Stallbyde del 2.

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Skriv svar
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Stallbyde del 2.

Inlägg av Liten »

Jag har som vissa nu vet haft bekymmer med en "död" e-sträng på min bandlösa.. det har bytts rejält med hardware på den så det kan vara mycket som spelar in när man börjar felsökningen..
Som tur var så började jag med att byta tillbaka till det guldpleterade Ken Smith stallet som ingen köpte i Glanshammar.. Det vill jag tacka för!
Strängarna började leva, basen fick mycket längre sustain..
Kortfattat kan man konstatera att ETS stallet inte var rätt för den basen..

Nu ska jag bara försöka de-pletera ken smith stallet och få på lite svart färg..

Någon som har några tips på hur jag bör gå till väga?

BTW: Ett svart ETS 5:a stall finns till salu.. Lite skamfilat.. men inget som förstört stallet på något vis.. gav 700:- för det.. kom med bud via PM.. Bilder kan läggas upp för den som är intresserad..

Viktigast är om någon har tips på hur man gör om ett guldpleterat stall till svart..

:D
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Re: Stallbyde del 2.

Inlägg av Makten »

Liten skrev:Viktigast är om någon har tips på hur man gör om ett guldpleterat stall till svart..
Blästra och lacka. Att eloxera kostar nog mycket mer än ett nytt stall i rätt kulör.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Re: Stallbyde del 2.

Inlägg av Liten »

Makten skrev:
Liten skrev:Viktigast är om någon har tips på hur man gör om ett guldpleterat stall till svart..
Blästra och lacka. Att eloxera kostar nog mycket mer än ett nytt stall i rätt kulör.
Alright! Tack!
Blästring och lack.. :paper:
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Re: Stallbyde del 2.

Inlägg av Geddan »

Liten skrev:
Makten skrev:
Liten skrev:Viktigast är om någon har tips på hur man gör om ett guldpleterat stall till svart..
Blästra och lacka. Att eloxera kostar nog mycket mer än ett nytt stall i rätt kulör.
Alright! Tack!
Blästring och lack.. :paper:
Då kanske vi kan slå våra påsar ihop när det är dax, så kanske jag kan få den där svarta mic-kåpan till P-basen till slut?!
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Re: Stallbyde del 2.

Inlägg av Liten »

Geddy_Lee skrev:
Liten skrev:
Makten skrev:
Liten skrev:Viktigast är om någon har tips på hur man gör om ett guldpleterat stall till svart..
Blästra och lacka. Att eloxera kostar nog mycket mer än ett nytt stall i rätt kulör.
Alright! Tack!
Blästring och lack.. :paper:
Då kanske vi kan slå våra påsar ihop när det är dax, så kanske jag kan få den där svarta mic-kåpan till P-basen till slut?!
Vi tar det över lunch imorrn?
Min meck hade en lackerarfirma i grannhuset.. måste gå att få billigt som attan?
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4147
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Re: Stallbyde del 2.

Inlägg av Matte »

Liten skrev:
Geddy_Lee skrev:
Liten skrev:
Makten skrev:
Liten skrev:Viktigast är om någon har tips på hur man gör om ett guldpleterat stall till svart..
Blästra och lacka. Att eloxera kostar nog mycket mer än ett nytt stall i rätt kulör.
Alright! Tack!
Blästring och lack.. :paper:
Då kanske vi kan slå våra påsar ihop när det är dax, så kanske jag kan få den där svarta mic-kåpan till P-basen till slut?!
Vi tar det över lunch imorrn?
Min meck hade en lackerarfirma i grannhuset.. måste gå att få billigt som attan?
Jag vill oxå åka till Kumla...... :vinkar: men man måste jobba..... :cry:
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Re: Stallbyde del 2.

Inlägg av Liten »

Matte skrev:
Liten skrev:
Geddy_Lee skrev:
Liten skrev:
Makten skrev:
Liten skrev:Viktigast är om någon har tips på hur man gör om ett guldpleterat stall till svart..
Blästra och lacka. Att eloxera kostar nog mycket mer än ett nytt stall i rätt kulör.
Alright! Tack!
Blästring och lack.. :paper:
Då kanske vi kan slå våra påsar ihop när det är dax, så kanske jag kan få den där svarta mic-kåpan till P-basen till slut?!
Vi tar det över lunch imorrn?
Min meck hade en lackerarfirma i grannhuset.. måste gå att få billigt som attan?
Jag vill oxå åka till Kumla...... :vinkar: men man måste jobba..... :cry:
Pratade iof om min bil-meck.. men han bor också i kumla! ;)
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4147
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Re: Stallbyde del 2.

