Fräs?

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Skriv svar
A_Warning
Medlem+
Inlägg: 1250
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:38
Ort: Stockholom

Fräs?

Inlägg av A_Warning »

Fräs?
JAg funderar på att skaffa en billig fräs från clasohlson för att hacka lite i minna basar och sätta i lite roliga mickar =) Hur pass svårt är det att fräsa upp plats för en extra jazz? Om jag ska investera i en fräs ska jag köpa en bra från början eller är det inte så pjåskigt?
gäst

Inlägg av gäst »

Se till att träna på att fräsa först!

Jag har nämligen sett fräsarbeten gå riktigt riktigt illa... Och det vill du inte va? :)
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

MrFredrik skrev:Se till att träna på att fräsa först!

Jag har nämligen sett fräsarbeten gå riktigt riktigt illa... Och det vill du inte va? :)
Inte bara fräsningen kan gå illa. En sån där handöverfräs är helt jävla livsfarlig med sitt vansinniga varvtal och ganska hög roterande massa. Det blir som ett gyro i händerna som kan hitta på lite vad som helst om man inte håller i ordentligt. För att inte tala om vad som kan hända om man kör varmt så att stålet går av eller kroknar.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
gäst

Inlägg av gäst »

Makten skrev:
MrFredrik skrev:Se till att träna på att fräsa först!

Jag har nämligen sett fräsarbeten gå riktigt riktigt illa... Och det vill du inte va? :)
Inte bara fräsningen kan gå illa. En sån där handöverfräs är helt jävla livsfarlig med sitt vansinniga varvtal och ganska hög roterande massa. Det blir som ett gyro i händerna som kan hitta på lite vad som helst om man inte håller i ordentligt. För att inte tala om vad som kan hända om man kör varmt så att stålet går av eller kroknar.
Precis, det var lite det jag menade men är inte alltid så bra på att använda tillräckligt många ord, haha! :)
Användarvisningsbild
whatawaste
Medlem++
Inlägg: 6882
Blev medlem: mån 31 jul 2006, 22:32
Ort: Hufvudstadens södra utkant.

Re: Fräs?

Inlägg av whatawaste »

A_Warning skrev:Fräs?
JAg funderar på att skaffa en billig fräs från clasohlson för att hacka lite i minna basar och sätta i lite roliga mickar =) Hur pass svårt är det att fräsa upp plats för en extra jazz? Om jag ska investera i en fräs ska jag köpa en bra från början eller är det inte så pjåskigt?
Hmm....jag köpte en för att fräsa lite halsfickor och mickar. Clas Ohlson....och två notfräsar, 6mm och 10mm.

Har inte hunnit testa så mkt, men det svåraste verkar vara att göra mallar som funkar ( och som fräsen inte "kliver ur". )

Du kan ju låna min nån vecka och leka lite ?
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

en billig fräs från classe kommer nog funka utmärkt, ta det bara försiktigt
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
A_Warning
Medlem+
Inlägg: 1250
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:38
Ort: Stockholom

Re: Fräs?

Inlägg av A_Warning »

whatawaste skrev:
A_Warning skrev:Fräs?
JAg funderar på att skaffa en billig fräs från clasohlson för att hacka lite i minna basar och sätta i lite roliga mickar =) Hur pass svårt är det att fräsa upp plats för en extra jazz? Om jag ska investera i en fräs ska jag köpa en bra från början eller är det inte så pjåskigt?
Hmm....jag köpte en för att fräsa lite halsfickor och mickar. Clas Ohlson....och två notfräsar, 6mm och 10mm.

Har inte hunnit testa så mkt, men det svåraste verkar vara att göra mallar som funkar ( och som fräsen inte "kliver ur". )

Du kan ju låna min nån vecka och leka lite ?
Jo Det vore ju perfa =)!
Användarvisningsbild
whatawaste
Medlem++
Inlägg: 6882
Blev medlem: mån 31 jul 2006, 22:32
Ort: Hufvudstadens södra utkant.

Re: Fräs?

