Mickhöjd?

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Användarvisningsbild
Noelredding
Medlem++
Inlägg: 3100
Blev medlem: ons 01 aug 2007, 22:19
Ort: Stockholm

Mickhöjd?

Inlägg av Noelredding »

Hur har ni eran mickhöjd och varför så?

På min Yamaha har jag något högre stallmick än halsmick för att jag vill ha ett saftigt men ändå "tajt" ljud. Jag har också stallmicken lutad så att den är närmare E-strängen, detta för att jag hatar när alla andra strängar låter fint och tajt och E-strängen bara muddig och förjävlig. :P Halsmicken (P-typ) har jag så att den blir högre i mitten, eftersom det var så när jag köpte den och det låter bra. :)
Rickenbacker 4003 -13, Hagström HIIB -68, Boosey & Hawkes "Golden Strad" kontra från Ungern ca. 60-tal
Gallien Krueger MB150S, Kustom DE300 + Ashdown 4x10
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Inlägg av the_great_alfonzo »

Den enda bemickade basen jag har för tillfället har jag skruvat sönder skruvarna på, så på den är det ett rätt angenämt skaller så länge ma inte håller ner micken med handflatan. Sen har vi ju farsans bas, men den vill han inte att jag ska hålla på och grejja med, undrar varför... :roll:
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Inte många tvåmickars basar där båda på fullt spjäll harmonierar tycker jag.
Rick är ett undantag, bäst är med basrdeuceringskonding på stall... men funkar även utan.
Allen Woody Rumblecat med sina tight placerade humbuckers låter faktiskt bäst tillsammans! Mycket ovanligt.
Annars tycker jag det ofta låter kattskit med två mickar maxade.

Vad tusan har detta med mickhöjd att göra :D
Jo, kan jag minskar jag stallmicken.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
Noelredding
Medlem++
Inlägg: 3100
Blev medlem: ons 01 aug 2007, 22:19
Ort: Stockholm

Inlägg av Noelredding »

anli skrev:Inte många tvåmickars basar där båda på fullt spjäll harmonierar tycker jag.
Rick är ett undantag, bäst är med basrdeuceringskonding på stall... men funkar även utan.
Allen Woody Rumblecat med sina tight placerade humbuckers låter faktiskt bäst tillsammans! Mycket ovanligt.
Annars tycker jag det ofta låter kattskit med två mickar maxade.

Vad tusan har detta med mickhöjd att göra :D
Jo, kan jag minskar jag stallmicken.
aha. för mig är det precis tvärtom, jag höjer alltid stallmicken för att få ett tajtare ljud. :) Kommer inte helt överrens med en-micks basar.
Rickenbacker 4003 -13, Hagström HIIB -68, Boosey & Hawkes "Golden Strad" kontra från Ungern ca. 60-tal
Gallien Krueger MB150S, Kustom DE300 + Ashdown 4x10
Användarvisningsbild
ferm
Medlem++
Inlägg: 4050
Blev medlem: tis 02 jan 2007, 09:28
Ort: Täby

Inlägg av ferm »

the_great_alfonzo skrev:Sen har vi ju farsans bas, men den vill han inte att jag ska hålla på och grejja med, undrar varför... :roll:
Det gör inte jag
För många basar är inte nog
Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++
Inlägg: 14601
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 16:53
Ort: Solna

Inlägg av hosse »

ferm skrev:
the_great_alfonzo skrev:Sen har vi ju farsans bas, men den vill han inte att jag ska hålla på och grejja med, undrar varför... :roll:
Det gör inte jag

hahahaha! klockrent! :D
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish

snus och kaffe, a match made in heaven.

"When in doubt, skriv 'dom'."
Användarvisningsbild
Valle
VIP medlem
Inlägg: 3011
Blev medlem: sön 30 dec 2007, 02:38
Ort: Umeå

Inlägg av Valle »

På jazzen så har jag stalmicken 3 mm högre än halsmicken. Sen har jag lutat stalmicken så den kommer närmare E medan halsmicken är justerad plant. Jag tycker den låter prima även när man kör fullt klös på båda mickarna, tight och knorrigt. Sen brukar jag vrida av diskanten med tonkontrollen så man får ett sånt där gött basigt, nästan bandlöst ljud.

På Pbasen kör jag micken ganska lågt justerad, den övre micken har jag plant och den nedre är lutad så att den är lägre i nederkant. Pbasen är det vanligare att jag kör fullt spjäll på för att få lite middigare ljud. Det här är inställningar som jag hittat efter en hel del skruvande och dom funkar finfint för mig, just nu i alla fall.
/Johan
Van Zandt, Guild, Aguilar, TKS mm.
Presentation
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17235
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Valle skrev:På jazzen så har jag stalmicken 3 mm högre än halsmicken. Sen har jag lutat stalmicken så den kommer närmare E medan halsmicken är justerad plant. Jag tycker den låter prima även när man kör fullt klös på båda mickarna, tight och knorrigt. Sen brukar jag vrida av diskanten med tonkontrollen så man får ett sånt där gött basigt, nästan bandlöst ljud.
Instämmer till 100%!
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Inlägg: 6284
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 23:27
Ort: Örebröov
Kontakt:

Inlägg av funkys**t »

Teoretiskt ska mickarna ha samma avstånd till strängen när man trycker ned den på sista bandet. Då ska det vara det ultimata avståndet, iaf enligt de artiklar jag läst. Om det sen stämmer i verkligheten är ju en annan sak. På min jazz funkade det faktiskt. Nu har jag bara min p-bas kvar så jag slipper bry mig..:)
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Skriv svar