Varför? Låt bli min bas!

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Användarvisningsbild
Håcke
Medlem++
Inlägg: 2541
Blev medlem: tor 05 aug 2010, 01:21
Ort: Hestra

Varför? Låt bli min bas!

Inlägg av Håcke »

Jag blir så trött på folk som ska komma och kladda på min bas.
Är det ok om jag testar lite? Vad ska man säga då? Näe, ta bort dina flottiga fingrar från min bas!
Det slår aldrig fel. Nya strängar och så kommer nåt kladdmonster fram som ska visa vilka slapping-fantomer dom är. Direkt från fika-bordet med smör på händerna.
Jag måste nog skaffa en skylt eller nåt eller slänga ner den i ett låsbart case på en gång. Eller koppla in en högspänningsledning till strängarna....
Hur gör ni ?
Fender J, Fender P Lyte, Blade J, Wasabasen, Cort Arona B4 Sandberg
Användarvisningsbild
Aslan
Medlem++
Inlägg: 3111
Blev medlem: sön 03 sep 2006, 15:09
Ort: Nacka

Re: Varför? Låt bli min bas!

Inlägg av Aslan »

Om nån frågar säger jag bara: Ja det får du, om du tvättar händerna först:)
Spector NS2A | Spector NS5CRFM | Yamaha BB1025X | Yamaha BB425 | Fender P78 | Fender Precision HPD | Sire V7 5str bandlös | Mesa/Boogie Walkabout | Mesa/Boogie TT800 | Mesa/Boogie PH410 | Mesa/Boogie RR410 | Mesa/Boogie Walkabout Scout 1x15
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37752
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Re: Varför? Låt bli min bas!

Inlägg av TDHP »

Jag är ofta rätt flottig om händerna själv, så det är lugnt. :-)
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Varför? Låt bli min bas!

Inlägg av Roger Hedin »

Frågan uppstår aldrig.
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Inlägg: 6284
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 23:27
Ort: Örebröov
Kontakt:

Re: Varför? Låt bli min bas!

Inlägg av funkys**t »

Testa på, säger jag.
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Seaweed
Hedersmedlem
Inlägg: 6811
Blev medlem: sön 18 nov 2007, 21:49
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Varför? Låt bli min bas!

Inlägg av Seaweed »

Jag är tvärtom jag, lånar mer än gärna ut mina instrument. :)
Bas > distpedaler > stor förstärkare
Användarvisningsbild
Håcke
Medlem++
Inlägg: 2541
Blev medlem: tor 05 aug 2010, 01:21
Ort: Hestra

Re: Varför? Låt bli min bas!

Inlägg av Håcke »

Aslan skrev:Om nån frågar säger jag bara: Ja det får du, om du tvättar händerna först:)
Ja, jag måste nog börja säga så också.
Dom får gärna spela lite om dom nu absolut har något att bevisa, jag tror det handlar om det oftast.
Men kladd, slem, snus och diverse kroppsvätskor får dom gärna behålla för sig själv. Inte ens säkert att dom tvättar händerna efter dom varit på muggen.
Fender J, Fender P Lyte, Blade J, Wasabasen, Cort Arona B4 Sandberg
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25743
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Varför? Låt bli min bas!

Inlägg av fieldflower »

"Jag lånar oftast inte ut min bas, för jag använder bävergäll för att behålla brilliansen i strängarna, och det har förstört både kläder och smaksinne hos folk som lånat basen tidigare. Men på egen risk, så visst..." (med ett beklagande ansiktsuttryck och rynkad näsa)
Senast redigerad av fieldflower den sön 23 nov 2014, 21:45, redigerad totalt 1 gånger.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Varför? Låt bli min bas!

Inlägg av Jan Hellman »

fieldflower skrev:"Jag lånar oftast inte ut min bas, för jag använder bävergäll för att behålla brilliansen i strängarna, och det har förstört både kläder och smaksinne hos folk som lånat basen tidigare. Men på egen risk, så visst..." (med ett beklagande ansiktsuttryck och runkad näsa)
Bävergäll ska drickas ju!
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5323
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Sv: Varför? Låt bli min bas!

Inlägg av mrbaloo »

Aslan skrev:Om nån frågar säger jag bara: Ja det får du, om du tvättar händerna först:)
Bra tips. Jag vill helst inte heller prova någon annans bas utan lov heller. I så fall vill jag gärna veta att jag rensa händer innan prov.
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: Varför? Låt bli min bas!

Inlägg av Eagle Hazze »

Menar ni på gig eller i replokaler.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
Body&Soul
Medlem+
Inlägg: 2003
Blev medlem: lör 08 nov 2014, 19:55
Ort: Härnösand

Re: Varför? Låt bli min bas!

