Trasig basförstärkare efter felkoppling (?)

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Användarvisningsbild
Undforcer
Medlem
Inlägg: 19
Blev medlem: tis 22 jul 2014, 10:13

Trasig basförstärkare efter felkoppling (?)

Inlägg av Undforcer »

Tjoflöjt!

Alright, tänkte försöka ta hjälp utav er på forumet om ni vet vad som kan ha "rykt" på Trace Elliot toppen.
En idiotisk felkoppling tros ligga bakom resultatet, men vi lämnar det osagt för tillfället.

Kopplingen såg nog ut så här:
Bild

EBS förstärkaren är avstängd, men den är kopplad till översta lådan och går via Speakon.
Trace Elliot toppen är kopplad med tele till båda högtalarna. När denne topp sätt på så "pajjar" den. EBS toppen klarar sig utan problem, men Tace Elliot toppen går ej att starta.

Trace Elliot:
Tele-Tele
Tele-Tele

EBS:
Speakon - Tele


Har testat att byta säkringen, men utan resultat. Frågan är, vad kan ha rykt i den tror ni? Går det laga? Eller är den skrot?


Ställ frågor och bolla ideér :)
Och att felkopplingen är korkad är redan känt ;)
Senast redigerad av Undforcer den mån 24 sep 2018, 18:55, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: Trasig basförstärkare efter felkoppling (?)

Inlägg av gthyni »

Risken är väl att det blev mer eller mindre kortis där. Utgångstransformatorn fick nog en smäll, vi värsta fall kan även slutrören och andra komponenter i slutsteget samt nätdelen tagit stryk om det blev strömrusning.
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5514
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Re: Trasig basförstärkare efter felkoppling (?)

Inlägg av Danne »

Japp, om det är helrörs-varianten av V-Type så har nog impedansen blivit dåligt anpassad. Med lite tur är det bara slutrör som pajat. Om slutrörstrafon brunnit blir det dyrare. Om det är en hybrid har troligtvis slutstegs-transitorerna blivit överbelastade och ligger nu och kortsluter.
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37749
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Re: Trasig basförstärkare efter felkoppling (?)

Inlägg av TDHP »

Jag kan iof inte svara på frågan, men jag är nyfiken på vad ni ville åstadkomma.
Köra två stärkare i samma högtalare?
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Undforcer
Medlem
Inlägg: 19
Blev medlem: tis 22 jul 2014, 10:13

Re: Trasig basförstärkare efter felkoppling (?)

Inlägg av Undforcer »

TDHP skrev:Jag kan iof inte svara på frågan, men jag är nyfiken på vad ni ville åstadkomma.
Köra två stärkare i samma högtalare?
Tack för alla svar hittills!

2 basister som delar på samma högtalare-stack. Så vid varje rep måste det kopplas om där bak och till slut slarvades det och EBS toppen glömdes plugga ur och satt kvar med sin Speakon-Tele anslutning.

Detta är dock inte lösningen längre utan nu har alla varsin högtalare-stack ;) Kvar blev dock en trasig V-type.
Användarvisningsbild
Undforcer
Medlem
Inlägg: 19
Blev medlem: tis 22 jul 2014, 10:13

Re: Trasig basförstärkare efter felkoppling (?)

Inlägg av Undforcer »

Danne skrev:Japp, om det är helrörs-varianten av V-Type så har nog impedansen blivit dåligt anpassad. Med lite tur är det bara slutrör som pajat. Om slutrörstrafon brunnit blir det dyrare. Om det är en hybrid har troligtvis slutstegs-transitorerna blivit överbelastade och ligger nu och kortsluter.
Tack för ditt svar!

Det är samma som denna:
https://www.worthpoint.com/worthopedia/ ... 1775582146" onclick="window.open(this.href);return false;
All valve preamplifier
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37749
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Re: Trasig basförstärkare efter felkoppling (?)

Inlägg av TDHP »

Undforcer skrev:
TDHP skrev:Jag kan iof inte svara på frågan, men jag är nyfiken på vad ni ville åstadkomma.
Köra två stärkare i samma högtalare?
Tack för alla svar hittills!

2 basister som delar på samma högtalare-stack. Så vid varje rep måste det kopplas om där bak och till slut slarvades det och EBS toppen glömdes plugga ur och satt kvar med sin Speakon-Tele anslutning.

Detta är dock inte lösningen längre utan nu har alla varsin högtalare-stack ;) Kvar blev dock en trasig V-type.
Ah!
Ja, det kan ju vara lätt hänt.
Kolla med Fernan här på forumet, han är grym på att fixa rörtoppar!
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Undforcer
Medlem
Inlägg: 19
Blev medlem: tis 22 jul 2014, 10:13

Re: Trasig basförstärkare efter felkoppling (?)

Inlägg av Undforcer »

Med andra ord är det inte mycket jag kan testa och felsöka själv(?) utan får lämna in den hos någon som får felsöka och lämna en prisuppgift vad det kan kosta att laga.

Är det någon idé att testa byta de 2st 12AX7 pre-amp rören?
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5514
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Re: Trasig basförstärkare efter felkoppling (?)

Inlägg av Danne »

Eftersom du har hybrid-varianten med transistorer i slutsteget är det troligt att just transistorerna kan ha tagit stryk. Dock behöver det ju inte bli så dyrt att laga i delar räknat i alla fall. Transistorerna kan ev kosta som ett preamprör. Lägg där till om något motstånd eller två rykt också så kanske en tia ytterligare. Största frågan blir nog hur service-vänlig den är, mao hur mycket arbetstid som går åt?

Hur mycket du kan göra själv är du nog bättre på att svara på än jag, men har du inte något vettigt mätinstrument och lite grundkunskaper i elektronik blir det tyvärr en väldig gissningslek. Tex är det dumdristigt att byta alla krafttransistorer på chans eftersom någon annan trasig komponent kan orsaka instabilitet och strömrusning med ytterligare skador som följd.
Skriv svar