Intonering Ukulelebas

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Skriv svar
5string
Medlem
Inlägg: 102
Blev medlem: tor 08 okt 2015, 22:51

Intonering Ukulelebas

Inlägg av 5string »

Hur intonerar man en Ukebas? Stallen har ju fasta lägen. Har bytt strängar utan resultat.
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Intonering Ukulelebas

Inlägg av Roger Hedin »

Man gillar (nog) läget...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
5string
Medlem
Inlägg: 102
Blev medlem: tor 08 okt 2015, 22:51

Re: Intonering Ukulelebas

Inlägg av 5string »

Finns det mer värdefull information på forumet, så tar jag tacksamt emot.
Användarvisningsbild
Dansk_se
Medlem
Inlägg: 320
Blev medlem: lör 20 apr 2013, 22:52
Ort: Borlänge

Re: Intonering Ukulelebas

Inlägg av Dansk_se »

Jag tror inte man gör det... Jag kompromissar med stämningen och kompenserar med fingrarna på min, dvs den är lite hög uppåt 7:e band och uppåt så jag stämmer den lite för lågt och bänder lite
Bas.
5string
Medlem
Inlägg: 102
Blev medlem: tor 08 okt 2015, 22:51

Re: Intonering Ukulelebas

Inlägg av 5string »

Är det någon som provat att montera ett stall från en elbas på ukulelen? Hur påverkar det ljudet, och jag antar att man får hitta en annan lösning på mikrofon?
Hur blir det om man även sätter på strängar från elbasen?

Ukebasen är ju tydligen ett dåligt instrument från grunden, och jag undrar varför man inte gör dem bättre från början.
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Intonering Ukulelebas

Inlägg av Roger Hedin »

Du har en kort tjock gummisnodd till sträng; det är en omöjlighet att få en sån att intonera rent över hela greppbrädan på den ytterst korta mensuren. Det enda sättet att spela rent är väl att ha en bandlös och lära sig att intonera. Därav min mindre värdefulla information tidigare. :wink: Ju längre sträng i förhållande till diameter desto lättare att få en ren ton. (Naturligtvis inom rimliga praktiska gränser...)

"Ukebasen är ju tydligen ett dåligt instrument från grunden, och jag undrar varför man inte gör dem bättre från början."

Nu ska vi inte vara så där... :wink:
Den har sina poänger i rätt sammanhang och med rätt handlag. Som Dansk_se sa på ett ungefär: man får lära sig kompensera och intonera efter eget huvud så bra det går. Och sen gilla läget. Håller man sig på "the money frets" så är den användbar direkt ur lådan. Sen blev det en trend att alla skulle ukka, och då blev det stort. Never change a (money) winning team! :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Intonering Ukulelebas

Inlägg av Roger Hedin »

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=YOlkfZ2jKu4[/youtube]
Det går ju alldeles utmärkt... :wink: :wink: :wink:
Fast det där är väl inte gummisnoddsträngarna, eller...?
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
5string
Medlem
Inlägg: 102
Blev medlem: tor 08 okt 2015, 22:51

Re: Intonering Ukulelebas

Inlägg av 5string »

Roger, det var vackert, men det är ju ett helt annat instrument, med en mensur som närmar sig en ”kortskalig” bas, och med helt andra strängar. Vet du vad det är för strängar? På min Caramel är det 16 band, och en väldig skillnad mellan G -D och A-E strängarna i stämning på samma band, och vid 12:e bandet är den nästan en halv ton för hög. Att kompensera ”intonera” på en bandad hals behöver i vart fall jag hjälp med. Har även en fretless bas, (bra till gamla bandinspelningar som tappat fart), något lättare att kompensera.

Åter till min fråga, vet du eller någon annan, något om elbasstall och riktiga strängar på en basuke?
Senast redigerad av 5string den tis 24 okt 2017, 09:07, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Intonering Ukulelebas

Inlägg av Roger Hedin »

5string skrev:Roger, det var vackert, men det är ju ett helt annat instrument, med en mensur som närmar sig en ”kortskalig” bas, och med helt andra strängar. Vet du vad det är för strängar? På min Caramel är det 16 band, och en väldig skillnad mellan G -D och A-D strängarna i stämning på samma band, och vid 12:e bandet är den nästan en halv ton för hög. Att kompensera ”intonera” på en bandad hals behöver i vart fall jag hjälp med. Har även en fretless bas, (bra till gamla bandinspelningar som tappat fart), något lättare att kompensera.