Inlägg av whatawaste »

A_Warning skrev: Jo Det vore ju perfa =)!
PM:a ditt nummer så kan jag nog droppa av den i stan imorrn... :wink:
Användarvisningsbild
BassiLow
Medlem++
Inlägg: 4369
Blev medlem: tis 22 jan 2008, 21:41
Ort: Borås

Re: Fräs?

Inlägg av BassiLow »

A_Warning skrev:Fräs?
JAg funderar på att skaffa en billig fräs från clasohlson för att hacka lite i minna basar och sätta i lite roliga mickar =) Hur pass svårt är det att fräsa upp plats för en extra jazz? Om jag ska investera i en fräs ska jag köpa en bra från början eller är det inte så pjåskigt?
Se bara till att du har bra anhåll och mallar, annars kan mic-hålen bli väldigt stora, köpte mej själv en i somras på Biltema ca.400:- inte bästa kvallisorten men den är ju fortfarande hel, så den är helt ok, värt att jämföra med Classes tror jag, fick med plastcase och en massa stål oxå,
t.o.m. ett par kolstavar till motorn (det är de som slits ut när man kör hårt).

Lycka till................... :D

http://pratabas.se/viewtopic.php?t=8817" onclick="window.open(this.href);return false; ... oger+silow
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=6379" onclick="window.open(this.href);return false;

Revolver
Geddan skrev:Vi pratar bas här.
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37753
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Skit i fräsen, ett vasst stämjärn och ett par bra knivar är både enklare och mer exakt att jobba med. Det är ju inte så mycket trä som ska bort.
En Dremel eller liknande duger utmärkt att slipa ner ev toppar och kanter med.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Noelredding
Medlem++
Inlägg: 3100
Blev medlem: ons 01 aug 2007, 22:19
Ort: Stockholm

Inlägg av Noelredding »

TDHP skrev:Skit i fräsen, ett vasst stämjärn och ett par bra knivar är både enklare och mer exakt att jobba med. Det är ju inte så mycket trä som ska bort.
En Dremel eller liknande duger utmärkt att slipa ner ev toppar och kanter med.
När jag byggde en baskropp på slöjden i skolan så borrade jag först tillräckligt djupa hål i kroppen och gjorde finjusteringar med en dremel sen. Blev faktiskt jävligt bra.
Rickenbacker 4003 -13, Hagström HIIB -68, Boosey & Hawkes "Golden Strad" kontra från Ungern ca. 60-tal
Gallien Krueger MB150S, Kustom DE300 + Ashdown 4x10
Användarvisningsbild
idf
Medlem
Inlägg: 120
Blev medlem: sön 18 nov 2007, 14:26
Ort: Norrtjöpping

Inlägg av idf »

när jag bygger kroppar brukar jag köra mickhål och sånt med borrmaskin och stämjärn.. funkar galant. sen är det även ett stort plus om man kan hantera en täljkniv ordentligt, samt ha tillgång till mycket och olika sorters sandpapper..
det sistnämnda är nog det viktigaste.. har slipat ner flera milimeter cellulosalack med 120papper ett par gånger.. jobb som jag inte gör längre.. ;)

men om du ska ha verktyg för basbygge så kan du köra på dremel, sandpapper knivar och andra standardverktyg... det funkar alltid bäst i längden!!
PPC-mac is teh shit!!
Idf Productions - svenskt produktionsbolag med mycket kunskap och glädje!!
Användarvisningsbild
Fernan
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 3437
Blev medlem: ons 05 dec 2007, 13:53
Ort: Sundsvall

Inlägg av Fernan »

Köpte en handöverfrästillsats till min Dremel på CO. Det gick bra att fräsa ur ett hål för Jazz-mick fast det fick gå lite på frihand. Till Dremeln så är fräsarna av ganska klen diameter och längd så man får köra i flera etapper.
Fördelen är väl att vridmomentet blir rätt lågt med en mindre fräs.
En sats snidarverktyg från CO användes för att jämna till botten på mickhålet och ett långt borr för kabelkanalen..
Skriv svar