Repration av Ibanez ergodyne elbas

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
BizzyDaj
Nykomling
Inlägg: 2
Blev medlem: sön 18 maj 2008, 21:49

Repration av Ibanez ergodyne elbas

Inlägg av BizzyDaj »

Hejsan, hoppas att inget har något emot en nykomling =), för någor år sedan så började jag spela bas i ett band, som lade ner kort efter. Under den tider införskaffade jag mig en Ibanez ergodyne 4 strängad med aktiva mickar. För inte sålänge sedan så började jag igen och har till min stora förvåning funkade den inte. Jag bytte batteri och sedan så testade jag, men den var stendöd, inte ens ett ljud när man kopplade in eller ut sladden. Jag öppnade upp basen och kollade och de visade sig att en kabel till kretskortet var lös, jag hittar inte var den ska sitta. Så nu till den stora frågan, Vad kommer kalaset gå på och laga elbasen? Kommer jag att få byta hela elsystemet eller bara delar, eller ev bara en lödning?

Tackar på förhand! :x
Användarvisningsbild
BassiLow
Medlem++
Inlägg: 4369
Blev medlem: tis 22 jan 2008, 21:41
Ort: Borås

Inlägg av BassiLow »

Om du har en bra digikamera, ta några kort på kortet :roll: och lägg ut här, eller pm:a mej bilderna, så ska vi nog kunna lösa ditt problem (förhoppningsvis)

http://pratabas.se/viewtopic.php?t=8817" onclick="window.open(this.href);return false; ... oger+silow
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=6379" onclick="window.open(this.href);return false;

Revolver
Geddan skrev:Vi pratar bas här.
BizzyDaj
Nykomling
Inlägg: 2
Blev medlem: sön 18 maj 2008, 21:49

Inlägg av BizzyDaj »

Tack så mycket, bilder kommer att finner uppe någon gång under morgondagen.
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16197
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Re: Repration av Ibanez ergodyne elbas

Inlägg av 200071 »

BizzyDaj skrev:Hejsan, hoppas att inget har något emot en nykomling =), för någor år sedan så började jag spela bas i ett band, som lade ner kort efter. Under den tider införskaffade jag mig en Ibanez ergodyne 4 strängad med aktiva mickar. För inte sålänge sedan så började jag igen och har till min stora förvåning funkade den inte. Jag bytte batteri och sedan så testade jag, men den var stendöd, inte ens ett ljud när man kopplade in eller ut sladden. Jag öppnade upp basen och kollade och de visade sig att en kabel till kretskortet var lös, jag hittar inte var den ska sitta. Så nu till den stora frågan, Vad kommer kalaset gå på och laga elbasen? Kommer jag att få byta hela elsystemet eller bara delar, eller ev bara en lödning?

Tackar på förhand! :x
Nykomlingar gillar vi! Känn dig bara frimodig att slänga dig in i diskussioner med öppet sinn och gott humör. Bra är att direkt lägga upp en liten presentation i därför avsedd forumdel. Medlemspresentationer en bit ner på listan.
Det vi inte gillar är översittare och särskrivare! :D
pensionärsorkestern
Medlem
Inlägg: 103
Blev medlem: ons 09 maj 2007, 13:57

Inlägg av pensionärsorkestern »

Hej och välkommen!

Efter som du skriver så här:
"inte ens ett ljud när man kopplade in eller ut sladden"

så tycker jag rent spontant att du ska testa med en annan sladd och/eller en annan förstärkare om du har möjlighet. För om du kopplar in en ok kabel till en ok stärkare ska det komma lite missljud om du fingrar på toppen av kontakten.

Lycka till!
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Inlägg: 11000
Blev medlem: sön 22 jul 2007, 11:15
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Re: Repration av Ibanez ergodyne elbas

Inlägg av Hellish »

200071 skrev:Det vi inte gillar är översittare och särskrivare! :D
Hehehe!! Döda särskrivartomtarna! Eller ska vi säga särskrivartomten?? :wink:
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Inlägg: 11000
Blev medlem: sön 22 jul 2007, 11:15
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

Och on topic. Som sagt, posta en bild så är det nog snabbt avklarat om du har en lödpenna att arbeta med. Onödigt att lägga ut pengar för så pass lättlagade fel. :)
Skriv svar