Åter till min fråga, vet du eller någon annan, något om elbasstall och riktiga strängar på en basuke?
Kontakta Magnus Sjöquist som spelat in videon. Han finns här på PB, men jag kommer inte ihåg hans nickname. Han är rätt person att fråga.
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
Nick
VIP medlem
Inlägg: 8209
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 19:07
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Intonering Ukulelebas

Inlägg av Nick »

Alltså. En stor del av soundet i uckebasarna är ju micken i stallet.
Jag tror inte på att byta ut den.

Vanliga strängar är inte heller någon bra idé. Det kommer bli ett för hög tryck på locket, och risk finns att basen blir skadad.

Är det en bandlös eller bandad ukulelebas du har? Jag har inte upplevt något problem med min kala u-bass.

En gitarr/bas-tekniker borde kunna fila lite i stall och översadel och justera den lite i alla fall.
Min presentation
marcbass skrev:Vem fan behöver stallmick
5string
Medlem
Inlägg: 102
Blev medlem: tor 08 okt 2015, 22:51

Re: Intonering Ukulelebas

Inlägg av 5string »

Den är bandad, och jag har filat lite på halssadel.Den blev något bättre, men inte bra. Menar du att man kan fila lite på bryggstallet? Stränghöjden är ju på tok för hög, skulle önska att man kunde sänka den i varje fall 3 mm vid 12:te bandet. Det finns ju inga spår i bryggstallet, och hur reagerar micken på angrepp av filen?
Som den är nu, kan jag stämma på 5:te bandet, och spela i A, D, och G dur.
Det verkar som om Kala har bra kvalite’, i jämförelse med Caramel ubas.
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Intonering Ukulelebas

Inlägg av Roger Hedin »

Sänker du stallet sticker den lilla intonation du har all världens väg. Var försiktig!
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
5string
Medlem
Inlägg: 102
Blev medlem: tor 08 okt 2015, 22:51

Re: Intonering Ukulelebas

Inlägg av 5string »

Roger, det kan vara bra eller dåligt, beroende på om vill korta eller förlänga mensuren!
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Intonering Ukulelebas

Inlägg av Roger Hedin »

5string skrev:Roger, det kan vara bra eller dåligt, beroende på om vill korta eller förlänga mensuren!
Så är det! Gummisnoddar är nog känsligare än ordinära strängar för såna saker. Hur du än gör så vet du resultatet efteråt. På gott eller ont. Jag antar at du inte har en Kala, eftersom du reagerade på att den var mycket längre än din ukke...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
bassace
Medlem+
Inlägg: 1696
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 20:30
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Intonering Ukulelebas

Inlägg av bassace »

Finns det en truss så man kan justera halsböjen? Jag har en väldigt kortskalig obas (Baby Taylor) som intonerar extremt dåligt om inte halsen är spikrak eller t o m nästan lite konvex.
5string
Medlem
Inlägg: 102
Blev medlem: tor 08 okt 2015, 22:51

Re: Intonering Ukulelebas

Inlägg av 5string »

Ok, skall testa med att spänna trussrodden t.o.m. lite konvex, så får vi se. Som jag skrivit tidigare, det är en Caramel ubas jag har.
Användarvisningsbild
bassace
Medlem+
Inlägg: 1696
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 20:30
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Intonering Ukulelebas

Inlägg av bassace »

5string skrev:Ok, skall testa med att spänna trussrodden t.o.m. lite konvex, så får vi se. Som jag skrivit tidigare, det är en Caramel ubas jag har.
Berätta gärna hur det går, är lite nyfiken.
5string
Medlem
Inlägg: 102
Blev medlem: tor 08 okt 2015, 22:51

Re: Intonering Ukulelebas

Inlägg av 5string »

Jag drog till trussrodden, men den enda effekt jag fick var ”strängrassel”. Jag har även filat lite på halssadel, och kunde därmed förlänga mensuren något. Resultatet blev bättre men inte bra. Inbyggd stämmapparat slår fel, när jag jämför med TC polytune. Så ett råd är att använda en bra (dyr) stämmapparat.

Beträffande Caramel uke basen, så blir det så att jag kommer att banda av den, för att få den mer flexibel. Har beställt en Kala Ubass California, 5 strängad, bandad, de lär ju vara överlag bra enligt bassambassadörs.

Tack till er som svarat, och inte minst till Magnus Sjöquist, som svarat på ”Playubass.com”. En mycket bra, informativ länk på nätet.
Skriv svar