Aktiva mickar ger upp

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Serpentsoul
Nykomling
Inlägg: 1
Blev medlem: mån 21 apr 2008, 20:21

Aktiva mickar ger upp

Inlägg av Serpentsoul »

Jag har haft ett problem med min elbas i flera år och haft den inlämnad flera gånger utan att någon har hittat felet så nu undrar jag om någon här kan hjälpa mig.

Basen är en 5-strängad Warwick Vampyre SN och problemet är så att ibland så tappar den kraften från batteriet och ljudet blir svagt och basfattigt. Som tur är så är jag inte helt körd ifall det skulle hända live (och det har minsann hänt ett antal gånger) då jag kan lyfta på volymregeln och bypassa de aktiva mickarna men ljudet är ju ändå inte alls lika bra som när mickarna fungerar felfritt.
Slut på batteri tänker ni kanske men jag har satt i fräsht batteri flera gånger och problemen kan återkomma efter bara några minuter och ännu skummare så kan problemet helt plötsligt försvinna. När jag hade den inlämnad på Hagströms i Västerås så bytte dom hela jacket (och gjorde en helstjustering för 700 spänn som jag inte hade bett om, men skit samma) men jag har fortfarande problem. Det skulle ju också kunna vara nån glapp sladd eller nåt men det verkar väl lite enkelt för att dom skulle missa det på affären? Vad tror ni?? Detta är jävligt drygt och jag skulle vilja rätta till det omgående.
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Inlägg: 11000
Blev medlem: sön 22 jul 2007, 11:15
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

För det första, hjärtligt välkommen till forumet! :D

För det andra så har jag en standardfras: "Det sitter alltid i sladden!"
Låter ju onekligen som att det är ett glapp någonstans.
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

byt preamp om ingen hittar något fel på den..

Men det ska ju inte vara någon avacerad krets..
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Verkar som du har en kallödning någonstans. Kanske på en pot men förmodligen någonstans på/i preampen.
Användarvisningsbild
Hangover
Medlem+
Inlägg: 1539
Blev medlem: mån 11 feb 2008, 19:53
Ort: Karlskrona

Same Same....

Inlägg av Hangover »

Har samma bekymmer med min Dean Edge men har ingen bypass på den, enerverande intill magsårsgränsen.
Jag löser det hela genom att sälja skiten, givetvis talar jag om detta för köparen. Synd på ett i övrigt väldigt skönt instrument men jag ger upp...
Rock gör livet lättare...
(än vad då?)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
http://www.myspace.com/hangoversweden
Skriv svar