döende ton

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
ziggystar
Nykomling
Inlägg: 9
Blev medlem: tor 27 mar 2008, 14:09

döende ton

Inlägg av ziggystar »

tja!
Jag har ett grym irriterande problem med min jazzbas.
C# tonen på g strängen dör ut snabbare än alla andra toner på g strängen så de låter wierd när man spelar. har bytt strängar osv men de tycks bara bli lite bättre. Vad beror detta på och vad gör man? Köpte basen i USA för minde än ett år sedan. Dom har väll worldwide garanti på sina grejer?
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17235
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Dead spot. Inte mycket att göra åt, men att öka vikten på huvudet kan flytta den till en annan frekvens. På så vis kan den hamna mellan två toner och därmet inte höras.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
ziggystar
Nykomling
Inlägg: 9
Blev medlem: tor 27 mar 2008, 14:09

Inlägg av ziggystar »

okej, har hört att bandbyta kan hjälpa? Finns det inte några snubbar i stockholm som har någon metod för att höja prestandan på gitarrer och basar. Någon slags elektronisk analys osvosv.
Annars är jag stekt?
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem
Inlägg: 16397
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 14:04
Ort: Umeå.

Inlägg av knedy »

ziggystar skrev:okej, har hört att bandbyta kan hjälpa? Finns det inte några snubbar i stockholm som har någon metod för att höja prestandan på gitarrer och basar. Någon slags elektronisk analys osvosv.
Annars är jag stekt?

Ja, du kan PLEK:a den hos guitarlabs ( http://www.guitarlab.se/ )

Ring eller maila och hör vad dom säger, om det hjälper att pleka den eller inte. Om inte annat ska det tydligen vara värt pengarna att få det justerat där hur som helst.
Officiell stormästare i EB-orden
Skriv svar