3D skrivare - vad behöver du för basrelaterade 3D utskrifter

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: 3D skrivare - vad behöver du för basrelaterade 3D utskri

Inlägg av bjelkeman »

Underhöll mig ikväll med att göra en snabbutskrift av en logga för att prova hur de är att först måla och sen slipa bort färgen på de högre ytorna. Men det vart inge vidare, men å andra sidan så syns det ju inte på några meters håll. :mrgreen: En långsammare utskrift ger tätare material, så det läcker inte in lika mycket färg i i materialet, men man ska nog inte slipa ner färgen efteråt. Verkar ingen bra idé. Men verktygstavlan vart ju livligare i alla fall.

Bild

Bild

Bild
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25680
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: 3D skrivare - vad behöver du för basrelaterade 3D utskri

Inlägg av fieldflower »

Skitcool ju!
Går det att skriva ut material med olika färger? Eller är det meckigt att byta utskriftsmaterial?
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: 3D skrivare - vad behöver du för basrelaterade 3D utskri

Inlägg av bjelkeman »

I praktiken så går det inte. Man får kombinera olika delar med olika färger, eller måla dem.
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25680
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: 3D skrivare - vad behöver du för basrelaterade 3D utskri

Inlägg av fieldflower »

Attans... Annars hade det varit en intressant möjlighet...
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: 3D skrivare - vad behöver du för basrelaterade 3D utskri

Inlägg av mrbaloo »

Bild

Grymt bra bjelkeman. Min 3d-printade io-terminal kom idag. Fantastiskt. Behöver bara fila lite lätt på något ställe så passar allt prefekt. Jag valde något tighta mått medvetet så att det skulle bli så bra passning som möjligt.

Tack så jättemycket.

/MrBaloo
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: 3D skrivare - vad behöver du för basrelaterade 3D utskri

Inlägg av bjelkeman »

:tummenupp: Men faktum är att du gjorde det svåra jobbet. Designen är det knepiga.
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
Mc Green
Medlem
Inlägg: 459
Blev medlem: lör 02 aug 2008, 00:02
Ort: Gunnismark Sävar Umeå

Re: 3D skrivare - vad behöver du för basrelaterade 3D utskri

Inlägg av Mc Green »

Neckplate till Rickenbackerkopia med fyndig text? Jag har AutoCad och kan göra 3d modell själv.
BBQVHPD PB, ESP Ltd B-204 fretless, Cort B5, HB MJ4-EB, Cort akust, Squire CV Jazz, Fender PB -71, Ampeg PF500, TKS 212, EBS DePhaser + Octaver + MultiComp + BassIq + UniChorus + SansAmp + TC HOF
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: 3D skrivare - vad behöver du för basrelaterade 3D utskri

Inlägg av mrbaloo »

Japp med lite filande så fungerar det prefekt.

Bild

Sen fixade jag en pb-tavla också?
Bild

;)
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: 3D skrivare - vad behöver du för basrelaterade 3D utskri

Inlägg av bjelkeman »

Mc Green skrev:Neckplate till Rickenbackerkopia med fyndig text? Jag har AutoCad och kan göra 3d modell själv.
Kolls denna modell. Om den har rätt dimensioner så är det ganska lätt att modifiera.
Ännu bättre kanske. Jag skriver ut en, sen får någon med en relevant Rick kolla om den passar?

http://www.thingiverse.com/thing:764960" onclick="window.open(this.href);return false;
image.jpg
image.jpg (96.8 KiB) Visad 6744 gånger
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
Mc Green
Medlem
Inlägg: 459
Blev medlem: lör 02 aug 2008, 00:02
Ort: Gunnismark Sävar Umeå

Re: 3D skrivare - vad behöver du för basrelaterade 3D utskri

Inlägg av Mc Green »

40 mm vid sadelbenet och 150 mm lång har jag förstått att den ska vara
BBQVHPD PB, ESP Ltd B-204 fretless, Cort B5, HB MJ4-EB, Cort akust, Squire CV Jazz, Fender PB -71, Ampeg PF500, TKS 212, EBS DePhaser + Octaver + MultiComp + BassIq + UniChorus + SansAmp + TC HOF
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: 3D skrivare - vad behöver du för basrelaterade 3D utskri

Inlägg av bjelkeman »

Den blev så här. 39.5 mm vid sadelbenet. 145.5 mm lång. 28 mm mellan center på skruvhålen vid sadeln, 4.8mm från sadeln. Tredje hålet är 20mm från toppen. Så den modellen kan behöva modifieras lite om den skall passa. Men sen är Rick kopior kanske inte exacta kopior heller, så det måste nog kollas ordentligt.

Om man skriver ut den med fronten mot glasbädden så blir den platt och fin. Man ser ränder från filamentet på nära håll, men det är inte synligt lite längre bort.