Inlägg av Matte »

Liten skrev:
Matte skrev:
Liten skrev:
Geddy_Lee skrev:
Liten skrev:
Makten skrev:
Liten skrev:Viktigast är om någon har tips på hur man gör om ett guldpleterat stall till svart..
Blästra och lacka. Att eloxera kostar nog mycket mer än ett nytt stall i rätt kulör.
Alright! Tack!
Blästring och lack.. :paper:
Då kanske vi kan slå våra påsar ihop när det är dax, så kanske jag kan få den där svarta mic-kåpan till P-basen till slut?!
Vi tar det över lunch imorrn?
Min meck hade en lackerarfirma i grannhuset.. måste gå att få billigt som attan?
Jag vill oxå åka till Kumla...... :vinkar: men man måste jobba..... :cry:
Pratade iof om min bil-meck.. men han bor också i kumla! ;)
ja...? Är sugen på att prata bromsolja och sniffa på begagnade luftfilter..... :roll:
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Sååå har man varit hos "den gode" alt "den fule" (jag själv är den Onde så det var upptaget!)
Åkte ut till Mattisson i hopp om att hitta svaret på mitt stallproblem..
Istället har jag fått huvudbry nått så in i bängen.. BEHÖVER TERAPI!!!!

Medans mitt Ken Smith stall låter kanon (konstaterade vi) så är det i guld och har något bred stringspacing.. Ingen katastrof.. men dock så bred som halsen max kan tillåta.

Han hade inget ställbart hipshot-stall i mässing som var svart inne.. men.. han hade ett svart alu-stall från hipshot.
Ett sånt här: http://www.hipshotproducts.com/cart.php ... tail&p=159
Gissar den minsta string-spacingen..
Basen tappade lite av den där klassiska kärnan i tonen... tonen blev mer modern.. vilket jag till en början tyckte va synd.. men själva konstruktione gav en HELT ny dimension av ljud.. tonen var bättre balancerad, klippet i E-strängen är BETYDLIGT bättre.. att stämma ner är en fröjd! Stingspacingen är fantastisk skön.. allt är SKITBRA!
Men..
Jag kan ändå inte undå att fundera på vad ett likadant mässingsstall skulle kunna tillföra... :(

HELP!!!! PLEASE!!! Im going nuts!
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16197
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

Jaadu Liten! Det finns ingen terapeut i världen som klarar den sortens ångest. Det är bara att ge upp.... :cry: :wink: :roll: :D



Men det är ett snyggt stall!
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

200071 skrev:Jaadu Liten! Det finns ingen terapeut i världen som klarar den sortens ångest. Det är bara att ge upp.... :cry: :wink: :roll: :D



Men det är ett snyggt stall!
Det är inte bara snyggt!
Det är SIMPELT! fantastisk stringspacing och aluminiumen tillför HELT andra värden till basen än mässingen.

Jag står inför att följa tradition eller kasta mig in i framtiden.. just nu känns framtiden riktigt djävla bra.. Basen är grym! Men saknar den där RIKTIGA kärnan i ljudet..

:hmm:
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4147
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Inlägg av Matte »

Bara att ge upp och ge basen till mig!..... :wink: Det är problemet med att börja laborera med ett instrument. Det är alltid något som kan göras bättre ljud eller spelmässigt och tillslut vet man varken in eller ut. Invänta ett Hipshot mässingsstall och hoppas på att det är lösningen på dina problem. Annars så är det väl bara att fortsätta leta den ultimata kompromissen.....
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Matte skrev:Bara att ge upp och ge basen till mig!..... :wink: Det är problemet med att börja laborera med ett instrument. Det är alltid något som kan göras bättre ljud eller spelmässigt och tillslut vet man varken in eller ut. Invänta ett Hipshot mässingsstall och hoppas på att det är lösningen på dina problem. Annars så är det väl bara att fortsätta leta den ultimata kompromissen.....
Köpa ett av varje?

:roll:
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Alright.. efter gårdagens rep är jag nu totalt villrådig..

Basen lät skitbra!!!..
Å de e inge bra alls... :(
1. Gillar inte strängarna.. dom saknar sustain och känns redan lite matta i klangen..
2. Köper jag DR strängar så har dom en rund kärna.. = mer elastiska.. vilket kommer resultera i att det blir mycket sladdrigare.. iallafall på detta stallet.. och det vill jag inte...
3. Ett Mässingstall av samma modell och med samma spacing + DR strängarna kan vara kombon som blir perfekt.. men det måste ju testas först...

Tror fan det får bli så.. buhuu... :cry:
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Skriv svar