En nybörjare som vill göra sitt första basbygge

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Skriv svar
Ludwig.
Medlem
Inlägg: 42
Blev medlem: tis 06 jun 2017, 20:15

En nybörjare som vill göra sitt första basbygge

Inlägg av Ludwig. »

Hejhej! Jag är rätt ny på sidan och generellt ny som basist. Spelar lite allt möjligt, bland annat bas. Är inte så himla bra om jag ska va ärlig men jag har kul när jag spelar och det duger för mig.

Tidigare idag fick jag ett litet sug på att fixa och pilla med mina instrument. Har tagit studenten nyligen och fått massa tid över så varför inte tänkte jag. Men suget växte och blev en besatthet och nu har jag mentalt lagt upp min hur min drömbas ser ut och kan inte får den ur huvudet.

Jag är medveten om att det kan va lite överambitiöst att bygga en egen bas med min erfarenhet men jag tänker, varför inte?

Men lite hjälp behöver jag såklart. Alla tips hjälper! Vilka märken är mest prisvärda att köpa delar ifrån? Fungerar jazzhals på p-baskropp? Lacka en naturell kropp själv eller köpa färdiglackad?

Jag tänker huvudsakligen att jag behöver 5 delar.

- En svart P-bas/PJ-bas kropp.
- Ett stycke hals(jazz eller p-bas), rosewood, med inte allt för höga band. (Överväger att lacka huvudet i samma färg som kroppen)
- En p-bas pickguard i fägen "tortoise". (oklart om de är en riktig färg men menar den som ofta sitter på typ fender sunburst jazzbasar, lite brun/röd i en luddigt mönster). Helst laddad med mickar då jag vill förenkla elektronikdelen av bygget så mycket som möjligt.
- En brygga till basen såklart. Kan inte särskilt mycket om bryggor så alla tips uppskattas här!
- Och såklart stämskruvar. Lätt insatt på ämnet, men inget vidare så tips uppskattas!

Jag har en p-bas som det är redan. För övrigt så är det en bra bas. Det är en vit Squier Vm p-bas. Eventuellt skulle jag kunna ta delar från den och jobba med, vilket jag har övervägt. Något ni rekommenderar eller borde jag bara sälja den och köpa delar för pengarna? Är öppen för att byta delar om ni har något av de jag söker och är sugen på något annat. (Vit kropp, svart pickguard och p-bas rosewoodhals).

Har en bild jag slängde ihop på sandbergsidan bara för att få en idé om hur min drömbas ska se ut. Se bifogad bild. (ignorera att det är jazzmickar)

Så det var allt, tror jag. Om ni har några synpunkter så hör jag dem gärna! Jättetacksam för all respons!
Mvh. Ludwig
Bild
Användarvisningsbild
Mc Green
Medlem
Inlägg: 459
Blev medlem: lör 02 aug 2008, 00:02
Ort: Gunnismark Sävar Umeå

Re: En nybörjare som vill göra sitt första basbygge

Inlägg av Mc Green »

Hej!
Jag har aldrig byggt en bass från scratch, men hållit på och skruvat en hel del genom åren och tänkte dela några tankar som kan vara till vägledning åt dig.
Om du bara vill testa, för att få prova hur det är, utan att det ska vara galet dyrt och kravet på slutprodukten inte är så högt ställt, då kan du köpa en byggsats från tex Thomann. Det är lågbudget rakt igenom men, med full returrätt och tre års garanti, så går det säkert att få till en "duglig" bas för inga pengar alls. Den går nog inte att sälja för ens inköpsvärdet då man kan köpa en ny hopbyggd för samma pris.
Om du tänker bygga en kvalitetsbas, så gör dig beredd på att delarna är dyra och att du förmodligen inte heller då kommer att kunna sälja den för några högre summor.
Börja här https://gmf.jetshop.se/bodies/p-bass" onclick="window.open(this.href);return false; så kan du plocka ihop delar och se vad det kostar.
Mitt tips är att köpa en beggad skaplig bas och pimpa den med färg och prylar så att den passar dina önskemål. Här på forumet byter många basar ägare på seriöst sätt och till marknadsmässiga priser.
BBQVHPD PB, ESP Ltd B-204 fretless, Cort B5, HB MJ4-EB, Cort akust, Squire CV Jazz, Fender PB -71, Ampeg PF500, TKS 212, EBS DePhaser + Octaver + MultiComp + BassIq + UniChorus + SansAmp + TC HOF
Ludwig.
Medlem
Inlägg: 42
Blev medlem: tis 06 jun 2017, 20:15

Re: En nybörjare som vill göra sitt första basbygge

Inlägg av Ludwig. »

Tack för hjälpen Mc Green! Jag har övervägt ett sånt där byggkit men kan nästan tycka att det hade varit roligare att reka den begagnade marknaden och hitta lite smådelar. Grejen är den att jag är osäker på om allt passar. Jag är så himla dålig på mått och liknande och kan därför inte lita på mig själv att jag köper delar som passar. Så med de sagt så hade de kanske varit klokast at köpa ett kit, men inte lika roligt kanske.

