Lacka om, olja eller inte?

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5435
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Lacka om, olja eller inte?

Inlägg av bjelkeman »

Bild

Har en Ibanez RB760 som har sett sina bästa dagar. Någon har förmodligen tappat den så att den landade på tonratten. Kroppen sprack, och sprickan går igenom till elektronikutrymmet. Inte riktigt dåligt men sprickan syns på insidan.

Sen är den rätt allmänt sliten, och jag hade funderat på att ta bort lacken och olja den. Men innan man tar bort lacken så vet man ju inte hur allvarlig sprickan ser ut under lacken. Dessutom så är det balla med hur den ser ut den röda bindningen runt kanten, som jag väl aldrig kan återskapa om man tar bort den. Och sprickorna i lacken runt ratten verkar svårt att fixa lokalt.

Hmm. Det är väl ingen fråga direkt, mest funderingar på vad som blir enklast eller minst dåligt.
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
Fredde79
Medlem+
Inlägg: 655
Blev medlem: tor 11 aug 2011, 14:21
Ort: Helsingfors

Re: Lacka om, olja eller inte?

Inlägg av Fredde79 »

Fixa sprickan inifrån så gott det går (lim, träfyllare el. dyl.), skruva ihop och spela. Världen behöver inte fler fjällstugebasar. ;) Skulle vara synd på en så läcker binding dessutom.
/Fredde

Spela och tabba på VirtualBass!

- Fender Precision AVRI '57 1982
- Fender Jazz 1973
=> DIY Tube Preamp => DIY Class-D => DIY fEARful 15/6
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Lacka om, olja eller inte?

Inlägg av blackparkas »

Fredde79 skrev:Fixa sprickan inifrån så gott det går (lim, träfyllare el. dyl.), skruva ihop och spela. Världen behöver inte fler fjällstugebasar. ;) Skulle vara synd på en så läcker binding dessutom.

+ I massor! :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5435
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Lacka om, olja eller inte?

Inlägg av bjelkeman »

Edit: Mickar kanske ska pratas om här istället: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?f= ... 5#p1232175" onclick="window.open(this.href);return false;

Ska nog byta mickar i den. Det som satt i vid stallet hade ramlat isär och halsmiken lät för jäkla tråkigt. Undras vad som passar i hålen?

100 mm x 50 mm och 100 mm x 32 mm. Då jag aldrig bytt mickar, något roligt modernt, förmodligen passivt, (hårdrock) som skulle passa?
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
bassace
Medlem+
Inlägg: 1696
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 20:30
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Lacka om, olja eller inte?

Inlägg av bassace »

blackparkas skrev:
Fredde79 skrev:Fixa sprickan inifrån så gott det går (lim, träfyllare el. dyl.), skruva ihop och spela. Världen behöver inte fler fjällstugebasar. ;) Skulle vara synd på en så läcker binding dessutom.
+ I massor! :D
+2
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5435
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Lacka om, olja eller inte?

Inlägg av bjelkeman »

Hehe. Fördelen är väl att halsen är i ganska bra skick. Med lite modernare elektronik i så kan den bli ganska kul. Punkbas kanske?
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Lacka om, olja eller inte?

Inlägg av hitman »

Du vet inte hur färgen ser ut under lacken, det är inte ovanligt att fabrikerna har lite "fulare" trä till de basar som ska få täckande färg än träet till sunburst och annat där det syns igenom. Det är därför inte säkert att det skulle bli snyggt om du slipar bort färgen för att olja.

Jag hade försökt fräsa ur det skadade träpartiet (om inte det är för tunt), limma i nytt trä (där ådringen på den nya träbiten ska följa baskroppens), maskera den läckra bindingen och sedan lacka om. Du skulle även kunna limma i trä där mickarna satt, då kan du fräsa ur för vilka mickar du vill sedan. Kanske en MM-mick?
Fender P-bas '76, HPD P51-bas Warmoth-hals, Bjärton kontra 50-talet, HPD bandlös P-bas, Yamaha RBX 375, SD Curlee/Hondo II, basukulele samt hembyggd elkontra.
EBS Reidmar250, TKS 1x12", fEarful 15", EBS Microbass II.
VÅGA VÄGRA VOLVO !!! ;-)
Användarvisningsbild
Lowlife
Medlem+
Inlägg: 1654
Blev medlem: sön 06 jun 2010, 13:02
Ort: Halmstad

Re: Lacka om, olja eller inte?

Inlägg av Lowlife »

Laga, maskera bindningen och lacka svart som synden! Ingen hemslöjdsfinish på den tack!
Bas:Black Beauties. Amps: Trace-Elliot+Peavey,all valve. Annat: Wasa sport.
Ingen har någonsin sträckt sig i en TV-soffa!
Skriv svar