Nybyggt

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Skriv svar
Användarvisningsbild
Guran
Medlem
Inlägg: 237
Blev medlem: tor 07 aug 2008, 13:10
Ort: E-län

Nybyggt

Inlägg av Guran »

Eftersom jag själv tycker att det är intressant och lärorikt att följa byggtrådar så kan jag ju bidra till intresseklubben med några bilder och info om mitt eget första basbygge.
Huruvida det här inlägget är intressant eller lärorikt låter jag dock vara osagt... :)

Det hela började i alla fall med att Olja rensade i sin verkstad och satte ihop några i princip kompletta bas-kit till försäljning här på PB. Att bygga något eget hade figurerat i mina tankar ett tag så det här var ju helt uppenbart ett passande tillfälle att sätta båten i sjön. Ett kit beställdes! :tummenupp:

Paketöppning! Och detta var utgångsläget.

Bild

Så gott som alla ingredienser som behövs för att knåpa ihop en P-bas!
Några skruvar, jack, potar, mickar, plektrumskydd och färg var det som ytterligare behövde införskaffas för att få det hela komplett.

Jaha, så var börjar man då? Hur gör man? Vad ska man tänka på och vad ska man inte tänka på..? :hmm:
Efter att ha dammsugit internätet på basbygge-information så klarnade en hel del ändå.
För min del framstod momenten slipning/filning av bandändar samt lackjobbet som de mest osäkra korten.

Nåväl, lika bra att sätta igång!
Passade ihop hals och kropp (utan att skruva) för att göra en grov koll var stallet skulle komma att hamna.

Bild

Eftersom det var lite väl mycket luft, ca 1 mm, i halsfickan så ville jag se hur eventuella vinkelfel skulle påverka stallplacering och mickläge.

Bild

Enligt samlad expertis inom området så ska tydligen inpassningen i halsfickan inte vara särskilt kritisk. Äsch, men när man ändå håller på... Så jag beslutade mig för att shimsa längs halsens ovansida för att tajta till det hela.

Bild

Passade även på att skriva in årtalet i halsfickan för att underlätta tidsbestämning av objektet vid eventuella framtida utgrävningar. :lol:

Bild

Så, limmade in en remsa bokfanér, putsade till kanten och blev nästintill överväldigad av det goda resultatet. :shock:

Bild

Bild

Bild

Sedan var det dags att ge sig i kast med halsen!
Bandändarna var ganska vassa så där krävdes det en insats.
Någon sorts fixtur var nödvändig för att kunna spänna fast halsen ordentligt.
Några bitar spillvirke och tvingar löste problemet!

Bild

Bild

Det finns ju massor av fina specialverktyg att köpa för sådana här byggen, men har man inte för avsikt att bygga mer än en, eller kanske två, basar så känns det svettigt att köpa verktyg för nästintill samma summa som byggdelarna kostar. Så jag valde den mer "ekonomiska" vägen.
Limmade en träklots på en metallfil och lyckades sedan plana bandändarna mot halskanten med riktigt bra resultat.
Måste erkänna att det var lite darrigt att dra filen de första tagen och höra hur den tuggade i sig bandändarna.
Sedan vidtog avrundning av bandändarna mot greppbrädan.
Ytterligare ett hemslöjdsmoment där man inte kände sig helt bekväm.
Kollade nätet igen och hittade en del matnyttiga tips. Planslipade kanterna på en trekantsfil och efter några drag började det likna något.

Bild

Efterputsade med stålull så det blev till slut riktigt lent och gosigt.

Vidare till lackningen, det moment som jag kände att jag hade minst koll på. Framförallt hur slutresultatet skulle komma att bli...
Velade hit och dit, men till slut blev valet acrylfärg på kroppen och sedan cellulosa klarlack på kropp och hals.
Både kropp och hals var välputsade redan vid leverans, så det behövdes bara lite finslipning inför lackningen.
Kroppen riggades upp på ett modifierat brännbollsträ (sonens gamla slöjdalster) som sedan stacks in i en stump avloppsrör. På det viset kunde kroppen roteras under lackningen. :tummenupp:

Bild

La först ett tunnt lager grundfärg för att fylla ut småporer och ge täckfärgen bra fäste.

Bild

Och så lite slipning på det...

Bild

Sedan ett par lager täckfärg. Kulör "Fender Daphne Blue-ish".
Och så klarlack på det.

Bild

Dags för halsen!
Den var i det närmaste kritvit i träet så för att få lite mer liv i den blev det betsning med Herdins, en blandning av gult och brunt.

Bild

Sprayade några lager klarlack och så dags att lägga på loggan!
Kände att det var nödvändigt med någon sorts logga på huvudet för att det inte skulle se "naket" ut. Så ett vattendekalark och en skrivare fixade jobbet. 8)

Bild

Ytterligare några lager lack och så fick allt torka/härda ett par veckor...
Våtslipade sedan och polerade med rubbing, och la avslutningsvis på ett lager Carnauba vax.
Med tanke på min sviktande erfarenhet av sådana här lackjobb så blev ändå slutresultatet över förväntan!
Visst, lite antydan till apelsinyta på kroppen, men det hade man säkert kunna slipa ner till helt plan yta. Vågade dock inte ta i för mycket med tanke på risken att slipa igenom klarlacken. Better safe than sorry!
Hur som helst gick det att polera upp ytan till helt ok finish.

