Är "mwwahh" ljudet på bandlös bas samma som "bloom"?

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1236
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Är "mwwahh" ljudet på bandlös bas samma som "bloom"?

Inlägg av Hånken »

Hej!

Alltid när man läser om bandlösa basar på amerikansk/engelska forum, snackas det väldigt mycket om ett onomatepoetiskt ljud såsom att en bas har mer "mwaahhh" när man spelar och andra inte. Och att antingen har den det eller inte.

Likadant när man pratar om visa basar, och speciellt vissa akustiska/elektriska guror är hur vissa toner har en "bloom" i sig (onomatepoetiskt i amerikansk/engelskan). Oftast förklaras det med samma sak:

P g a träest speciella förmåga att transportera mekaniska vibrationer kommer vissa frekvenser tillbaks in i strängen efter en eller två sekunder, och strängen får en större amplitud - det kan till och med höras bandrassel på bandade basar - än vad den hade vid anslaget. Detta är önskvärt när det gäller bandlösa basar dock, dvs detta "mwaahh" ljudet vill strängen oscillera lite mer och röra vid trä-greppbrädan.

På elgitarrer är det samma sak som t ex Eric Johnson letar efter rent akustiskt i sin jakt på perfekta stratan. Oftast lättvikts-trä och förmåga att transportera mekaniska vibrationer från strängarna in i träet och tillbaks ut igen på nåsgot sätt. "Bloom" kallas det då för tydligen.

Jag själv hör detta oftast på de lägsta strängarna, och vill tillskriva allt detta som att egentligen är strängen/strängarna för korta för sin ton som de egentligen behöver för att svänga i. Akustiska gitarrer kan ha "träkompression" dvs att låda och resonansen inte ät tillräckligt stor för att sagda frekvens skall sprida sig jämnt. Kortskaliga basar har detta fenomen. Däremot inte sagt att det är varken dåligt, bra, eller icke önskvärt.

Vad säger ni?

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=xmKP6AiT9UI[/youtube]

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=lmBriFqa2as[/youtube]
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1236
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Är "mwwahh" ljudet på bandlös bas samma som "bloom"?

Inlägg av Hånken »

För esoteriskt?
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Är "mwwahh" ljudet på bandlös bas samma som "bloom"?

Inlägg av hitman »

Intressant fråga!

Jag trodde att mwaaaah uppstod när strängen på en bandlös bas vibrerar lätt mot greppbrädan, men det kanske inte är så enkelt trots allt? Blooom hade jag inte hört talas om.
Fender P-bas '76, HPD P51-bas Warmoth-hals, Bjärton kontra 50-talet, HPD bandlös P-bas, Yamaha RBX 375, SD Curlee/Hondo II, basukulele samt hembyggd elkontra.
EBS Reidmar250, TKS 1x12", fEarful 15", EBS Microbass II.
VÅGA VÄGRA VOLVO !!! ;-)
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1236
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Är "mwwahh" ljudet på bandlös bas samma som "bloom"?

Inlägg av Hånken »

Hitman, trodde jag också. Exakt så. Intressant fråga. Men inget entydigt svar. Inte bara vi som undrar. I gitarrvärlden verkar det vara:

https://www.thegearpage.net/board/index ... nt.235135/" onclick="window.open(this.href);return false;

""It has good sustain and a nice hollowbody quality to it. Great blues guitar, probably not enough note bloom for robben ford stuff." I've heard the term used when describing an amplifier, but never a guitar. So what exactly is note bloom? Can someone offer a good example of it?"

https://www.fender.com/articles/tech-ta ... compressed" onclick="window.open(this.href);return false;

"It's great for evening out your volume between chords and single notes. It can be very transparent and forgiving with slow attack and release times, while faster settings can add a sort of “bloom” to notes .."


Så jag tycker det är lite intressant att få veta. Instrument kan ha "inbyggd" trä-kompression speciellt hörs det på vissa akustiskt gitarrer när man tittar t ex på öppna e-strängen (tjocka). Så slår man till den, men först efter en stund så vibrerar den - tydligen - högre och starkare och man kan höra bandrassel. Sedan dör det ut igen som vanligt. Dvs det verkar som om strängen är "kortare" än sin ton eller sin resonanslåda, dvs "den tonen måste ha mer volym för att komma ut" och när den inte får det går energin tillbaks in i strängen igen, men dock, det är bara på vissa toner, och oftast på öppna strängar.

Det är det jag inte vet om det är samma som på bas. Bandlös bas då...
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1236
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Är "mwwahh" ljudet på bandlös bas samma som "bloom"?

Inlägg av Hånken »

Vissa sorters trä på akustiska gitarrer, såväl som solida, såsom mahogny och "red wood" tenderar ju att "slöa ner attacken" så att säga, på tonen. Träkompression. Ljud fortplantar sig snabbare i material än i luft ju. Så om det "medvetet" görs slöare med vissa träsorter vet jag inte. Jag vet i alla fall att "mwah" tonen på bandlös bas inte är så ofta förekommande på öppna strängar, det är mest när man "bandar" med fingret.
Skriv svar