Jazz-lödning

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Jazz-lödning

Inlägg av Geddan »

Nu är jag igång igen! :wink:

Tänkte plocka bort stallmicen (JV Squier) på min bandlösa,
till förmån för en Bill Lawrence.

Grejen var att OBL-micen hade 3 tåtar ist för 2, som Squiern.
Nu har jag ändå fått dit den så att de låter.
Röda tåten till mittenbenet på volympoten, den svarta och den oplastade lödde jag på godset på volympoten.

Den låter svinbra ensam, vilket oxå halsmicen gör.
(förutom att den jordbrusar när den är ensamt pådragen, vilket inte är ett nytt problem)
Men när jag drar på bägge micarna så tappar de i effekt och botten.
Vad är fel?
Senast redigerad av Geddan den tor 13 mar 2008, 14:28, redigerad totalt 1 gånger.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Chriller
VIP medlem
Inlägg: 3341
Blev medlem: mån 26 nov 2007, 21:02
Ort: Gothenburg

Inlägg av Chriller »

Too much of a good thing?
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Testa att växla röd och svart tåt på stallmicken. Kan vara så att det är fasfel så hals- och stallmick släcker ut varandra.
Användarvisningsbild
criss
Medlem+
Inlägg: 1552
Blev medlem: mån 24 jul 2006, 21:26
Ort: örebro

Inlägg av criss »

Danne skrev:Testa att växla röd och svart tåt på stallmicken. Kan vara så att det är fasfel så hals- och stallmick släcker ut varandra.

lyssna på Danne!
R.I.P Jr Eric
if flying was the language of man, soaring would be it's poetry...
http://www.provasegelflyg.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

Danne skrev:Testa att växla röd och svart tåt på stallmicken. Kan vara så att det är fasfel så hals- och stallmick släcker ut varandra.
Tänk va bra med folk som kan och vet!
Det var precis vad som behövdes de!

Då återstår bara problem nr 2;
OBL-micen brusar ingenting...men när jag fyller på med halsmi´cen brusar det betänkligt
och om jag drar bort OBL:en och bara kör halsmicen så skulle jag vilja säga att bruset övergår i brum.

Det ser lite konstigt ut att det bara är en kabel lött till telejacket.
Själva tappen är det ingen jord lödd till.
Men åas OBL-micen brummar ju inte?!
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Det där men brum och brus är ju lite besvärligt. Är det inte jordförbindning dragen någonstans (mellan potar osv)? Isf har de ju tänkt att kontrollplattan skall agera jordförbindning. Det är lite sniket och kanske inte helt lyckat eftersom lite oxid på en pot ger dålig förbindning. Jag skulle nog förbinda jacket med potentiometerhusen på vanligt sätt. Kanske det kan hjälpa till att få bort lite brus. Vad är det för halsmick? En vanlig Squier Jazzmick? Kanske skulle det hjälpa att skärma med tex folie i urfräsningen. Annars är det nog tyvärr så att micken helt enkelt är brumbenägen.
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

Danne skrev:Det där men brum och brus är ju lite besvärligt. Är det inte jordförbindning dragen någonstans (mellan potar osv)? Isf har de ju tänkt att kontrollplattan skall agera jordförbindning. Det är lite sniket och kanske inte helt lyckat eftersom lite oxid på en pot ger dålig förbindning. Jag skulle nog förbinda jacket med potentiometerhusen på vanligt sätt. Kanske det kan hjälpa till att få bort lite brus. Vad är det för halsmick? En vanlig Squier Jazzmick? Kanske skulle det hjälpa att skärma med tex folie i urfräsningen. Annars är det nog tyvärr så att micken helt enkelt är brumbenägen.
Oki!
Det är en gammal JV-mic från 80-talet eller nå't.
Då testar jag att löda en kabel från jacket till tonpoten då?
Och skärma med folie är ju en lätt match.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Ahab
Medlem+
Inlägg: 2471
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 10:39
Ort: Skövde

Inlägg av Ahab »

Det låter som du kopplat dom i motfas som Danne säger. +1 på att jorda allt ordentligt, gjorde det på en squier jazz och det blev rätt stor skillnad, jordning i kontrollplattan är riktigt sniket.
All these jokes have been pre-approved as funny by me.
busse
Medlem+
Inlägg: 1121
Blev medlem: lör 07 jul 2007, 18:35
Ort: I hjärtat av Norrbotten

Inlägg av busse »

Då återstår bara problem nr 2;
OBL-micen brusar ingenting...men när jag fyller på med halsmi´cen brusar det betänkligt
och om jag drar bort OBL:en och bara kör halsmicen så skulle jag vilja säga att bruset övergår i brum.


Testa att skräma kontrollutrymme, under pickuperna och dra "riktiga" jordkablar mellan jack och samtliga potar, det kan göra med än vad man tror. Då det brummar, brusar med bägge pickuperna på fullt misstänker jag att pickuperna inte är i "motfas" med varandra eller vad den nu heter, alltså då bägge pickuperna är inkopplade skall dom fungerar som en humbucker. Men om dom har lindningen åt samma håll tex medurs istället för en pickup moturs och en pickup medurs funkar det inte som en humbucker. Om spolarna har lindningen åt samma håll så tror jag inte att dom kommer att funka, alternaivet är väl att vända upp och ner på ena pickupens spole då ändras ju rikningen på lindningen med det är ju i sig ganska omöjligt att göra. Jazzbasarna brukar ju vara kopplad på det sättet för att dom inte skall brumma då bäggepickuperna är inkopplade, men brummet kommer ju så fort man vrider av ena pickupen lite.
Skriv svar