Ny stallsadel till ackebasen...

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Ny stallsadel till ackebasen...

Inlägg av Roger Hedin »

Den fina, men av tidens tand och kärlek sargade Crafter-basen jag fick köpa efter vår bortgångne saxofonist har äntligen fått en ny stallsadel. Originalet av plast var nedfilat så stränghöjden var minimal; basen intonerade illa och de översta fem-sex banden var obrukbara. Jag löste det hela temporärt med att skära till en braständsticka och lägga under. Det funkade, förutom att piezo-pickupen tog upp strängarnas volym ojämnt. En s.k. abbrovinsch...

Jag köpte ett par stallämnen i ben, två för säkerhets skull, då jag aldrig bearbetat ben förr. Det skulle vara retligt om ämnet sprack. Med det gamla av plast plus tändstickebiten som mall för att få rätt höjd, form och fason, började gnetet. Vad att använda? Fil? Ja - jag filade och filade och filade, men inget hände. Nä - rejält grovt slippapper och den berömda klossen: ack så fint det gick. Sen det lilla otäcka momentet med bågfilen för att kapa ämnet. Det gick väl!

Lite finfint papper att bearbeta radier och kurvor med, sen juvelerarfilen för att antyda skåror för strängarna. En timmes jobb var över, strängarna på och... det låter FANTASTISKT FINT akustiskt. Plast suger! Ben är grejen, förutom att det blir en lukt som påminner om när man slipar bort förhårdnader längst ner på den del av kroppen som står på marken.

Okej, inkopplad då? Jag var nervös för att obalansen i volym mellan strängarna skulle kvarstå. Icke! Perfekt! Det är den bäst klingande inkopplade ackebas jag någonsin spelat på. Tacoma Thunderchief inräknad. (Fast Tacomas akustiska ton är svår att slå...) Spelklar och spelbar! Så här blev det; jag ser på bilden att sadeln ser lite "kantig" ut vid G-strängen, men det är bara i den vinkeln. Annars är den rund och fin. Första gången, och det blev bra. :tummenupp:

Bild
Bild
Bild
Senast redigerad av Roger Hedin den mån 29 maj 2017, 23:03, redigerad totalt 1 gånger.
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Ny stallsadel till ackebasen...

Inlägg av mrbaloo »

:tummenupp:
Skriv svar