Jazzbas med brum!

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Användarvisningsbild
bad ass
Medlem
Inlägg: 18
Blev medlem: lör 13 jan 2007, 17:56
Ort: Eskilstuna

Jazzbas med brum!

Inlägg av bad ass »

Jag har en Mexicobyggd Fender jazzbas med två singlecoil mikar som jag har problem med. Den har visat sig brumma en hel del, särskilt när man kopplar upp den till en line:ad stärkare. Det konstiga är att den brummar lika mycket oavsett om jag vrider ner en av mikarna eller har båda på max. Först trodde jag det berodde på en kallödning vid kontakten men det visade sig göra minimal skillnad när jag åtgärdade detta. Kan mikarna var felvända? Borde det inte märkas mer i så fall? Det är bara i vissa fall, uteslutande i ett line:at system, som brummet är så högt att det verkligen är störande.... Hilfe!
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5514
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Har du testat med en annan bas, eller bara testat att plugga in en gitarr? Misstänker att problemet inte lsitter i basen. Det kan vara så att du får en jordloop som gör att det brummar. Detta pga att den lineade utgången är jordad i stärkaren samtidigt som mixerbordet matar ut sin jord. Det kan då bli en potentialskillnad mellan dessa jordningar som leder till brum. Tex lineboxar brukar vara utrustade med en switch för jordlyft (kopplar ur den ena jorden) som eliminerar detta problem. Kolla om du har jordlyft på stärkaren. Om inte kan man klippa jorden i XLR-kontakten i den ändan man ansluter i förstärkaren.
Användarvisningsbild
bad ass
Medlem
Inlägg: 18
Blev medlem: lör 13 jan 2007, 17:56
Ort: Eskilstuna

Inlägg av bad ass »

Problemet har visat sig i samband med flera olika förstärkare... Både lineade och icke lineade. (Men framför allt lineade som sagt). Har även provat med annan bas/gitarr i samma system och då har det vart tyst som i graven. Problemet måste sitta i basen...
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5514
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Kan vara mickarna som har lätt för att ta upp störningar. Extra jordning brukar kunna hjälpa en del (tapetsera med folie i kroppen tex). Har du/känner du någon med en multimeter kan du mäta från jorden i jacket (yttre ringen) till potar och stall för att se så det är ok. Verkar jorden ok är nog ett mickbyte på sin plats.
Användarvisningsbild
bad ass
Medlem
Inlägg: 18
Blev medlem: lör 13 jan 2007, 17:56
Ort: Eskilstuna

Inlägg av bad ass »

hmm.. ska jobba lite på det. Borde inte va så svårt att fixa fram en multimeter. Annars då.. om det visar sig vara ok.. Ngt bra tips på prisvärda mickar om jag ska köpa nya?
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

Nu kanske lilla jag verkar oerhört korkad här...
men kan det inte vara ett jordfel?
Speciellt om brummet kommer när du involverar en källa till; mixern.

Vi tejpar alla gig...och det händer varje gång...att vi soundcheckar
och allt funkar utan problem...sen när det är dax att kliva på scen så brummar min stärk nåt alldeles förskräckligt.
Jag trycker in lilla jordlyftsknappen på DI-boxen...och VIPS...tyst igen!

Det verkar som att det blir ytterligare en källa,
dvs laptopen, som gör att det inte limmar.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Skriv svar