Bygga bas som okunnig?

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Elemanjo
Medlem
Inlägg: 16
Blev medlem: sön 13 nov 2016, 19:18

Bygga bas som okunnig?

Inlägg av Elemanjo »

Hallå!

Det är så att jag gått och blivit fast vid tanken att bygga en egen bas. Jag har varit i kontakt med basar i endast tre år och det enda jag gjort själv tidigare är att byta strängar. Sen så har jag i princip noll erfarenhet av el och även trähanteringskollen är liten.

Har kollat runt lite här på forumet och sett alla grymma byggen och vet att det finns en hel del erfarna byggare här, så det skulle vara kul om man kunde få lite tips och dylikt. Vad ska man tänka på innan man börjar generellt?

Jag tänker att man kanske kan köpa en begagnad hals (till exempel denna: http://www.tradera.com/item/301963/2688 ... ssic-vibe-" onclick="window.open(this.href);return false;) och sen försöker mej på att göra kroppen själv. Det känns som att det blir väldigt svårt och inte mycket billigare att göra hals själv? Stall, mickar & elektronik, stämmekanik osv, vart köper ni helst det?

Jag ber om ursäkt om liknande tråd redan finns, hittade liknande men inte riktigt som svarar på mina funderingar och frågor :oops:
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17230
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: Bygga bas som okunnig?

Inlägg av BBQV »

Go for it! Det enda sättet att lära sig är att göra det!

Jag skrev ihop en lite guide för ett tag sen, där kanske det kan finnas nåt matnyttigt.
http://basistforum.se/sporrong.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Håcke
Medlem++
Inlägg: 2541
Blev medlem: tor 05 aug 2010, 01:21
Ort: Hestra

Bygga bas som okunnig?

Inlägg av Håcke »

Välkommen hit till PB!
"....fast vid tanken..." Det låter som om du kommer att passa bra in här! ;)
Du hittar lättast alla grejer du behöver här under Tillbehör köp/sälj.
Hittar du inte det du vill så annonsera själv efter det.
Jag skulle nog föreslå att du börjar med att bygga ihop en bas först av färdiga delar, det lär man sig mycket av.
Och det blir ofta bra.
Fender J, Fender P Lyte, Blade J, Wasabasen, Cort Arona B4 Sandberg
Elemanjo
Medlem
Inlägg: 16
Blev medlem: sön 13 nov 2016, 19:18

Re: Bygga bas som okunnig?

Inlägg av Elemanjo »

Bockar och bugar för detta :nickar:
Skriv svar