Slipa baksida av halsen

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Användarvisningsbild
mackanbass
Medlem
Inlägg: 91
Blev medlem: tor 10 maj 2007, 11:34
Ort: Västerhaninge

Slipa baksida av halsen

Inlägg av mackanbass »

Tjena,

Jag har en hals som fått lite dings på baksidan, tillräckligt för att jag ska störa mig på dem. Har försökt fylla i med lite lack men det blir inte riktigt bra heller så nu funderar jag på att ta av lacken helt och köra med olja och vax. Men här kommer då frågan. Ni som har erfarenhet, kör ni olja först och sedan vax eller bara vax och i så fall vad använder ni för grejer? Hade gärna kört någon olja som gulnar lite först och sedan vax på för att inte få för stor skillnad i nyans från huvudet (60s Fender finish). Funkar det med någon teakolja och hårdvaxolja eller ska det vara speciella?

/Mackan
Användarvisningsbild
Rut66
Medlem
Inlägg: 444
Blev medlem: tis 10 nov 2009, 19:54
Ort: Göteborg

Re: Slipa baksida av halsen

Inlägg av Rut66 »

Har nyss gjort jobbet ovan på min S.U.B by MusicMan, som var "tråkigt" svart/matt lackerad på halsens baksida.
Slipade ner den till trärent och det blev väldigt "ljust/vitt", inte sådär lite gulnat som man vanligtvis vill ha.
Därför blandade jag i oljebaserad konstnärsfärg (gulockra) i KOKT linolja/balsamterpentin. Testade på obehandlat trä ung lika den renslipade bashalsen i kulören. Penslade försiktigt på i ett antal omgångar så att det blev svagt gulnad kulör. Torkade försiktigt av överskott efter någon halvtimme, (varje gång). Väntade något dygn mellan varje behandling. Efter det behandling med Ottossons linoljevax. (Funderade ett tag på sk gunstock oil, men det verkade meckigt att få tag på.)
Blev väldigt nöjd med slutresultatet, (som jag dessvärre inte har någon bild på). Sammetslen men ändå "tålig" baksida. Nu är man blixtsnabb.. :D

https://ottossonfarg.com/produkt/oljevax-2/

Bild
Bild

Bild

Bild

Bild
Senast redigerad av Rut66 den sön 14 apr 2024, 22:06, redigerad totalt 1 gånger.
Sandberg California VM5, Windmill Windforce 5-str, Fender Precision Nate Mendel, Bach JB/MM, T.C Electronics, TKS1126 x2, Ibanez Promethean, EBS Micro Bass II, Bjärton Kontra
Användarvisningsbild
mackanbass
Medlem
Inlägg: 91
Blev medlem: tor 10 maj 2007, 11:34
Ort: Västerhaninge

Re: Slipa baksida av halsen

Inlägg av mackanbass »

Tack för en fin och utförlig beskrivning!
Rut66 skrev: sön 14 apr 2024, 17:18 Har nyss gjort jobbet ovan på min S.U.B by MusicMan, som var "tråkigt" svart/matt lackerad på halsens baksida.
Slipade ner den till trärent och det blev väldigt "ljust/vitt", inte sådär lite gulnat som man vanligtvis vill ha.
Därför blandade jag i oljebaserad konstnärsfärg (gulockra) i rå linolja/balsamterpentin. Testade på obehandlat trä ung lika den renslipade bashalsen i kulören. Penslade försiktigt på i ett antal omgångar så att det blev svagt gulnad kulör. Torkade försiktigt av överskott efter någon halvtimme, (varje gång). Väntade något dygn mellan varje behandling. Efter det behandling med Ottossons linoljevax. (Funderade ett tag på sk gunstock oil, men det verkade meckigt att få tag på.)
Blev väldigt nöjd med slutresultatet, (som jag dessvärre inte har någon bild på). Sammetslen men ändå "tålig" baksida. Nu är man blixtsnabb.. :D

https://ottossonfarg.com/produkt/oljevax-2/

Bild
Bild

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
Rut66
Medlem
Inlägg: 444
Blev medlem: tis 10 nov 2009, 19:54
Ort: Göteborg

Re: Slipa baksida av halsen

Inlägg av Rut66 »

Jag korrigerar mig något. Ser att jag (naturligtvis) använde kokt linolja (fernissa), som mer lägger sig på ytan till skillnad från rå linolja, som tränger in mer på djupet. Det funkar nog med båda slagen, om det är god kvalitet på oljan, men den kokta torkar (oxiderar) snabbare.
Sandberg California VM5, Windmill Windforce 5-str, Fender Precision Nate Mendel, Bach JB/MM, T.C Electronics, TKS1126 x2, Ibanez Promethean, EBS Micro Bass II, Bjärton Kontra
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17235
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: Slipa baksida av halsen

Inlägg av BBQV »

Inte svar på din fråga, men relaterat:
Små dings kan återställas genom att man lägger en fuktig tygbit över skadan och värmer en kort stund med ett strykjärn. Håll strykjärnet mot trasan i 15-20s, kolla om det hänt nåt, upprepa om det behövs.
Fukten gör att träet sväller och små slagmärken försvinner mirakulöst!
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
boby
Medlem
Inlägg: 495
Blev medlem: fre 07 nov 2008, 13:47
Ort: gråbo/lerum göteborg

Re: Slipa baksida av halsen

Inlägg av boby »

Bra tips av bbqv. Testat och funkar bra.
Tycker att bivax blandat med terpentin.gnid in ordentligt,och polera med bomullstrasa. Mjuk fin yta och tåligt.
Funkat bra på fönsterbågar i flera hundra år typ.
Skriv svar