Eventuellt skulle jag kunna gör som du säger och pimpa min egen billiga bas. Vilket nog hade varit superkul. Men då finns de ju delar och liknande som jag behöver bli av med för att i sin tur kunna köpa nya. Det går nog att lösa dock. (Hint hint, någon som är sugen på lite småplock från min bas ;) )

Men som sagt, tack för din input och dina råd! Ska göra så gott jag kan!
Användarvisningsbild
Mc Green
Medlem
Inlägg: 459
Blev medlem: lör 02 aug 2008, 00:02
Ort: Gunnismark Sävar Umeå

Re: En nybörjare som vill göra sitt första basbygge

Inlägg av Mc Green »

Du kanske bara ska testa att köpa en jazzhals som första projekt. Har du en squier så borde de flesta passa. Nästa projekt kan vara att byta pickup. Jag har inte testat Squiers P-modeller men har haft både VM och CV av jazz och där vill jag påstå att CV har betydligt roligare pickuper. På min P sitter en gammal hederlig diMarzio P och det låter hur bra som helst. Tycker du att det blev bra så långt kan du ju byta stall o mekanik, så att du får lite rejälare grejor. Håll utkik här på forumet, som jag sa tidigare, här finns det mesta och priserna är humana ner till fynd. Folk här är hjälpsamma och kan råda dig så att du får grejor som passar. Ingen fråga är för dum att ställa.
Om jag skulle ge mig på ett bygge så skulle jag försöka få tag i det här kitet: http://diyguitarkits.net/jb.htm" onclick="window.open(this.href);return false; verkar dessvärre vara "out of stock" och dessutom säljer dom inte till Sverige.
BBQVHPD PB, ESP Ltd B-204 fretless, Cort B5, HB MJ4-EB, Cort akust, Squire CV Jazz, Fender PB -71, Ampeg PF500, TKS 212, EBS DePhaser + Octaver + MultiComp + BassIq + UniChorus + SansAmp + TC HOF
Användarvisningsbild
Mc Green
Medlem
Inlägg: 459
Blev medlem: lör 02 aug 2008, 00:02
Ort: Gunnismark Sävar Umeå

Re: En nybörjare som vill göra sitt första basbygge

Inlägg av Mc Green »

Hittade samma kit på en webbsida i Australien som verkar skicka överallt.
Kolla här: https://www.pitbullguitars.com/shop/gui ... uitar-kit/" onclick="window.open(this.href);return false;
BBQVHPD PB, ESP Ltd B-204 fretless, Cort B5, HB MJ4-EB, Cort akust, Squire CV Jazz, Fender PB -71, Ampeg PF500, TKS 212, EBS DePhaser + Octaver + MultiComp + BassIq + UniChorus + SansAmp + TC HOF
Ludwig.
Medlem
Inlägg: 42
Blev medlem: tis 06 jun 2017, 20:15

Re: En nybörjare som vill göra sitt första basbygge

Inlägg av Ludwig. »

Ska nog göra som du säger! Inte rusa in och sälja och byta allt jag har. Utan ta en sak i taget helt enkelt. Tack så hemskt mycket för hjälpen!
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: En nybörjare som vill göra sitt första basbygge

Inlägg av hitman »

Men tag varning, det blir raskt beroendeframkallande att skruva ihop basar!
Fender P-bas '76, HPD P51-bas Warmoth-hals, Bjärton kontra 50-talet, HPD bandlös P-bas, Yamaha RBX 375, SD Curlee/Hondo II, basukulele samt hembyggd elkontra.
EBS Reidmar250, TKS 1x12", fEarful 15", EBS Microbass II.
VÅGA VÄGRA VOLVO !!! ;-)
Användarvisningsbild
Håcke
Medlem++
Inlägg: 2536
Blev medlem: tor 05 aug 2010, 01:21
Ort: Hestra

Re: En nybörjare som vill göra sitt första basbygge

Inlägg av Håcke »

Ett tips från mig är ifall du köper lösa delar är att mäta halsklacken och halsfickan innan du köper.
Dom här måtten sprider ganska mycket och det är inte så kul att få en glipa mellan hals och kropp.

Sen är halsar ganska dyra att skicka med Posten eftersom dom är så långa.
Var ett tag sen jag kollade men jag tror det var typ 300kr.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Fender J, Fender P Lyte, Blade J, Wasabasen, Cort Arona B4 Sandberg
Användarvisningsbild
B-Å Åhs
Medlem++
Inlägg: 6569
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 15:51
Ort: Älvsjö

Re: En nybörjare som vill göra sitt första basbygge

Inlägg av B-Å Åhs »

Om du vill ha billigare delar kan du kolla på http://www.guitarfetish.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
Ludwig.
Medlem
Inlägg: 42
Blev medlem: tis 06 jun 2017, 20:15

Re: En nybörjare som vill göra sitt första basbygge

Inlägg av Ludwig. »

Målet just nu är väl att hitta någon som vill byta en squier jazzhals mot en p-hals. Måtten därimellan borde va densamma. Har problem att hitta någon som vill byta dock :/
Skriv svar