Bild

Greppet i halsfickan efter shimsning och lackning blev klockrent! :dancy:

Bild

Bild

Bild

Och halsen blev verkligen superfin!
Pressbussningar på plats. Bensadel som ska filas.

Bild

Skärmade av kaviteterna med koppartejp.

Bild

Sadeln filad, med hjälp av Biltemas nålfilar och slippapper.

Bild

Mick-valet föll på Fender Pure Vintage 63 pick-ups.
Strängade upp och provspelade. Liket lever!
Men, elakt surr från mickarna, framförallt när man touchar magnetpolerna. :hmm:
Googla! Aha, magnetpolerna är inte jordade, suck... :evil:
Ta isär, och fixa...

Bild

På med allt igen, tillsammans med ett Pearl Parchment plektrumskydd och Chromes flats!
Voila! :dancy:

Bild

Bild

Bild

Efter att allting satt på plats gjorde jag en grovjustering av hals, förspände dragstången något, grundjusterade stränghöjden efter en utklippt radiemall.
Och det visade sig att mer skruvande än stallintonering behövdes inte! Allt satt klockrent, låg, fin action och ett grymt fint p-basljud! :D
Basen sjunger verkligen!
Innan köpet frågade jag Olja vilken "kvalitet" det var på grejerna, och hans svar var:
"Med ett par kvalitetsmickar får du ett kanoninstrument!"
Och hans förutsägelse har minst sagt besannats!
Jag har inte spelat på så jättemånga olika basar genom åren och är bara en glad amatör, men med mina erfarenheter låter basen helt underbart och är något av det skönaste jag spelat på! :kär:

Så, slutsatsen är väl att det blev ett mycket lyckat bygge!
Och tar man det metodiskt, steg för steg med stort tålamod samt suger åt sig alla upptänkliga råd och tips så är det inte alls omöjligt att knåpa ihop ett riktigt skapligt instrument, inte ens för en glad amatör!
:vinkar:
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Nybyggt

Inlägg av Roger Hedin »

Mycket bra gjort!
Himmelsblåblodig bluesmaskin!
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
Guran
Medlem
Inlägg: 237
Blev medlem: tor 07 aug 2008, 13:10
Ort: E-län

Re: Nybyggt

Inlägg av Guran »

Roger Hedin skrev:Mycket bra gjort!
Himmelsblåblodig bluesmaskin!
Tack!
Precis så känns den, en bluesmaskin! :tummenupp:
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: Nybyggt

Inlägg av BBQV »

Snyggt jobbat!
Jag köpte också ett kit av Olja, men jag har inte ens påbörjat projektet...
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
lekamen
Medlem+
Inlägg: 1709
Blev medlem: tor 30 aug 2012, 08:00
Ort: Stockholm

Re: Nybyggt

Inlägg av lekamen »

Oh vilken fin pbas det blev! Grattis!
Användarvisningsbild
Håcke
Medlem++
Inlägg: 2537
Blev medlem: tor 05 aug 2010, 01:21
Ort: Hestra

Re: Nybyggt

Inlägg av Håcke »

Grymt fin bas det blev!
Grattis!
Fender J, Fender P Lyte, Blade J, Wasabasen, Cort Arona B4 Sandberg
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5514
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Re: Nybyggt

Inlägg av Danne »

Snyggt jobbat! Det är kul med hemmapul.
Användarvisningsbild
Guran
Medlem
Inlägg: 237
Blev medlem: tor 07 aug 2008, 13:10
Ort: E-län

Re: Nybyggt

Inlägg av Guran »

Tack för alla glada tillrop!
Jo, det känns gött att ha skruvat ihop något alldeles själv och som faktiskt blir så pass bra i slutändan!
Användarvisningsbild
Uncle Funk
Medlem
Inlägg: 267
Blev medlem: lör 13 aug 2011, 11:08
Ort: Nässjö

Re: Nybyggt

Inlägg av Uncle Funk »

Kul med egensnickrat som låter bra!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Fender jazz bass -71, Sunburst
Squier Classic Vibe Precision Bass '60s Sonic Blue
Squier Classic Vibe Precision Bass '50s Butterscotch Blonde
Uncle Funk Precision Bass, Surf green (HPD)
Användarvisningsbild
Mc Green
Medlem
Inlägg: 459
Blev medlem: lör 02 aug 2008, 00:02
Ort: Gunnismark Sävar Umeå

Re: Nybyggt

Inlägg av Mc Green »

Supersnygg!
BBQVHPD PB, ESP Ltd B-204 fretless, Cort B5, HB MJ4-EB, Cort akust, Squire CV Jazz, Fender PB -71, Ampeg PF500, TKS 212, EBS DePhaser + Octaver + MultiComp + BassIq + UniChorus + SansAmp + TC HOF
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: Nybyggt

Inlägg av BBQV »

Det blev en bas till slut!

Bild
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Guran
Medlem
Inlägg: 237
Blev medlem: tor 07 aug 2008, 13:10
Ort: E-län

Re: Nybyggt

Inlägg av Guran »

Med ett sådant slutresultat så är det värt att vänta på! Schnüggt!
Skriv svar