Fixa till en Hohner B2A

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Porkij
Medlem
Inlägg: 62
Blev medlem: ons 15 aug 2007, 10:50

Fixa till en Hohner B2A

Inlägg av Porkij »

Hej!

Köpte en huvudlös bas av märket Hohner i dagarna till ett fyndpris, och fick den hemskickad. Väl hemma märkte jag att ett par av pottarna skrapade och en kladdig beläggning nere vid stämskruvarna. Är ny på elbasar, har mest grejjat med synthar tidigare.
Så, har någon tips på regöringsmedel och vad man ska göra åt skrapet?

MVH

Jimmy
Användarvisningsbild
Heyman
VIP medlem
Inlägg: 2251
Blev medlem: tor 10 apr 2008, 08:56
Ort: Hyfsat nära Entombedkorset.
Kontakt:

Re: Fixa till en Hohner B2A

Inlägg av Heyman »

Porkij skrev:Hej!

Köpte en huvudlös bas av märket Hohner i dagarna till ett fyndpris, och fick den hemskickad. Väl hemma märkte jag att ett par av pottarna skrapade och en kladdig beläggning nere vid stämskruvarna. Är ny på elbasar, har mest grejjat med synthar tidigare.
Så, har någon tips på regöringsmedel och vad man ska göra åt skrapet?

MVH

Jimmy
Testa kontaktspray på pottarna och beroende på vad det är för kladd lämpligt rengöringsmedel :) Fett löser fett, vatten löser vatten osv.....Jag har/haft några hohners och tycker inte att lacken är speciellt känslig. Har nog tom kört T-röd ibland.
Men jag är inte så kinkig...
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

"Skrapet" i pottarna löser du antingen med kontaktspray eller att du byter ut pottarna mot nya. Kontaktspray löser problemet ganska kortsiktigt är min erfarenhet då det alltid kommer tillbaka om det väl börjat spraka/skrapa. Beror oftast av dålig kontaktyta inne i potten eller damm i potten....

Man måste smörja stämskruvarna lite då och då på Steinberger-stall, och framförallt på billigare Hohner-stall, då dom kärvar ihop och blir onödigt tröga annars och det kan skada godset. Tar för givet att det är någon form av smörjfett på din bas. Ta bort överflödet men inte allt fett. Jag brukar personligen använda låsspray med grafit i på mina Steinberger stall när det känns som att det börjar bli lite för trögt.... Tränger in bättre än vanligt smörjfett och det är mycket lättare att hålla instrumentet rent. från överflödigt fett.

MVH//Jan
Skriv svar