Göra ett plektrumskydd

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Användarvisningsbild
brempa
Medlem+
Inlägg: 702
Blev medlem: tis 06 apr 2010, 22:25
Ort: Älvsjö

Göra ett plektrumskydd

Inlägg av brempa »

Hej!

Gitarristen i bandet, smidig som ett kassaskåp klev på min sladd vilket gjorde att plektrumskyddet, som redan var lite sprucket sprack helt och kontakten och en del av plektrumskyddet lossnade. Suck...

Tänkte att det inte var något olösligt problem då jag hade ett plektrumskydd över som suttit på min Squire JV men det visade sig inte passa riktigt. Dessutom är det inte snyggt, köttfärsrött...

Finns det någon i Stockholmsområdet som kan göra ett plektrumskydd till en PBas? Basen är en svart Fernades Burny Olds med greppbräda av Rosewood och till en sådan är vi väl alla överens om att det snyggaste är tårta :-)
Plektrumskyddet finns kvar och borde gå att använda som mall.

Brempa
Precision Fernandes Burny Olds (B/RW) | Aguilar Tonehammer 500 | Octaray | Bass RC Booster | TKS S112 | Buescher Soprano Saxophone 1927 | Keiwerth Alto Saxophone 193X | Conn Tenor Saxophone 198X | Martin Baritone Saxophone 1962
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Göra ett plektrumskydd

Inlägg av hitman »

Jag har själv funderat över detta, eftersom jag skulle "behöva" ett P-bas plektrumskydd med urfräsning för Jazzbasmick.

Det finns en hel del videos på youtube om hur man gör. I princip så gör man en mall av plywood e.dyl., sågar ut konturerna i plektrumskyddsämnet och använder sedan sin mall för att fräsa ut den sneda kanten.

https://www.youtube.com/watch?v=28ITCMYO5sA" onclick="window.open(this.href);return false;

En del säger att det är lätt, andra att det är ett litet h-e eftersom plasten gärna vill spricka.
Fender P-bas '76, HPD P51-bas Warmoth-hals, Bjärton kontra 50-talet, HPD bandlös P-bas, Yamaha RBX 375, SD Curlee/Hondo II, basukulele samt hembyggd elkontra.
EBS Reidmar250, TKS 1x12", fEarful 15", EBS Microbass II.
VÅGA VÄGRA VOLVO !!! ;-)
Användarvisningsbild
James Bond
Medlem
Inlägg: 436
Blev medlem: sön 07 apr 2013, 19:51
Ort: Stockholm

Re: Göra ett plektrumskydd

Inlägg av James Bond »

Fråga Peter Westerberg (Westerberg guitars). Håller till i Hammarbyhamnen.
Han är noga med detaljerna!
Användarvisningsbild
brempa
Medlem+
Inlägg: 702
Blev medlem: tis 06 apr 2010, 22:25
Ort: Älvsjö

Re: Göra ett plektrumskydd

Inlägg av brempa »

Tack för tipset, kollar upp
Precision Fernandes Burny Olds (B/RW) | Aguilar Tonehammer 500 | Octaray | Bass RC Booster | TKS S112 | Buescher Soprano Saxophone 1927 | Keiwerth Alto Saxophone 193X | Conn Tenor Saxophone 198X | Martin Baritone Saxophone 1962
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25679
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Göra ett plektrumskydd

Inlägg av fieldflower »

Har i många år funderat på att göra ett p-skydd som makten gjorde, med plexiglas och en rolig tapet.
Så himla kul idé.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
brempa
Medlem+
Inlägg: 702
Blev medlem: tis 06 apr 2010, 22:25
Ort: Älvsjö

Re: Göra ett plektrumskydd

Inlägg av brempa »

Ball idé! Total frihet liksom...
Precision Fernandes Burny Olds (B/RW) | Aguilar Tonehammer 500 | Octaray | Bass RC Booster | TKS S112 | Buescher Soprano Saxophone 1927 | Keiwerth Alto Saxophone 193X | Conn Tenor Saxophone 198X | Martin Baritone Saxophone 1962
Skriv svar