Justering av hals i halsficka

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Användarvisningsbild
Fernan
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 3437
Blev medlem: ons 05 dec 2007, 13:53
Ort: Sundsvall

Justering av hals i halsficka

Inlägg av Fernan »

Jag håller på med en P-Basbyggsats från Thomann och håller nu på med inpassning av halsen. Några frågor:

Halsfickan är lite för stor, hur riktar man bäst in halsen ? Ska jag shimsa med något ?

Ska halsen vara helt rak i fickan ( om man ser uppifrån) eller ska den ha en vinkel (framåt eller bakåt) ?
Användarvisningsbild
Valle
VIP medlem
Inlägg: 3011
Blev medlem: sön 30 dec 2007, 02:38
Ort: Umeå

Inlägg av Valle »

Halsfickan är lite för stor, hur riktar man bäst in halsen ? Ska jag shimsa med något ?
Så här gjorde Diesel:
Så jag laminerade ihop kort från en kortlek med superlim för att få bättre passform i halsfickan (funkade kalasbra, blev astight!)
Ska halsen vara helt rak i fickan ( om man ser uppifrån) eller ska den ha en vinkel (framåt eller bakåt) ?
Jag hade satt halsen så rakt jag förmår...
/Johan
Van Zandt, Guild, Aguilar, TKS mm.
Presentation
Användarvisningsbild
melodika
Medlem+
Inlägg: 1729
Blev medlem: tis 05 feb 2008, 19:15
Ort: Järfälla

Re: Justering av hals i halsficka

Inlägg av melodika »

BB5000 skrev:Jag håller på med en P-Basbyggsats från Thomann och håller nu på med inpassning av halsen. Några frågor:

Halsfickan är lite för stor, hur riktar man bäst in halsen ? Ska jag shimsa med något ?

Ska halsen vara helt rak i fickan ( om man ser uppifrån) eller ska den ha en vinkel (framåt eller bakåt) ?

Du kan shimsa med ett tunnt trälaminat, eller fila ner en glasspinne i lagom storlek. Men tänk på att shimsa på båda sidor om halsen annars kan det bli snett. (beror givetvis på hur/var halsfickan är lite stor).
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

Det jag gjorde och jag kan inte märka någon större skillnad mot om det skulle ha varit trälaminat istället för spelkort, sen kna det vara lättare att få det snyggt och slipa om det behövs
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
Skriv svar