Bas-solon

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Användarvisningsbild
Aslan
Medlem++
Inlägg: 3111
Blev medlem: sön 03 sep 2006, 15:09
Ort: Nacka

Re: Bas-solon

Inlägg av Aslan »

Basmagnus skrev:
Grafen skrev:En stor anledning till varför bassolon så ofta suger är för att det (oftast) inte blir någon bas kvar att spela solo över, groovet försvinner och som kedjereaktion börjar alla andra musiker att feglira alternativt lägga av helt och hållet. Skulle man ge t ex en saxofonist samma förutsättningar gång på gång skulle folk tycka att sax är ett lika värdelöst soloinstrument.
Spiken i huvudet! Mycket bra analys!
Sådär har jag resonerat hur många gånger som helst!
Fattar verkligen inte att inom framförallt i jazz-sammanhang försvinner alla när det är dags för bassolo. Mycket lättare och snyggare att spela över harmisar.
Spector NS2A | Spector NS5CRFM | Yamaha BB1025X | Yamaha BB425 | Fender P78 | Fender Precision HPD | Sire V7 5str bandlös | Mesa/Boogie Walkabout | Mesa/Boogie TT800 | Mesa/Boogie PH410 | Mesa/Boogie RR410 | Mesa/Boogie Walkabout Scout 1x15
Användarvisningsbild
Grafen
Hedersmedlem
Inlägg: 3345
Blev medlem: ons 28 jul 2010, 17:53
Ort: Storkholk

Re: Bas-solon

Inlägg av Grafen »

Aslan skrev:Fattar verkligen inte att inom framförallt i jazz-sammanhang försvinner alla när det är dags för bassolo.
Det är för att basen försvinner!
Senast redigerad av Grafen den sön 02 nov 2014, 16:41, redigerad totalt 1 gånger.
Stallet är hendekagonalt.
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Re: Bas-solon

Inlägg av lowfreq »

Grafen skrev:
Aslan skrev:
Basmagnus skrev:
Grafen skrev:Fattar verkligen inte att inom framförallt i jazz-sammanhang försvinner alla när det är dags för bassolo.
Det är för att basen försvinner!
Eller för att stallet ät ovalt?
Don't mess with me, I do not want any treble!
Användarvisningsbild
GurraG
Medlem++
Inlägg: 5670
Blev medlem: tis 20 mar 2007, 09:50
Ort: Lund

Re: Sv: Bas-solon

Inlägg av GurraG »

Aslan skrev:
Basmagnus skrev:
Grafen skrev:En stor anledning till varför bassolon så ofta suger är för att det (oftast) inte blir någon bas kvar att spela solo över, groovet försvinner och som kedjereaktion börjar alla andra musiker att feglira alternativt lägga av helt och hållet. Skulle man ge t ex en saxofonist samma förutsättningar gång på gång skulle folk tycka att sax är ett lika värdelöst soloinstrument.
Spiken i huvudet! Mycket bra analys!
Sådär har jag resonerat hur många gånger som helst!
Fattar verkligen inte att inom framförallt i jazz-sammanhang försvinner alla när det är dags för bassolo. Mycket lättare och snyggare att spela över harmisar.
Jag misstänker att det är en kvarleva från en tid då de andra musikerna var tvungna att sluta spela för att (den oförstärkta) basen överhuvudtaget skulle höras. Men jag kan ha fel.
When in doubt, LÄS PÅ! -Chriller
Ja, jag har en keps som det står "besserwisser" på.
www.myspace.com/parisdakarmusic
Användarvisningsbild
Enbasist
Medlem
Inlägg: 466
Blev medlem: fre 07 sep 2012, 00:24

Re: Bas-solon

Inlägg av Enbasist »

Ett solo behöver inte nödvändigtvis ha till syfte att imponera på omgivningen. Oavsett instrument så kan det ibland vara snyggt och skönt med variation i ljudbild genom att olika instrument får olika utrymme. Verkar som dom flesta läser in solo = bränn av alla dom svåraste licksen du kan.
Själv är jag mer trött på alla distade gitarrsolon som ses som det självklara dom flesta fall.
Användarvisningsbild
Basmagnus
Medlem++
Inlägg: 3369
Blev medlem: sön 19 aug 2007, 00:05
Ort: Stötjhölm/Flen

Re: Bas-solon

Inlägg av Basmagnus »

Enbasist skrev:Ett solo behöver inte nödvändigtvis ha till syfte att imponera på omgivningen. Oavsett instrument så kan det ibland vara snyggt och skönt med variation i ljudbild genom att olika instrument får olika utrymme. Verkar som dom flesta läser in solo = bränn av alla dom svåraste licksen du kan.
Själv är jag mer trött på alla distade gitarrsolon som ses som det självklara dom flesta fall.
Ett solo ska inte ha till syfte att imponera, då handlar det om sport och inte musik.
Användarvisningsbild
Enbasist
Medlem
Inlägg: 466
Blev medlem: fre 07 sep 2012, 00:24

Re: Bas-solon

Inlägg av Enbasist »