Bild
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Re: 3D skrivare - vad behöver du för basrelaterade 3D utskri

Inlägg av macahan »

så jävla fränt egentligen.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: 3D skrivare - vad behöver du för basrelaterade 3D utskri

Inlägg av bjelkeman »

macahan skrev:så jävla fränt egentligen.
Ja, det är lite science fiction känsla över det hela.

Man söker på nätet. Det finns flera portaler. Thingiverse har över en million objekt man kan ladda ner. Man laddar ner modellen. Sätter lite parametrar om hur man vill att utskriften skall vara. Sparar. Stoppar in SD kortet i skrivaren. Trycker på knappen. Kollar att det börjar bra, att filamentet matar ut ordentligt, att det fäster vid bädden osv. Sen kommer man tillbaka allt från 10 minuter (för väldigt små och snabbt utskrivna saker) till 5-6 timmar senare. Simsalabim, ett nytt objekt har materialiserat från råvara.

Om man vill skapa något helt eget så tar det ofta många timmar att designa det. Men då får man precis det man behöver.
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: 3D skrivare - vad behöver du för basrelaterade 3D utskri

Inlägg av bjelkeman »

Måste säga att det är riktig kul att se vilka verktyg man kan få tag på som bygger på varandra. Nedan är en skärmbild från OctoPrint. Det är open-source programvara som man kör på en Raspberry Pi (lite dator, lite större än ett kreditkort. som drivs av Linux). Den kan kopplas till 3D skrivaren, så kan man se temperatur, vad som skrivs, kommandon som ges till skrivaren från modellen som skrivs ut etc. Den har också möjlighet att driva en webbkamera, det gör den just på denna bilden. Så att man kan se vad som pågår. Den kan också göra "timelapse" video av utskriften. :)

Just där så skriver jag ut ett väggfäste som ska hålla Pi:en på verktygstavlan bakom skrivaren. Sen sätter jag nog kameran så ett den tittar ner på skrivaren. Sen behöver man inte springa ner i källaren och se hur det går. Man pekar bara webbläsaren på http://octopi.local" onclick="window.open(this.href);return false;.

Bild
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: 3D skrivare - vad behöver du för basrelaterade 3D utskri

Inlägg av mrbaloo »

bjelkeman skrev:Måste säga att det är riktig kul att se vilka verktyg man kan få tag på som bygger på varandra. Nedan är en skärmbild från OctoPrint. Det är open-source programvara som man kör på en Raspberry Pi (lite dator, lite större än ett kreditkort. som drivs av Linux). Den kan kopplas till 3D skrivaren, så kan man se temperatur, vad som skrivs, kommandon som ges till skrivaren från modellen som skrivs ut etc. Den har också möjlighet att driva en webbkamera, det gör den just på denna bilden. Så att man kan se vad som pågår. Den kan också göra "timelapse" video av utskriften. :)

Just där så skriver jag ut ett väggfäste som ska hålla Pi:en på verktygstavlan bakom skrivaren. Sen sätter jag nog kameran så ett den tittar ner på skrivaren. Sen behöver man inte springa ner i källaren och se hur det går. Man pekar bara webbläsaren på http://octopi.local" onclick="window.open(this.href);return false;.

Bild
Superfint. Jag blev själv lite inspirerad av dina utskrifter så att jag själv skulle kunna tänka mig köpa en sån skrivare och driven med en RPI. Tyvärr kanske jag inte köper en nu på en gång, men i framtiden kommer jag att ha en sån grej.

Förresten, 3D-tekniken är ju på "g" nu. Se tex http://www.carbon3d.com" onclick="window.open(this.href);return false; som har tagit fram en 3d-printingmetod utan lagerbildning. Man spelar upp en "3d-film" med UV-ljus och på något vis härdar flytande plast on the fly. Vips har man en mycket snabb utskrift utan skiktad struktur. Helt homogen blir den. Skulle tro att det inte går att köpa dessa maskiner ännu.

Sen har vi det där företaget som tagit fram en 3d-printingmetod i färg. Fantastisk detaljrikedom iom 3d-scanningsteknik som de har som preprosessing. http://www.shapeways.com/" onclick="window.open(this.href);return false; Dyra utskrifter som stryk, och långsamt går det, men snyggt blir det.

/MrBaloo
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: 3D skrivare - vad behöver du för basrelaterade 3D utskri

Inlägg av bjelkeman »

Det dröjer nog innan en 3D skrivare är lika enkel som en bläckstråleskrivare. Men jag tror stt så småningom om så kommer vi åt det hållet. Det är betydligt mer pill än att skriva ut papper, men det är också mycket intressantare.

