Byta till Warmoth-hals

Prata om övriga saker som rör bas-världen
christian veltman
Medlem+
Inlägg: 691
Blev medlem: mån 11 okt 2010, 21:18

Re: Byta till Warmoth-hals

Inlägg av christian veltman »

Nu har vi teoretiserat om just sättet att såga.
Det finns många som kan motivera åt ena eller andra hållet men kanske ska man se mer en helhet?
Jag tänker tex. på lagring och dess påverkan när det gäller stabilitet. Var instrumentet är byggt dess konstruktion osv.
Det finns så många parametrar som påverkar.

Kollade just en äldre film om kontrabastillverkaren Pöllmann.
En av bröderna berättade om virket som hans farfar köpt och som först nu används i produktionen.
"Det är mycket stabilt efter den långa lagringen".

http://www.pratabas.se/viewtopic.php?f=25&t=59767
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Byta till Warmoth-hals

Inlägg av Roger Hedin »

allan skrev:Kan du amma oxå Martin? :D

Om flatsågat är bra nog för Sadowsky, så är det inget att lägga mer energi på. Basta! :arrow:
Som jag skrev tidigare:
"Numera byggs de flesta halsar med förstyvningar och grafitstavar samt med en tvåvägs dragstång vilket gör halsarna mer än tillräckligt starka oavsett vacker ådring."
Om det nu skulle vara så att dessa förstyvningar utesluts, så är kvartssågat vida överlägset flatsågat. Fast nu utesluts förstyvningarna nästan aldrig...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
Grafen
Hedersmedlem
Inlägg: 3345
Blev medlem: ons 28 jul 2010, 17:53
Ort: Storkholk

Re: Byta till Warmoth-hals

Inlägg av Grafen »

christian veltman skrev:Nu har vi teoretiserat om just sättet att såga.
Det finns många som kan motivera åt ena eller andra hållet men kanske ska man se mer en helhet?
Jag tänker tex. på lagring och dess påverkan när det gäller stabilitet. Var instrumentet är byggt dess konstruktion osv.
Det finns så många parametrar som påverkar.

Kollade just en äldre film om kontrabastillverkaren Pöllmann.
En av bröderna berättade om virket som hans farfar köpt och som först nu används i produktionen.
"Det är mycket stabilt efter den långa lagringen".

http://www.pratabas.se/viewtopic.php?f=25&t=59767
Ja, jag kollade runt lite och hamnade i en intressant tråd där någon som varit processingenjör hos Peavey underströk just det. För honom var ett stycke bra trä ett stycke bra trä oavsett fiberriktning, just lönn var mest "hit or miss" av alla (återigen oavsett riktning) därför lagrades det längst för att få en fingervisning om hur pass mycket det skulle röra sig.
Stallet är hendekagonalt.
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4724
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: Byta till Warmoth-hals

Inlägg av strummer »

Kolla på valfri Musicmanhals, det är flatsågat och utan förstärkningar annat än trussroden, har ägt ett antal musicman och aldrig haft problem:)
Kompressor, det är livet!
Skriv svar