Ok, omformulering. Man kan bli imponerad av annat än snabbhet, bländande teknik, hippa kläder etc. Sen tycker jag inte att något ska kategoriskt bestämmas vad det har för syfte. Det är upp till betraktaren, lyssnaren att känna om det är bra eller mindre bra. Smakfullhet är annars ett bra ord i sammanhanget och det betyder ju rätt olika saker för olika människor.
Ett solo kan dock i vissa sammanhang ha till syfte att imponera, sen vad vi tycker om faktum att det tyvärr ofta får den vinklingen är en annan sak.
Användarvisningsbild
Basmagnus
Medlem++
Inlägg: 3369
Blev medlem: sön 19 aug 2007, 00:05
Ort: Stötjhölm/Flen

Re: Bas-solon

Inlägg av Basmagnus »

Enbasist skrev:Ok, omformulering. Man kan bli imponerad av annat än snabbhet, bländande teknik, hippa kläder etc. Sen tycker jag inte att något ska kategoriskt bestämmas vad det har för syfte. Det är upp till betraktaren, lyssnaren att känna om det är bra eller mindre bra. Smakfullhet är annars ett bra ord i sammanhanget och det betyder ju rätt olika saker för olika människor.
Ett solo kan dock i vissa sammanhang ha till syfte att imponera, sen vad vi tycker om faktum att det tyvärr ofta får den vinklingen är en annan sak.
Jag är helt med dig, inte menat som någon kritik mot dig.
Menar bara att om man spelar solo i syfte att imponera så går det oftast bort för mig. Då blir det sportmusik á la musikmässa. Om man däremot lyckas kombinera teknik med musik från hjärtat händer det saker.
Därför tycker jag det är bättre att spela något man står för än att rapa upp inövade musikaffärslicks.
Men som du säger så tilltalas olika lyssnare av olika saker och man vet aldrig vems nerv man träffar, folk är olika.
En del gillar ju sportmusik. Andra gillar Charlie Haden och en av dom är jag.
Användarvisningsbild
Enbasist
Medlem
Inlägg: 466
Blev medlem: fre 07 sep 2012, 00:24

Bas-solon

Inlägg av Enbasist »

Ingen fara. Tog det inte som kritik. Intressant ämne dock.
Charlie Haden var bra men därmed inte sagt att ett och annat musikaffärs- mäss- eller ackislick också kan vara bra och imponerande i sig.
Enkelhet, renhet och tydlighet är bra och underbart i rätt sammanhang men det behöver ju inte vara facit och ett självändamål i sig för då blir ju även det 'dålig smak' :)
Användarvisningsbild
Basmagnus
Medlem++
Inlägg: 3369
Blev medlem: sön 19 aug 2007, 00:05
Ort: Stötjhölm/Flen

Re: Bas-solon

Inlägg av Basmagnus »

Enbasist skrev:Ingen fara. Tog det inte som kritik. Intressant ämne dock.
Charlie Haden var bra men därmed inte sagt att ett och annat musikaffärs- mäss- eller ackislick också kan vara bra och imponerande i sig.
Enkelhet, renhet och tydlighet är bra och underbart i rätt sammanhang men det behöver ju inte vara facit och ett självändamål i sig för då blir ju även det 'dålig smak' :)
Absolut, tog till en ytterlighet för att förtydliga :)
Användarvisningsbild
Grafen
Hedersmedlem
Inlägg: 3345
Blev medlem: ons 28 jul 2010, 17:53
Ort: Storkholk

Re: Bas-solon

Inlägg av Grafen »

Ett solo ska ha till syfte att förlänga låten så man slipper repa så mycket! ;)
Stallet är hendekagonalt.
Användarvisningsbild
Basmagnus
Medlem++
Inlägg: 3369
Blev medlem: sön 19 aug 2007, 00:05
Ort: Stötjhölm/Flen

Re: Bas-solon

Inlägg av Basmagnus »

Grafen skrev:Ett solo ska ha till syfte att förlänga låten så man slipper repa så mycket! ;)
:tummenupp:
Användarvisningsbild
Enbasist
Medlem
Inlägg: 466
Blev medlem: fre 07 sep 2012, 00:24

Bas-solon

Inlägg av Enbasist »

Grafen skrev:Ett solo ska ha till syfte att förlänga låten så man slipper repa så mycket! ;)
Jajamen...
Jag brukar se till att förlänga repen med solon till allas stora glädje... sen har jag iofs inga gig ;)
Användarvisningsbild
Simon
Medlem+
Inlägg: 697
Blev medlem: sön 13 dec 2009, 17:04
Ort: Malmö

Re: Bas-solon

Inlägg av Simon »

bootsy skrev:Sedan tycker jag att denna låt är ett enda långt bassolo.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=9pYux5-d1Es[/youtube]

Sedan råkar världens bästa Stevie sjunga över solot lite grann.
:tummenupp:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=jiJo3tAxfBQ[/youtube]

På tal om Stevie och bassolon...
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=wNoABW1vRZ4[/youtube]
Jensa
Medlem++
Inlägg: 5489
Blev medlem: lör 05 maj 2007, 22:26
Ort: Uppsala

Re: Bas-solon

Inlägg av Jensa »

Simon skrev:[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=wNoABW1vRZ4[/youtube]
En fantastisk basist!
Skriv svar