Men designa grejer i 3D är ett jäkla meck, speciell som programvaran antingen är super komplex (Blender) eller alltför enkel och dålig kvalité (123Design från Autodesk). Jag höll på hela eftermiddagen med en ganska enkel design. Men man lär sig kanske såsmåningom.
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
Stempa
Medlem
Inlägg: 110
Blev medlem: mån 09 nov 2015, 04:26
Ort: Tullinge
Kontakt:

Re: 3D skrivare - vad behöver du för basrelaterade 3D utskri

Inlägg av Stempa »

bjelkeman skrev:Det dröjer nog innan en 3D skrivare är lika enkel som en bläckstråleskrivare. Men jag tror stt så småningom om så kommer vi åt det hållet. Det är betydligt mer pill än att skriva ut papper, men det är också mycket intressantare.

Men designa grejer i 3D är ett jäkla meck, speciell som programvaran antingen är super komplex (Blender) eller alltför enkel och dålig kvalité (123Design från Autodesk). Jag höll på hela eftermiddagen med en ganska enkel design. Men man lär sig kanske såsmåningom.
Ritar själv en del i Sketchup men tänkte prova 123Design. Vad var det du inte gillade?
Verkar svårt att hitta ett bra men hyfsat enkelt 3d cad program. För sådär en 20 år sedan var jag en hejare på autocads 3d studio men jag har ingen lust att köra via dos prompten idag.
Done stuff goes here https://soundcloud.com/bribedant" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: 3D skrivare - vad behöver du för basrelaterade 3D utskri

Inlägg av bjelkeman »

123Design är byggt från en gemensam källkod för Mac och Windows, vilket blir varken hackat eller malet. UI är fel, slött som ett as på en Mac Pro, kraschar ofta, dålig dokumentation. Det vore ett bra försök om de hade byggt två riktiga "native" appar. Det borde Autodesk kunnat göra. FreeCAD är bättre på flera sätt, men UI är meckigt som attan att lära sig.
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: 3D skrivare - vad behöver du för basrelaterade 3D utskri

Inlägg av mrbaloo »

Jag tycker inte att AutoDesk 123D är speciellt dåligt. Det är faktiskt ganska kompetent. Blender är ju som du nämner "superkomplext" och kanske inte är ett CAD-verktyg heller.

Men inget kan ju mäta sig mot I-Deas, NX eller Catia när det gäller CAD-verktyg. Möjligen närmar sig Pro Engineers variant samt Solid Works och Solid Edge. Men då snackar vi inte gratis program direkt. Även ANSA från grekiska BETA CAE Systems slår det mesta på fingrarna när det gäller geometriarbete. Men det är ju inte ett CAD-program heller.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: 3D skrivare - vad behöver du för basrelaterade 3D utskri

Inlägg av bjelkeman »

Jag har bara tittat på billiga eller gratis program hittills. Men har inget problem med att betala för grejerna, men då jag inte har CAD som yrke så får det ju inte bli några fantasisummor.
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: 3D skrivare - vad behöver du för basrelaterade 3D utskri

Inlägg av mrbaloo »

FREECAD är inte färdigt. Det märker man bättre man jobbar med det. Till en början verkar det bra och kompetent men snart hittar man bristerna. Men det verkar lovande.

Jag tror nog att Sketchup är mer moget än 123D, men lika fullt gillar jag det. Dessutom känner jag igen mig från AutoCad 2016 3D miljön.
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: 3D skrivare - vad behöver du för basrelaterade 3D utskri

Inlägg av mrbaloo »

bjelkeman skrev:Jag har bara tittat på billiga eller gratis program hittills. Men har inget problem med att betala för grejerna, men då jag inte har CAD som yrke så får det ju inte bli några fantasisummor.
Man kommer riktigt långt med gratisprogram. Det kan vara alldeles precis det man behöver.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: 3D skrivare - vad behöver du för basrelaterade 3D utskri

Inlägg av bjelkeman »

Jo, jag börjar se att 123Design är ok tänkt, men den suger musten ur min dator, vilket är rätt löljigt. :)
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: 3D skrivare - vad behöver du för basrelaterade 3D utskri

Inlägg av mrbaloo »

bjelkeman skrev:Jo, jag börjar se att 123Design är ok tänkt, men den suger musten ur min dator, vilket är rätt löljigt. :)
Jag kan hålla med om att det kan kännas lite segt. Men det är faktiskt rätt kraftfullt trots det.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: 3D skrivare - vad behöver du för basrelaterade 3D utskri

Inlägg av bjelkeman »

Bild

Snabbutskrift, upp och ned, så ränderna vart mycket tydligare än annars. Men något sånt här kanske för en Rickenfaker? Två lager, ett vitt och ett svart, som kan vara 1.2-1.6 mm tjockt tillsammans kanske? Sen limmar man ihop dem.

Skriver just nu ut en tunnare och åt rätt håll. Svårt att hitta en font som ser bra ut. Den här är lite tunn, men fungerar nästan. Slutet på "e" och lilla "r" smälte ihop lite.
Senast redigerad av bjelkeman den mån 01 feb 2016, 21:59, redigerad totalt 1 gånger.
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Skriv svar