Stor volym skillnad mellan plektrum fingrar.

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
hulkenstrong
Medlem+
Inlägg: 694
Blev medlem: mån 17 mar 2008, 14:58
Ort: Nyköping

Stor volym skillnad mellan plektrum fingrar.

Inlägg av hulkenstrong »

Hej.

Har två basar på ena är det ungefär samma volym mellan fingerspelande/plektrum medan på den andra så får man vrida på mycket högre volym vid spelande med fingrar. Normalt eller kan man justera det på något sätt. Vill gärna kunna mixa plektrum/finger hejvilt utan att ge mig på volymen (svårt då jag gillar att slänga in variationer mitt i låtar med).

/Thomas.
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

En boostpedal!
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

Justera mickhöjden, byt till ett tunnare plektrum, sänk stränghöjden, byt stall, skaffa en kompressor... Finns massor att testa...
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
hulkenstrong
Medlem+
Inlägg: 694
Blev medlem: mån 17 mar 2008, 14:58
Ort: Nyköping

Inlägg av hulkenstrong »

Plektrum tjocklek gör minimal skillnad. Stallbyte ej möjligt/lust/ej ekonomiskt genomförbart i nuläget. Ska kolla lite på stränghöjden. Har inte den största intonerings kunskapen i ryggen så får se hur snabbt jag tar tag i det.
Harley Benton MB-4 SB Deluxe Series
Användarvisningsbild
EBMM
Medlem
Inlägg: 66
Blev medlem: lör 15 sep 2007, 16:09

Inlägg av EBMM »

enkel lösning:

spela med lite mindra attack när du spela med plektrum och smocka till strängarna ordentligt när du spela med fingrarna... funkar... kanske
hulkenstrong
Medlem+
Inlägg: 694
Blev medlem: mån 17 mar 2008, 14:58
Ort: Nyköping

Inlägg av hulkenstrong »

Tycker jag inte slår så hårt med plektrumet (oftast :) ). Vill inte gärna slå hårdare med fingrarna. Hindrar min "snabbhet" och den kraften går bra på den andra basen. Ska när jag har mycket tid över (och vilja) testa leka med sträng/mic höjd.
TredoX
Medlem+
Inlägg: 2131
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 11:57
Ort: Täby

Inlägg av TredoX »

Använd volymkontrollen på max när du spelar med fingrarna och på kanske hälften med plektrum?
Skulle vara lättast tror jag, gör bara en markering var det låter lika högt.
Fender Jazz Bass American Standard (2008) | Fender Mustang CIJ |Ibanez SRX 500 | Gallien-Krueger 1001RB | GK 410 & 115 | Fender Bassman 50w '68 | Fender Bassman 212 '68 |

Karma Tree är bandet.
hulkenstrong
Medlem+
Inlägg: 694
Blev medlem: mån 17 mar 2008, 14:58
Ort: Nyköping

Inlägg av hulkenstrong »

TredoX skrev:Använd volymkontrollen på max när du spelar med fingrarna och på kanske hälften med plektrum?
Skulle vara lättast tror jag, gör bara en markering var det låter lika högt.
Låter som det simplaste. Lite fundersam på om min stärkare klarar av hänga med bara. Får nästan maxa ut den vid fingerspelandes. Får testa nästa rep.
Skriv svar