Bandmarkeringar på bandlös.

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Janne

Bandmarkeringar på bandlös.

Inlägg av Janne »

Jag har en bandlös 5:a, Harley Benton, som jag köpt för att se om det är kul med bandlöst. Halsen är utan markeringar förutom dots på sidan som sitter som dom skulle sitta på en bandad bas, alltså mitt i bandet. Jag tror nu att det vore lättare att lära sig om jag hade bandmarkeringar eller flytta prickarna så att dom ligger där jag ska trycka.

Bestämde mig för att försöka få dit bandmarkeringar och tänkte slänga ut en fråga hur man gör. Men, det struntade jag i, istället visar jag den metod jag hittade på och så kan ni säga hur jag borde gjort ;).
Ursäkta de taskiga fotona, jag kan verkligen inte ta kort.
Och visst, inga riktiga musiker använder bandmarkeringar utan kör rakstämt, så var det redan sagt :D.

Tidigare har jag lackat halsen med en tvåkomponentslack, 8 lager tror jag. Också slipat av det kladdigaste av lacken på baksidan av halsen, ser rätt slarvigt ut nu men funkar.

Det första jag gjorde var att rita in på sidan av halsen var de olika tonerna skulle ligga. Använde en stämapparat och tryckte med tumnageln för att tydligt se var jag skulle rita. Bilden nedan för ska visa markingarna men den bilden blev visst inte så bra..
Bild

Ställde in smygvinkeln så jag skulle kunna rita raka streck över halsen.
Bild

Ritade in med blyerts var markeringarna skulle sitta.
Bild

Bild

Använde smygvinkeln som stöd och filade en skåra där bandmarkeringen ska vara, inte djupt, ca 0,5 mm.
Bild

Det var struligt att få filen att bita på den stenhårda lacken så jag bytte taktik och använde en bågfil istället. Finjusterade sedan med filen.
Bild

Här är hela halsen klar med skåror, det allra högsta bandet blev lite snett eftersom jag inte kunde få stöd med smygvinkeln där. Kommer nog inte vara däruppe och spela alltför ofta så det kvittar.
Bild

Målar sedan på vanlig hobbyfärg, silver, vid bandmarkeringarna. Två strykningar behövs, sedan är skårorna fyllda med färg.
Bild

Skrapar av överflödig färg efter varje strykning med ett specialverktyg.
Bild

Slipar.
Bild

Efter slipning och rengöring så är det dags att blanda till lacken.
Bild

Ett lager lack på, skulle väl ha tagit ett par tunna strykningar men har inte tålamod till det utan stryker på så att det räcker med en gång.
Bild

När det har torkat ett dygn så ska jag sätta tillbaks halsen på kroppen, passar på att ändra halsvinkeln lite så jag kan få ned stränghöjden lite till.
Bild

Färdig! Vågar dock inte provspela än, lacken behöver härda ett par dagar till innan man belastar den helt.

Edit: Provspelat och den är faktiskt riktigt go att spela på. TI-strängar på den lackade halsen är ju hur lättspelat som helst, säkert för lättspelat för vissa men för mina frökenfingrar var det perfekt. Skönt med bandmarkeringarna tycker jag, även om man inte sitter och glor på de strecken hela tiden man spelar så ger de en säkerhet och så är det lätt att hitta tillbaks till rätt läge när man är ute och cyklar.
Mickarna på basen är väl inte alltför roliga (inte förvånande då den kostade 1500 ny) och nu känns det som att det kan vara värt att investera i någon annan mick. Men det får bli en annan tråd.

Bild
Bild
Senast redigerad av Janne den sön 02 mar 2008, 15:15, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Semborg
Administratör
Inlägg: 1153
Blev medlem: lör 15 jul 2006, 11:09
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Semborg »

Så snyggt
Riktigt läckert, ser proffsigt ut, bra jobb!
Musik är oändlig
Användarvisningsbild
idf
Medlem
Inlägg: 120
Blev medlem: sön 18 nov 2007, 14:26
Ort: Norrtjöpping

Inlägg av idf »

ser najs ut! den ser ut som en ibanez.
PPC-mac is teh shit!!
Idf Productions - svenskt produktionsbolag med mycket kunskap och glädje!!
gäst

Inlägg av gäst »

Som sagt, ser riktigt bra ut!
Användarvisningsbild
ingo
VIP medlem
Inlägg: 1783
Blev medlem: lör 13 jan 2007, 14:49
Ort: Göteborg

Inlägg av ingo »

Ser bra ut... (jag hade nog vänt på smygvinkeln för att rita på sista bandmarkeringarna)

Gillar även bilderna bas-vedstapel.

Fräckt.

Ger en spännande känsla av "kontrast"
Janne

Inlägg av Janne »

ingo skrev:
Gillar även bilderna bas-vedstapel.

Fräckt.

Ger en spännande känsla av "kontrast"
Eller "kontrast NOT!" :D
Tack för vänliga kommentarer allihopa.
Fast, om jag vände på smygvinkeln så hade det väl blivit typ jättesnett? Eller inte, får fundera på det.
dereborn

Re: Bandmarkeringar på bandlös.

Inlägg av dereborn »

Jan Brodin skrev:Skrapar av överflödig färg efter varje strykning med ett specialverktyg.
Bild
Oj... det där skulle kunna se ut som nåt helt annat.... (white line fever....)
Grymt bra idé! Jag kommer ev att göra nåt liknande på min Larry/BBQ fretless. (eller öva lite mer....)
Skriv svar