Inlägg av Body&Soul »

För en massa år sedan spelade vi finalen på Kramforsfestivalen, en stor scen på torget. Fast i det bandet spelade jag trummor. Dags för sista låten vid 2 snåret på lördagsnatten och sista låten på festivalen. Massor av ölstinna människor, tjo och tjim, ja ni vet...

Räknade in bandet och just då vi drog igång kom ett fruntimmer inspringandes från sidan av scenen och landade i knäet på mig. En bedrift i sig då det var en del trummor i vägen. Hon slingrade sig runt halsen på mig och det gick ju inte att spela. Tack och lov kom två ordningsvakter och befriade mig och bar ut kvinnan. Resten av bandet hade fortsatt spela men med ryggen åt publiken och våldsamt flinande åt mitt bestyr. Undrar var hon tog vägen sen? 8)
Användarvisningsbild
Håcke
Medlem++
Inlägg: 2541
Blev medlem: tor 05 aug 2010, 01:21
Ort: Hestra

Re: Varför? Låt bli min bas!

Inlägg av Håcke »

Body&Soul skrev:För en massa år sedan spelade vi finalen på Kramforsfestivalen, en stor scen på torget. Fast i det bandet spelade jag trummor. Dags för sista låten vid 2 snåret på lördagsnatten och sista låten på festivalen. Massor av ölstinna människor, tjo och tjim, ja ni vet...

Räknade in bandet och just då vi drog igång kom ett fruntimmer inspringandes från sidan av scenen och landade i knäet på mig. En bedrift i sig då det var en del trummor i vägen. Hon slingrade sig runt halsen på mig och det gick ju inte att spela. Tack och lov kom två ordningsvakter och befriade mig och bar ut kvinnan. Resten av bandet hade fortsatt spela men med ryggen åt publiken och våldsamt flinande åt mitt bestyr. Undrar var hon tog vägen sen? 8)
Jamen, precis!
Exakt så! ;)
Fender J, Fender P Lyte, Blade J, Wasabasen, Cort Arona B4 Sandberg
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Varför? Låt bli min bas!

Inlägg av blackparkas »

Mnjaoej... jadu.
Det händer inte jätteofta faktiskt när man är ute på.
Nu vet jag iofs hur dina gig (oftast) ser ut och där kan det väl tänkas vara lite annat... :D

För min egen del får man testa mina basar bäst man vill, så länge man inte är full...
Men oftast frågar ingen, jag ser väl för otäck ut eller nåt... :)

Privatfest i en håla utanför stan.
Mitt i ett set kommer en snubbe som är askalas upp och frågar om han får spela på basen.
-Nej.
-Jo men kom igen , schyssta rå!
-Nej.
Jamen ba liiiite?
-Nej.
-Jag kan betala (drar fram plånkar och börjar räkna bland sedlar...)
- Ok då, 30 papp!
-Va? Näee..
-Nä, dåså.

Ungefär så..
Men oftast så händer det inte som sagt.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Fredde79
Medlem+
Inlägg: 655
Blev medlem: tor 11 aug 2011, 14:21
Ort: Helsingfors

Re: Varför? Låt bli min bas!

Inlägg av Fredde79 »

blackparkas skrev:För min egen del får man testa mina basar bäst man vill, så länge man inte är full...
Men oftast frågar ingen, jag ser väl för otäck ut eller nåt...
Samma här. Tyvärr verkar det vara så att bara fulla människor har mod att fråga. (På fredagens gig fick vi hota med att sluta spela om inte vissa i publiken slutade äntra scenen och sjunga (skråla) i någon mick som just då inte var i användning...)
/Fredde

Spela och tabba på VirtualBass!

- Fender Precision AVRI '57 1982
- Fender Jazz 1973
=> DIY Tube Preamp => DIY Class-D => DIY fEARful 15/6
Bullen
Medlem++
Inlägg: 5553
Blev medlem: mån 15 okt 2007, 14:26
Ort: Göteborg

Re: Varför? Låt bli min bas!

Inlägg av Bullen »

Eagle Hazze skrev:Menar ni på gig eller i replokaler.

PB-träffar!
Dödsthrash från småland
http://www.facebook.com/DethroneSWE" onclick="window.open(this.href);return false;
http://dethroneswe.bandcamp.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Peavey Dude
Medlem++
Inlägg: 6578
Blev medlem: fre 10 okt 2008, 08:30
Ort: Perstropp

Re: Varför? Låt bli min bas!

Inlägg av Peavey Dude »

Jag brukar klargöra att det bara kan hända efter tre kriterier uppfyllts: 1. Tvättade händer 2. Att personen är JÄVLIGT försiktig och inte slänger runt basen. 3. Att personen inte spelar allt för vigoröst med plektrum och gröper sönder basjäveln.
Yamaha TRB4-II/ LTD F405 / Peavey 410TVX / GK Backline 600
christian veltman
Medlem+
Inlägg: 691
Blev medlem: mån 11 okt 2010, 21:18

Re: Varför? Låt bli min bas!

