Irriterande demonstratörer på YT

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Skriv svar
Användarvisningsbild
hellride
Medlem+
Inlägg: 565
Blev medlem: sön 01 dec 2013, 13:07

Irriterande demonstratörer på YT

Inlägg av hellride »

Hur kommer det sig att i 9 fall av 10 kan inte demonstratören av en produkt, vare sig det är effekter, basar, toppar osv, låta bli att spela SLAP?! Vissa gör INGET ANNAT än det. Tycker det ger ene felaktig bild av vad produkten klarar av. Att demonstratören kan spela släpp är totalt ointressant. :evil:
Jag är iaf helt ointresserad av att se hens FANTASTISKA släppspel... :roll:
BAS Ä GÖTT
Bild
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Re: Irriterande demonstratörer på YT

Inlägg av bootsy »

Eftersom majoriteten av vettiga basister inte skulle komma på tanken att dema en pedal på youtube så får vi hålla tillgodo med slapmaffian.
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Irriterande demonstratörer på YT

Inlägg av Roger Hedin »

Det finns åtminstone en vettig: Ed Friedland - the Bass Whisperer. Han visar saker med alla relevanta spelstilar. Sen har vi pratarna som ägnar fem minuter åt att peka på tre rattar och förklara vad "Tone" betyder. (De kan oftast inte spela, men har råd att köpa grejer.) Till slut kommer vi till "imposörerna" som ska göra allt fräckt på kort tid. (Fort är fräckt...) Det är lika korkat som att dema chorus med halspickup, plektrum och avskruvad ton. Sådana finns det också gott om...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
HellMek
Medlem+
Inlägg: 658
Blev medlem: tor 03 apr 2014, 03:35
Ort: Ängelholm

Re: Irriterande demonstratörer på YT

Inlägg av HellMek »

Här har du raka motsatsen. Jag demar mitt bassound helt utan krusiduller, inte ens med video! Otight dessutom!
https://soundcloud.com/hellman-3/setmefree" onclick="window.open(this.href);return false;


(E.g lirar jag bara en låt, men vi säger att det är en demo av Ibanez och Hartke idag)
Ibanez SR800LE -87.
Aria 1820 70-74?.
Hartke 3500.
Hartke VX410 x2.
Hartke VX115.
Hartke VXL.
Bass Squeeze.
--------------------------------
Tobbe - Ängelholm
Användarvisningsbild
Bachbarian
Medlem+
Inlägg: 1183
Blev medlem: fre 05 dec 2008, 23:03
Ort: Norra Botten

Re: Irriterande demonstratörer på YT

Inlägg av Bachbarian »

Förstår inte problemet 8)

https://www.youtube.com/watch?v=gpByCJUxWsA" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Peavey Dude
Medlem++
Inlägg: 6578
Blev medlem: fre 10 okt 2008, 08:30
Ort: Perstropp

Re: Irriterande demonstratörer på YT

Inlägg av Peavey Dude »

Jag tycker slapping är coolt! Ser mycket hellre det än plektrumpump t.ex.
Yamaha TRB4-II/ LTD F405 / Peavey 410TVX / GK Backline 600
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5323
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Sv: Irriterande demonstratörer på YT

Inlägg av mrbaloo »

Falcon skrev: Slap är basismens form av däcksparkning :roll:
Där satt du huvudet på spiken! :-)
Användarvisningsbild
HellMek
Medlem+
Inlägg: 658
Blev medlem: tor 03 apr 2014, 03:35
Ort: Ängelholm

Re: Irriterande demonstratörer på YT

Inlägg av HellMek »

Peavey Dude skrev:Jag tycker slapping är coolt! Ser mycket hellre det än plektrumpump t.ex.
Det bästa vore om man kombinerade alla spelstilar iofs.
Ibanez SR800LE -87.
Aria 1820 70-74?.
Hartke 3500.
Hartke VX410 x2.
Hartke VX115.
Hartke VXL.
Bass Squeeze.
--------------------------------
Tobbe - Ängelholm
Användarvisningsbild
Peavey Dude
Medlem++
Inlägg: 6578
Blev medlem: fre 10 okt 2008, 08:30
Ort: Perstropp

Re: Irriterande demonstratörer på YT

Inlägg av Peavey Dude »

