Rädda hals?

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Zurre
Medlem
Inlägg: 100
Blev medlem: sön 14 feb 2010, 19:36
Ort: Östersund

Rädda hals?

Inlägg av Zurre »

Hallå!

Fick tag i en bandlös no name jazzbas hals.. den är i fint skick förutom att dom borrade hålen för att fästa den samt hålen från fästningen av "stämmekaniken" är sneda och olika djupa. Går den att rädda? Blir det verkligen bra att fylla i hålen med nån typ av woodfiller?

Tacksam för idéer!
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Rädda hals?

Inlägg av hitman »

Det ska inte vara några större problem att fixa till. Men "woodfiller" är nog inte tillräckligt hållbart. Borra ur hålen för halsinfästningen och limma i rundstav.

Mät rundstaven med ett skjutmått så att du får rätt diameter på borren. Märk ut med tejp på borren hur djupt du ska borra, så att du inte gör för djupt hål och i värsta fall spräcker greppbrädan. Det gör inget om bitarna av rundstav är lite för långa, när limmet har torkat så sågar du av biten som sticker ut och sandpapprar så det blir i nivå med halsens infästning.

När det gäller stämmekaniken (gissar att basen är 4-strängad?): Är det de 4 stora hålen som är sneda (alltså där "stolpen" går genom huvudet) eller de 16 små hålen som man skruvar fast "plåten" på baksidan av huvudet?

Om det är de små hålen så gör du på liknande sätt som med halsinfästning: borra försiktigt ur hålen och limma i en bit tandpetare (helst, de brukar vara av hårdare trä) eller en bit tändsticka. Borra sedan nya hål.

Ett tips kan vara att "smörja" de små skruvarna med stearin innan du skruvar i, det är irriterande om man råkar dra av dom och måste borra om.

Lycka till och berätta gärna här hur det gick!
Fender P-bas '76, HPD P51-bas Warmoth-hals, Bjärton kontra 50-talet, HPD bandlös P-bas, Yamaha RBX 375, SD Curlee/Hondo II, basukulele samt hembyggd elkontra.
EBS Reidmar250, TKS 1x12", fEarful 15", EBS Microbass II.
VÅGA VÄGRA VOLVO !!! ;-)
Zurre
Medlem
Inlägg: 100
Blev medlem: sön 14 feb 2010, 19:36
Ort: Östersund

Re: Rädda hals?

Inlägg av Zurre »

Tack Hitman!

Ja det är en 4 strängad i fenderstuk och det är just dom 16 hålen för "plattorna"

Då jag själv har tummen mitt i handen när det gäller sånt här så blir det nog att lämna in den till nån mer kunnig, ville mest veta om det är värt och möjligt att "laga" den. Jag fick den ju gratis så förlorar ju inte något direkt :)
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Rädda hals?

Inlägg av hitman »

Det ska nog gå bra att fixa! Jag har tjugo tummar men t.o.m. jag har klarat denna reparation. Jag kan aldrig få något snyggt men här är det ju inget som syns!
Skriv svar