Skallrande stämskruvar!

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37753
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Skallrande stämskruvar!

Inlägg av TDHP »

Har för mig att nån hade ett bra knep att få fast "bladet" på typ Fenderstämmisar som glappar i axelfästet! Hur göra?
Lim eller lod funkar ju bara tillfälligt. Eftersom man vrider på dem åt båda hållen hela tiden så lossnar det snart igen. Klart man kunde tigsvetsa, men då sabbar man definitivt kromet.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
dereborn

Inlägg av dereborn »

Gamla choppertricket med att klippa olika shims etc ut öl/lästburkar? Eller araldit, hårdare än lim... Jag har samma problem på min BBQV-custom, tänkte pilla lite framöver, berätta hur det går för dej!
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Jag borrade ur niten på min Epi EB-0 och satte en m3-skruv och mutter och drog ihop. Det är inte så förfärligt iögonfallande men stabilt jämfört med nitkonstruktionen.
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37753
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Danne skrev:Jag borrade ur niten på min Epi EB-0 och satte en m3-skruv och mutter och drog ihop. Det är inte så förfärligt iögonfallande men stabilt jämfört med nitkonstruktionen.
Problemet är att det inte finns nån nit på Ric-kopian.
"Bladet" sitter bara inkilat i "gaffeln" och denna har fått en smäll nån gång så den inte sitter tight längre.

Ser ut som denna ungefär.
Bild
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
dereborn

Inlägg av dereborn »

TDHP skrev:
Danne skrev:Jag borrade ur niten på min Epi EB-0 och satte en m3-skruv och mutter och drog ihop. Det är inte så förfärligt iögonfallande men stabilt jämfört med nitkonstruktionen.
Problemet är att det inte finns nån nit på Ric-kopian.
"Bladet" sitter bara inkilat i "gaffeln" och denna har fått en smäll nån gång så den inte sitter tight längre.

Ser ut som denna ungefär.
Bild
Då borrar vi ett hål - som inte behöver gå helt igenom - och slår i en liten låssprint. Finns säkert i "braåhalådan" på klubben...
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37753
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Hehe, du är inte dum du inte!
2mm borr - her I come!
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
dereborn

Inlägg av dereborn »

Ja, visst var det fiffigt! Å sen en såndär hoprullad liten sprintrackare som liksom expanderar...
Skriv svar