HellMek skrev:
Peavey Dude skrev:Jag tycker slapping är coolt! Ser mycket hellre det än plektrumpump t.ex.
Det bästa vore om man kombinerade alla spelstilar iofs.
Det kan jag hålla med om dock, att bara dema en spelstil är inte optimalt.. Men jag står fast vid att jag tycker slapping är coolt :D
Yamaha TRB4-II/ LTD F405 / Peavey 410TVX / GK Backline 600
Användarvisningsbild
HellMek
Medlem+
Inlägg: 658
Blev medlem: tor 03 apr 2014, 03:35
Ort: Ängelholm

Re: Irriterande demonstratörer på YT

Inlägg av HellMek »

Peavey Dude skrev:
HellMek skrev:
Peavey Dude skrev:Jag tycker slapping är coolt! Ser mycket hellre det än plektrumpump t.ex.
Det bästa vore om man kombinerade alla spelstilar iofs.
Det kan jag hålla med om dock, att bara dema en spelstil är inte optimalt.. Men jag står fast vid att jag tycker slapping är coolt :D
Precis, alla har vi olika smak och därför borde folk som demar bredda. Jag saknar väldigt ofta de låga komptonerna med plektrum eftersom det är just så jag själv spelar. Blir ju då ganska intetsägande när nån slappar eller spelar solo över 12e bandet.
Ibanez SR800LE -87.
Aria 1820 70-74?.
Hartke 3500.
Hartke VX410 x2.
Hartke VX115.
Hartke VXL.
Bass Squeeze.
--------------------------------
Tobbe - Ängelholm
Bullen
Medlem++
Inlägg: 5553
Blev medlem: mån 15 okt 2007, 14:26
Ort: Göteborg

Re: Irriterande demonstratörer på YT

Inlägg av Bullen »

HellMek skrev:Precis, alla har vi olika smak och därför borde folk som demar bredda. Jag saknar väldigt ofta de låga komptonerna med plektrum eftersom det är just så jag själv spelar. Blir ju då ganska intetsägande när nån slappar eller spelar solo över 12e bandet.
Just så, man vill ju höra hur bra basen i fråga köttar på i det låga registret.
Är man slapfantast fyller ju såklart den typen av demos ett syfte och det är ju ändå en teknik som används i en del musik, runkande över 12:e band finner jag dock oerhört onödigt. Särskilt i en video där man ska visa hur en bas låter. Skränigt diskantfnissel säger inte ett skit om basens karaktär. Men det finns de som spelar bas för att man vill hålla på med musik och så finns det de som vill impa på folk men inte hanterar en gitarr.
Dödsthrash från småland
http://www.facebook.com/DethroneSWE" onclick="window.open(this.href);return false;
http://dethroneswe.bandcamp.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17232
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: Irriterande demonstratörer på YT

Inlägg av BBQV »

Ed Friedland gör bra basdemos, lugn och sakligt, lite olika EQ-inställningar och spelstilar. Kolla in The Bass Whisperer på Youtube, han har testat ganska mycket prylar!
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Bassplaya
VIP medlem
Inlägg: 6843
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 17:22
Ort: Arlöv

Re: Irriterande demonstratörer på YT

Inlägg av Bassplaya »

Jag som själv enbart vevar med plektrum kan ändå uppskatta slap, i rätt sammanhang.
En pedaldemo där demonstratören (posören?) enbart vill visa upp sina (ofta på nybörjarnivå) skills är inte rätt sammanhang.

Ed Friedland är ett av få undantag.
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem
Inlägg: 2801
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 00:14
Ort: Stockholm

Irriterande demonstratörer på YT

Inlägg av inber »

BBQV skrev:Ed Friedland gör bra basdemos, lugn och sakligt, lite olika EQ-inställningar och spelstilar. Kolla in The Bass Whisperer på Youtube, han har testat ganska mycket prylar!
+1

Ed Friedland är en av de få som faktiskt spelar något vettigt, så att man hör hur grejorna låter. Han blandar dessutom stilar, så att både fingerbasisterna och slap-basisterna får sitt.

Sedan är Dino Monoxelos som jobbar på Ampeg, bra också. Men han spelar ju bara på Ampeg-stärkare.