Inlägg av christian veltman »

Minns speciellt ett tillfälle.

Hade föreställning på Sthlms Stadsteater men kunde inte stanna på festen efter.
Någon hade då tydligen lånat min bas som var helt äckligt kladdig. Dessutom inte ens frågat.
Fy fasen, fick ta handdukar som blöttes för att tvätta av skiten...
Användarvisningsbild
Peavey Dude
Medlem++
Inlägg: 6578
Blev medlem: fre 10 okt 2008, 08:30
Ort: Perstropp

Re: Varför? Låt bli min bas!

Inlägg av Peavey Dude »

Lånade ut min Infinity till gitarristen i bandet under en kort period och när jag fick tillbaka den var banden och strängarna helt bruna av snus, jag fick ta Autosol för att få rent banden... Tro fan att gitarrister är syndabocken för allt ont i världen.
Yamaha TRB4-II/ LTD F405 / Peavey 410TVX / GK Backline 600
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: Varför? Låt bli min bas!

Inlägg av Eagle Hazze »

Bullen skrev:
Eagle Hazze skrev:Menar ni på gig eller i replokaler.

PB-träffar!
Hoho
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Kultivator
Medlem++
Inlägg: 6607
Blev medlem: tor 08 jan 2009, 15:20
Ort: Uppsala

Re: Varför? Låt bli min bas!

Inlägg av Kultivator »

På festgig där alla är fulla nekar jag bestämt och gömmer sedan basen. I övriga sammanhang är det fritt fram.
Basar: Två rosa, en ihålig gulrödsvart, en lång bakvänd svartbrun, en kort röd. Förstärkare: En stor blåsvart
Bullen
Medlem++
Inlägg: 5553
Blev medlem: mån 15 okt 2007, 14:26
Ort: Göteborg

Re: Varför? Låt bli min bas!

Inlägg av Bullen »

Har nog aldrig varit med om att någon hux flux vill testa min bas faktiskt. Sångaren i bandet möjligtvis som spelar bas han med i annat band men då tigger jag ljunglöfs ettan lös i gengäld!
Dödsthrash från småland
http://www.facebook.com/DethroneSWE" onclick="window.open(this.href);return false;
http://dethroneswe.bandcamp.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Håcke
Medlem++
Inlägg: 2541
Blev medlem: tor 05 aug 2010, 01:21
Ort: Hestra

Re: Varför? Låt bli min bas!

Inlägg av Håcke »

Aslan skrev:Om nån frågar säger jag bara: Ja det får du, om du tvättar händerna först:)
Jag ska börja säga så.
Sen finns det ju nåra gökar som inte ens frågar, får börja gömma undan den och låsa.
Men sen blev det lite intressant!
Roger Hedin skrev:Frågan uppstår aldrig.
Bullen skrev:Har nog aldrig varit med om att någon hux flux vill testa min bas faktiskt
Detta leder faktiskt till en ny insikt. Det är nog lite som att en del aldrig ens får frågan om ifall dom kan hjälpa till att städa efter en fest. Vi får alltid den frågan. Inte alltid kul...
Det handlar nog helt enkelt på brist på respekt. Och att inge respekt. Och där saknar kanske jag den ... förmågan ... eller vad det nu är.
Fender J, Fender P Lyte, Blade J, Wasabasen, Cort Arona B4 Sandberg
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: Varför? Låt bli min bas!

Inlägg av Eagle Hazze »

Spelar sällan på upplösta fyllefester där frågan kan uppstå, så jag har nog aldrig varit utsatt för problemet. Det var väl mer hemma hos musikerpolare på 70-talet när vi var typ 15 år, då kunde det inträffa dylikt att man ville testa polarens 12 strängade akustiska eller den nya J/P basen. Där var sällan handhygienen problemet utan i de flesta fall bristen på musikalisk insats till de vinyler vi då lyssnade på.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Varför? Låt bli min bas!

Inlägg av blackparkas »

Håcke skrev:
Bullen skrev:Har nog aldrig varit med om att någon hux flux vill testa min bas faktiskt
Detta leder faktiskt till en ny insikt. Det är nog lite som att en del aldrig ens får frågan om ifall dom kan hjälpa till att städa efter en fest. Vi får alltid den frågan. Inte alltid kul...
Det handlar nog helt enkelt på brist på respekt. Och att inge respekt. Och där saknar kanske jag den ... förmågan ... eller vad det nu är.
I ditt fall handlar det förmodligen om att du är för snäll och inger super-snäll-ställer-alltid-upp-vibbar. :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Skriv svar