Halsjustering på jazzbas.

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Användarvisningsbild
Bas-guden
Medlem
Inlägg: 413
Blev medlem: tis 02 okt 2007, 01:23

Halsjustering på jazzbas.

Inlägg av Bas-guden »

Hej.
Tänkte sänka stränghöjden på min Fender Jazzbas Re 62. det betyder att jag måste justera halsen lite tror jag men vet inte riktigt hur man går till väga.
Letade runt på forumet men hittade inget svar! Tacksam om någon kunde ge mig lite tips.

Jag måste alltså skruva av halsen från kroppen och sedan,.. vilket håll ska jag skruva dragstången åt? något speciellt jag ska tänka på?

Tack på förhand
Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++
Inlägg: 14601
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 16:53
Ort: Solna

Inlägg av hosse »

är halsen banan först och främst? annars är det ju stallet du ska skruva på.

en sak jag hade gjort om jag varit i din sits är att skruva bort halsen, fräsa ett litet spår där justeringsskruven är. på så vis behöver du inte lossa halsen nästa gång du behöver justera, bara plektrumskyddet.

till saken då. tänk dig att du skruvar in en vanlig skruv (medurs). samma håll som du borrar in skruvar ska du skruva på halsen om du vill spänna den (bananhals). om du har fått pilbåge på halsen så skruvar åt motsatt håll för att släppa spänningen och på så vis räta ut halsen.

hoppas det hjälpte nåt.
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish

snus och kaffe, a match made in heaven.

"When in doubt, skriv 'dom'."
Användarvisningsbild
Valle
VIP medlem
Inlägg: 3011
Blev medlem: sön 30 dec 2007, 02:38
Ort: Umeå

Inlägg av Valle »

Tänk på att inte dra för mycket åt gången. Max ett halvvarv per dag. Jag har också en bas där man måste ta lös halsen för att justera, asjobbigt!
/Johan
Van Zandt, Guild, Aguilar, TKS mm.
Presentation
Gäst

Inlägg av Gäst »

hosse skrev:samma håll som du borrar in skruvar ska du skruva på halsen om du vill spänna den (bananhals). om du har fått pilbåge på halsen så skruvar åt motsatt håll för att släppa spänningen och på så vis räta ut halsen.
Word of advice, använd gärna termerna konvex och konkav, speciellt "pilbåge" kan feltolkas till att vara konkav när du säkert menar konvex.

halsen alltför konkav = spänn
halsen alltför konvex = släpp
Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++
Inlägg: 14601
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 16:53
Ort: Solna

Inlägg av hosse »

GrafZeppelin skrev:
hosse skrev:samma håll som du borrar in skruvar ska du skruva på halsen om du vill spänna den (bananhals). om du har fått pilbåge på halsen så skruvar åt motsatt håll för att släppa spänningen och på så vis räta ut halsen.
Word of advice, använd gärna termerna konvex och konkav, speciellt "pilbåge" kan feltolkas till att vara konkav när du säkert menar konvex.

halsen alltför konkav = spänn
halsen alltför konvex = släpp
ja, jag vet, men jag snöar in på min egentillverkade terminologi allt som oftast. :D
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish

snus och kaffe, a match made in heaven.

"When in doubt, skriv 'dom'."
obbe
Medlem
Inlägg: 77
Blev medlem: sön 20 jan 2008, 20:41
Ort: Göteborg

Inlägg av obbe »

Tjena. Även jag tänker dra i stången snart. Liksom bananen och pilbågen så har ju även gitarr-halsen två sidor. Visst är det den sidan av halsen som greppbrädan sitter på som man syftar på när man säger att halsen är konkav/konvex?
gäst

Inlägg av gäst »

obbe skrev:Tjena. Även jag tänker dra i stången snart. Liksom bananen och pilbågen så har ju även gitarr-halsen två sidor. Visst är det den sidan av halsen som greppbrädan sitter på som man syftar på när man säger att halsen är konkav/konvex?
Yes
Användarvisningsbild
Bas-guden
Medlem
Inlägg: 413
Blev medlem: tis 02 okt 2007, 01:23

Inlägg av Bas-guden »

Finns inte så mkt kvar på stallet att hämta!

Jag har lite för stort mellanrum på sträng och hals vid ca 17'nde bandet.
Om jag har greppbrädan upp när jag håller i halsen, ska jag skruva höger eller vänster då?
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Om stränghöjden är för hög från 17:e band och även sedan uppåt mot stallet skulle jag gissa att halsvinkeln är för dålig, dvs hela halsen pekar uppåt om man tänker att basen ligger platt på ett bord. Då kan man shimsa lite i bakkant i halsfickan. Du kan även testa att hålla nere strängen på första och sista band och sedan kika hur mycket glipa det är mellan strängen och 8:e band. Har du över 1,5 mm behöver du dra åt dragstången lite (medurs). Sedan är det lite tycke och smak hur mycket böj man vill ha också. Många föredrar ca 0,5-1mm.
Skriv svar