:Carol Kaye sätter en rejäl bit gaffa tvärs över strängarna mellan stallmik och stall.
Kör inte hon på flats åxå?
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
BassiLow
Medlem++
Inlägg: 4369
Blev medlem: tis 22 jan 2008, 21:41
Ort: Borås

Inlägg av BassiLow »

Klopper skrev:
GrafZeppelin skrev:Carol Kaye sätter en rejäl bit gaffa tvärs över strängarna mellan stallmik och stall.
Kör inte hon på flats åxå?
Nä, men hon bor i Flatås................ :D

http://pratabas.se/viewtopic.php?t=8817" onclick="window.open(this.href);return false; ... oger+silow
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=6379" onclick="window.open(this.href);return false;

Revolver
Geddan skrev:Vi pratar bas här.
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

BassiLow skrev:
Klopper skrev:
GrafZeppelin skrev:Carol Kaye sätter en rejäl bit gaffa tvärs över strängarna mellan stallmik och stall.
Kör inte hon på flats åxå?
Nä, men hon bor i Flatås................ :D
Jaja!
Vi vet att du bott i Gbg!
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
BassiLow
Medlem++
Inlägg: 4369
Blev medlem: tis 22 jan 2008, 21:41
Ort: Borås

Inlägg av BassiLow »

så bra då............

http://pratabas.se/viewtopic.php?t=8817" onclick="window.open(this.href);return false; ... oger+silow
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=6379" onclick="window.open(this.href);return false;

Revolver
Geddan skrev:Vi pratar bas här.
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

Jag har kört med dasspapper som strängdämpare, fick inga intoneringsproblem.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

basmartin skrev:Jag har kört med dasspapper som strängdämpare, fick inga intoneringsproblem.
Lät det skit?
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

Klopper skrev:När jag under en mycket kort period körde med dämpade strängar så bet jag i det sura äpplet och intonerade om baseländet!
Det är ju det som är en del av problemet om man har för mycket/för hård skumgummi under strängarna. Det GÅR inte att intonera om i och med att skumgummit i sig agerar ny "stallsadel". Enda sättet att intonera är att karva i skumgummit.....

//J
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

Hellboy skrev:
Klopper skrev:När jag under en mycket kort period körde med dämpade strängar så bet jag i det sura äpplet och intonerade om baseländet!
Det är ju det som är en del av problemet om man har för mycket/för hård skumgummi under strängarna. Det GÅR inte att intonera om i och med att skumgummit i sig agerar ny "stallsadel". Enda sättet att intonera är att karva i skumgummit.....

//J
Jodå det går!
Men det är ett elände och tar en dj.vla tid!
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Skriv svar