Avbandning på g - offret

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Användarvisningsbild
Stempa
Medlem
Inlägg: 110
Blev medlem: mån 09 nov 2015, 04:26
Ort: Tullinge
Kontakt:

Avbandning på g - offret

Inlägg av Stempa »

Hittade mitt banda av projekt. En J&D Brothers yc-110. Gissar den är från tidigt 2000 tal. Shortscale med en humbucker. Väger nästan ingenting men de är iallfall riktigt trä och halsen är den tunnaste jag känt på en bas. Verkar iallfall lätthanterad spelmässigt vilket jag gillar. Ska bli fretless och gillar jag resultatet blir den kvar annars åker den ut på Blocket igen som kuriosa.

Helst hade jag hittat en long scale bas med lite mer pondus men den här fanns på 10 min gångväg hemmifrån mig. Kort inspektion i säljarens farstu, ok, den verkar ha legat i en dynghög, genomskitig. Nicks och dings lite här i lacken och där men inget allvarligt hack i hals och huvud. Halsen hade naturligtvis en riktigt ful bow som säger -kan gå att fixa men kan gå åt helvet också. Strängarna svartoxiderade och fick klippas med avbitare på flera ställen för att komma loss. Man hade knutit ihop alla lösa ändar vid stämskruvarna lol.
Ok, femhundra spänn lättare plånbok men en bas i handen. Billig uteliggar bas, oops i did it again http://pratabas.se/viewtopic.php?f=7&t=79814" onclick="window.open(this.href);return false;

Väl hemma fick jag faktiskt ta till tvål och vatten på en svamp och skrubba av hela basen, hals och allt. Vet att man inte ska vatten på en bandad greppbrädan men min bacillskräck blossade upp okontrollerat. Den ska ända bandas av så om banden börjar röra på sig, skit samma.

Halsen tog snällt en 5mm sexkant till dragstången och det första ett och ett halvt varven var som att skruva på en kran. Nästan inget motstånd alls men halsen rätade faktiskt på sig en liten aning. Sen tog det stopp, här fick det bära eller brista. Fick ta i utav tusan och drog ett kvarts varv. Check. Ett kvarts varv till. Check. Ett till. Ok den rätar faktiskt ut sig till spelbar.

Slängde på ett set Warwick .045/.105 (billiga hos tysken men helt ok) och provlirade in några spår i studion. Inga konstigheter från basen. knasterfri elektronik och den ensamma "soap" humbucker'n levererade helt ok. Saknade en del "zing" i soundet men basen är en shortscale och micken humbucker. Låter rätt typiskt shortscale om den. Har en Kramer shortscale, visserligen med singlecoils, men karaktären finns där i J&D'n.

Drog ytterligare ett kvarts varv på dragstången och här hade jag nog kunnat sätta en peng på att det skulle smälla till och haverera, men det gick. Halsen är nu överkompenserad (nästan back bow) och uppsträngad med full belastning. Ska få ligga orörd så ett tag. Vill se hur den reagerar på misshandeln.

Ska kolla igenom de banda av projekt som finns här på forumet. Förra gången jag bandade av en bas för så där 30 år sedan tog jag helt enkelt och slipade ned banden. Funkade skitbra. Hade den som fretless i många år utan att den skorrade eller uppförde sig illa.

Den här gången ska banden bort och halsen behandlas efter alla konstens regler. Eventuella nybörjarfrågor kan komma :wink:

Bild

24 band på en shortscale? Blir en del att jobba med.
Bild

hmm, får läsa på lite först
Bild
Done stuff goes here https://soundcloud.com/bribedant" onclick="window.open(this.href);return false;