Påskpyssel med Jazzkopian. Nu avbandad.

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++
Inlägg: 14601
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 16:53
Ort: Solna

Inlägg av hosse »

GurraG skrev:Absolut snyggare utan!
-1
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish

snus och kaffe, a match made in heaven.

"When in doubt, skriv 'dom'."
obbe
Medlem
Inlägg: 77
Blev medlem: sön 20 jan 2008, 20:41
Ort: Göteborg

Inlägg av obbe »

Bäst att hålla i tråden =). Jag grejjar vidare med basen och har nu gett mig in i avbandningens underbara värld. Dessutom har jag skrapat/slipat bort all lack från halsen för att senare ge samma hals en oljad finish. Här följer en expose´:

Bild
Den lilla tången är mitt huvudverktyg. Jag värmde banden med strykjärnet innan jag ryckte upp dem men uppfattade inte att det gjorde någon direkt skillnad då banden ändå inte var limmade. Nästa gång ska jag banka lite med hammare/skruvmejsel för att inte bandens hullingar ska ta med sig så mycket småflis ur greppbrädan. De småflisorna man får kan man trycka ner rätt bra genom att gnugga med baksidan av en skruvmejsel. Översadeln nästa...

Bild
Nej nej nej :(. Tragik, ångest, sju svåra år och barnadöd. Sadeln var så hårt limmad att den gick av och tog med sig en go flis på vägen upp. Flisen (flisorna) smulade jag såklart bort och smulade sönder. Sadeln gick i ett par bitar till innan den var helt frilagd. Nåväl.

Bild
Kan en påsklämma komma till användning? Jag börjar karva med vad som finns hemma. Inget mammut-bete-ämne direkt. (Påsklämman Twixit, 26 kr för ett 25-pack på Clas Ohlson räcker till 50 översadlar.)

Bild
Inpassning.

Bild
Nu har jag skaffat "Wood Filler" / "Plastiskt trä" / "Kemiskt trä" / "Spackel" you name it. Det står på förpackningen att färgen är Rosewood (palisander). Uppenbarligen inte samma Rosewood som på min greppbräda. "Mahogny"-tuben hade nog nyanserat bättre.

De små träflisorna som jag har täljt till av tändstickor stoppade jag in i överkant på band 3, 5, 7, 9, 12... Tanken var att de skulle funka som guidelines när man tittar uppifrån spelposition på halsen. Tyvärr går de knappt urskilja i "Wood Filler" / "Plastiskt trä" / "Kemiskt trä" / "Spackel" you name it. (OBS Det verkar som att de pejlar TV-mottagera på Johanneberg i dagarna).

Bild
Kladdigt och MYCKET snabbtorkande "Wood Filler" / "Plastiskt trä" / "Kemiskt trä" / "Spackel" you name it. Slipbart efter 10 minuter typ.

En spännande variant till att fylla bandspåren med "Wood Filler" / "Plastiskt trä" / "Kemiskt trä" / "Spackel" you name it, är att köpa en kritask och måla i spåren. Jag läste om det på en hemsida som handlar om bandlösa gitarrer. Spejsigt. Själv har jag tänkt på att tälja till tändstickor eller grillpinnar.

Bild
Helbild. Jag slipade som sagt halsen fri från lack innan jag började olja. Halsen är nu oljad två gånger. Jag drog i lite lite betsfärg i oljan vid andra påstrykningen för att accentuera träets ådring. Gå på Chalmersspexet =).

Bild
"X marks the spot." (Karvat med kniv).

Bild
Sadel in action. När halsen inte är olje-kletig längre så åker ett par flatwounds på.

Jag är urnöjd med resultatet. Det här är min första bekantskap med bandlösheten och det är fortfarande en riktig aha-upplevelse när jag plockar upp instrumentet.

Det är inte så svårt som jag befarade att spela bandlöst. Jag menar inte att det är "lätt" men jag trodde det skulle vara betydligt svårare att intonera vettigt vettigt. Jag måste än så länge blanda in öppna toner då och då i spelet för att mitt öra/mina fingrar inte ska tappa bort sig.

Instrumentet är fortfarande inte optimalt justerat helt enkelt eftersom jag inte vet hur jag vill ha det ännu. Framöver hade jag tänkt att byta pickuper och eventuellt justera elektroniken. Jag är t.ex intresserad av pickuper från Squier Jazz Bass Vintage Modified (Duncan Designed).

Jag har fått mersmak håller nu på att banda av min elgitarr som heter Ibanez RG 470 och vars band ändå var utslitna.

Jag vill tacka alla som skrivit i den här tråden. Ett särskilt tack till Makten som har gett mig tips och svarat på frågor jag haft om avbandning.
gäst

Inlägg av gäst »

Så snygg!! Hoppas det har varit kul att jobba med den! Den där ska du vara stolt över!!!
Användarvisningsbild
GurraG
Medlem++
Inlägg: 5670
Blev medlem: tis 20 mar 2007, 09:50
Ort: Lund

Inlägg av GurraG »

Jag tycker nog att du ska byta ut rattarna, men annars är den grymt stilig. Grattis till lyckad avbandning!
When in doubt, LÄS PÅ! -Chriller
Ja, jag har en keps som det står "besserwisser" på.
www.myspace.com/parisdakarmusic
Skriv svar