Båda spelar ju bas, istället för att det ploppar och gnisslar från översta banden...
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Bullen
Medlem++
Inlägg: 5553
Blev medlem: mån 15 okt 2007, 14:26
Ort: Göteborg

Re: Irriterande demonstratörer på YT

Inlägg av Bullen »

Ja Ed är kanon! Brukar oftast också demonstrera med plektrum och anpassar dessutom soundet efter vad de som köper basen i fråga förmodligen kommer spela. Är det en mattsvart warwick t.e.x så kör han också en snutt med overdrive och plektrum, är det en P-51 kör han med flats, o.s.v.
Dödsthrash från småland
http://www.facebook.com/DethroneSWE" onclick="window.open(this.href);return false;
http://dethroneswe.bandcamp.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Bullen
Medlem++
Inlägg: 5553
Blev medlem: mån 15 okt 2007, 14:26
Ort: Göteborg

Re: Irriterande demonstratörer på YT

Inlägg av Bullen »

Den värsta "professionella" demon jag sett måste vara från de där tyska musicschmith eller vad de heter, det är en kolsvart epiphone t-bird pro som ska demas och klippet inleds med ett heljdlöst slappande över 12:e band. Hur tänker man då? De lär ju inte övertyga jättemånga rockers direkt och funkbas-maffian sneglar väl knappast åt den modellen i vilket fall?
Dödsthrash från småland
http://www.facebook.com/DethroneSWE" onclick="window.open(this.href);return false;
http://dethroneswe.bandcamp.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
HellMek
Medlem+
Inlägg: 658
Blev medlem: tor 03 apr 2014, 03:35
Ort: Ängelholm

Re: Irriterande demonstratörer på YT

Inlägg av HellMek »

inber skrev:
Sedan är Dino Monoxelos som jobbar på Ampeg, bra också. Men han spelar ju bara på Ampeg-stärkare.
Tror inte har jobbar på Ampeg längre, men testerna finns ju kvar på youtube för all framtid :) Gillade också honom.
Ibanez SR800LE -87.
Aria 1820 70-74?.
Hartke 3500.
Hartke VX410 x2.
Hartke VX115.
Hartke VXL.
Bass Squeeze.
--------------------------------
Tobbe - Ängelholm
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17232
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: Irriterande demonstratörer på YT

Inlägg av BBQV »

GK:s Norm Stockton är också bra, men han demar ju stärkare, inte basar...
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
VHdiggare
Medlem+
Inlägg: 1780
Blev medlem: fre 26 mar 2010, 11:15
Ort: Växjö

Re: Irriterande demonstratörer på YT

Inlägg av VHdiggare »

Warwicks Andy Irvine tycker jag demar ok.
Yamaha BB1025 Tobacco Brown Sunburst - Quilter Bass Block 800 - Quilter BassDock 12 - Quilter BassDock 10
Användarvisningsbild
Splanky
Medlem+
Inlägg: 554
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 09:14
Ort: Kungsbacka

Re: Irriterande demonstratörer på YT

Inlägg av Splanky »

Trip Wamsley gjorde ett gäng sköna pedaldemos för Tone Factor. Spelade för j-vla bra.


Sent from my iPhone using Tapatalk
-12 Squier Jaguar SS, Cort Actionbass 4 avbandad, Cort Actionbass Jr moddad, MM SUB US, Unicorn Ozellman, Unicorn The Purist. TecAmp Puma 500, 2 st XS 115, 1x8", 2x8"
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Irriterande demonstratörer på YT

Inlägg av Roger Hedin »

Splanky skrev:Trip Wamsley gjorde ett gäng sköna pedaldemos för Tone Factor. Spelade för j-vla bra.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Trip Wamsley - den hyperaktive basisten... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Han är otroligt driven; dessutom har han världens fulaste Alembic-bas...
Bild
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem
Inlägg: 2801
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 00:14
Ort: Stockholm

Irriterande demonstratörer på YT

Inlägg av inber »

Splanky skrev:Trip Wamsley gjorde ett gäng sköna pedaldemos för Tone Factor. Spelade för j-vla bra.


Sent from my iPhone using Tapatalk
+1

Trip Warmsleys demo av Tech 21 VT Bass har jag sett massvis av gånger för att han spelar så jäkla bra. Jag har lyssnat, som man lyssnar på musik, och njutit. Hur ofta händer det på en bas-demo...?
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Användarvisningsbild
Splanky
Medlem+
Inlägg: 554
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 09:14
Ort: Kungsbacka

Re: Irriterande demonstratörer på YT

Inlägg av Splanky »

Samma här!


Sent from my iPhone using Tapatalk
-12 Squier Jaguar SS, Cort Actionbass 4 avbandad, Cort Actionbass Jr moddad, MM SUB US, Unicorn Ozellman, Unicorn The Purist. TecAmp Puma 500, 2 st XS 115, 1x8", 2x8"
Skriv svar