aktiv till passiv, dagens äventyr

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

aktiv till passiv, dagens äventyr

Inlägg av gthyni »

gjorde konvertingen ikväll
En Sire V7 Marcus Miller,
många hyllar preampen men jag såg att jag inte uppskattade den.
Spelade mest passivt och mickarna var då lite för tama för min smak.
Dessutom känns det som de stackade pottarna var något i vägen för min lite yvig spelstil.

Ett set DiMarzio model J, en Fender 3-hålscontrollplatta (Sire har jacket på sidan, behöll den iden), 3 st CTS-potter och en liten konding samt ett nytt fint 2-pols-jack så var det bara att börja härja med lödkolven.

Originalelektroniken plockade jag ur med så lite åverkan som möjligt (finns att köpa på "Tillbehör säljes-delen" billigt).
Mickar och jack sattes på plats efter lite kravande med elkniv i plektrumskyddet för att halsmicken skulle glida ner.
Löda ihop komponenter på kontrollplattan och sen ansluta till mickar, jack och jord.
..
Stendött!
...
Kollade att jord och signalkedjan var hel med multimetern - OK
lossade +-kabel från en micken och kopplade micken direkt till förstärkaren - stendött..
Köpte mickarna begagnade, var det en blåsning?
Då slår det mig,... drar ur halsmicken och kollar, mycket riktigt,

Model J är humbucken med 2 spolar som hanterar 2 strängar var, det är fyra kablar ut,
normalt (dvs om man inte ids hålla på och switcha mellan parallell och seriekoppling) så löder man ihop två kablar och kopplar de andra till volympott resp jord.

Eftersom de var begagnade och vita och svarta kabel var ihoptvinnade så tittade jag inte så noga utan tryckte bara dit dem med (felaktiga) antagandet att de också var ihoplödda - dumt av mig. Nåväl efter lite skruvande lödande och tejpande så spelade allt som det skulle.

En trevlig sak var hur fint byggarna i Indonesien (antar att det är Cort som bygger efter Sires specar) hade jordad, alla urfräsningar var målade med ledande färg och dessa , stallet och elektroniken var sen jordade med tunna kablar till en gemensam jordpunkt. Allt fint draget och flätat, inga skatbon här.

Passning mellan kontrollplattan och plekan blev inte 100, men det går säker att meka till en annan dag.
Ingen bild än eftersom jag trodde jag hade rattar men det var metric och passar inte på CTS-solid shafts,
hoppas jag får de beställda så det kan bli en fredagsbas om en vecka.

Jag gillar verkligen Model J, halsmicken har en dragning åt P-bas med rejäl botten, stallmicken har lite Jaco-plonk men lite rundare, och tillsammans ger det en full ton. Kul också att man kan köra på en mick utan att det brumelibrummar.
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: aktiv till passiv, dagens äventyr

Inlägg av gthyni »

så blev det
Bild

baksidan har ett hål, men det gör inte så mycket, kanske täcker det när jag orkar
Bild
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Skriv svar