Tips på finish/lack av tidigare motivlackad bas?

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Användarvisningsbild
whatawaste
Medlem++
Inlägg: 6882
Blev medlem: mån 31 jul 2006, 22:32
Ort: Hufvudstadens södra utkant.

Tips på finish/lack av tidigare motivlackad bas?

Inlägg av whatawaste »

Har blivit med ny bas som tidigare ägare lackat med motiv som jag inte riktigt kommer överens med...

Funderar på hur jag ska få den ok. En helrenovering och omlack känns bortkastat då den är fantastisk som instrument med nedslipad och trevlig hals.

Det vore kul att slipa den trären och se om det döljer sig flammig eller quiltad lönn under alla lacklager, men förmodligen är det bara standardlönn IOM att den varit solid svart.

Vad kan man göra för kul? Det är vitt på svart, och ev nån grundfärg så man kanske bara ska gå lös med sandpapper och låta den bli fläckig? Om man är försiktig så kanske det funkar att få bort motiven bara och göra den matt vit...

Tips å förslag?
Bild

Bild
Spector NS2
Spector Euro 4 LXTW
Spector Timbre


Mesa D800 med PH412
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Tips på finish/lack av tidigare motivlackad bas?

Inlägg av blackparkas »

Den är ju sjukt snygg i vitt så slipa bort det du vill ha bort och se till att få en schysst vit lack.

Satin White är ju ganska svårt att behålla fräsch, isåfall tycker jag du ska kolla med nån som håller på med billacker, sett ett flertal schyssta byggen med matt klarlack på och bara man har det så fastnar ju förmodligen inte småskitet i lacken, vilket det skulle göra om du bara mattar ner befintlig lack.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Tips på finish/lack av tidigare motivlackad bas?

Inlägg av blackparkas »

SKapligt fynd för övrigt, även om man förstår varför den var billig m tanke på motivlacken!

Snygg i vitt!!

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
RolleHarris
Medlem++
Inlägg: 5061
Blev medlem: sön 14 jan 2007, 10:34
Ort: Djurås

Re: Tips på finish/lack av tidigare motivlackad bas?

Inlägg av RolleHarris »

Det där är min gammla, den var svart från början
Användarvisningsbild
whatawaste
Medlem++
Inlägg: 6882
Blev medlem: mån 31 jul 2006, 22:32
Ort: Hufvudstadens södra utkant.

Re: Tips på finish/lack av tidigare motivlackad bas?

Inlägg av whatawaste »

Ska testa att slipa lite på loggan bak först. Vet inte om det är ett inlackat klistermärke eller lack... jäkligt bra gjord lackering iaf!

Grymt bra bas till ett bra pris. Lite pill med lack och nån sned spännskruv. Mickarna är i botten. Tvärtemot vad EMG rekommenderar. Blir säkert ett lyft att höja dem.

Galet nöjd!!! :D
Spector NS2
Spector Euro 4 LXTW
Spector Timbre


Mesa D800 med PH412
Användarvisningsbild
whatawaste
Medlem++
Inlägg: 6882
Blev medlem: mån 31 jul 2006, 22:32
Ort: Hufvudstadens södra utkant.

Re: Tips på finish/lack av tidigare motivlackad bas?

Inlägg av whatawaste »

whatawaste skrev:Ska testa att slipa lite på loggan bak först. Vet inte om det är ett inlackat klistermärke eller lack... jäkligt bra gjord lackering iaf!

Grymt bra bas till ett bra pris. Lite pill med lack och nån sned spännskruv. Mickarna är i botten. Tvärtemot vad EMG rekommenderar. Blir säkert ett lyft att höja dem.

Galet nöjd!!! :D
Rolle: Jo, svart har den varit. Syns under lacken på kroppen och huvudet är orört.
Spector NS2
Spector Euro 4 LXTW
Spector Timbre


Mesa D800 med PH412
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Tips på finish/lack av tidigare motivlackad bas?

Inlägg av blackparkas »

Sa jag att den är snygg i vitt förresten?



:D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
whatawaste
Medlem++
Inlägg: 6882
Blev medlem: mån 31 jul 2006, 22:32
Ort: Hufvudstadens södra utkant.

Re: Tips på finish/lack av tidigare motivlackad bas?

Inlägg av whatawaste »

då är loggan på baksidan borta. Vete fanken vad tecknet på framsidan betyder/är, men jag börjar vänja mig...

Jag tror den blir snygg i vitt...
Spector NS2
Spector Euro 4 LXTW
Spector Timbre


Mesa D800 med PH412
Användarvisningsbild
whatawaste
Medlem++
Inlägg: 6882
Blev medlem: mån 31 jul 2006, 22:32
Ort: Hufvudstadens södra utkant.

Re: Tips på finish/lack av tidigare motivlackad bas?

Inlägg av whatawaste »

Så ser den ut nu. Orkar inte slipa ner färgen på mickarna då den sitter som berget. Tror att den får vara sliten och ruffig med nedmattad lack och trären hals. Ev. Blir det mer slip av kroppen för att få fram lite svart... Rost vore kul. Lägga lite rostig och blöt metall och se om det färgar av sig... :)

Bild
Spector NS2
Spector Euro 4 LXTW
Spector Timbre


Mesa D800 med PH412
Skriv svar