Skönhet, den översta lagen.

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Användarvisningsbild
John_D
Medlem++
Inlägg: 4748
Blev medlem: tor 23 okt 2008, 09:39
Ort: Göteborg

Inlägg av John_D »

Atlant skrev:
Roland skrev:Och eftersom det tydligen finns en klasskillnad i bra och mindra bra kultur vill jag veta vem som skall bedömma vem som får hålla på med vad...

Själv vill jag måla hela dagarna...vem pröjsar det?
Vill gärna ha ett snabbt svar för jag vill helst sätta igång så fort som möjligt!
I världen jag talar om.....
Så har du ingen chans om du inte sysslar med detta innan 10 års åldern, ungefär som klassiska musiker.
Med andra ord, Du anser att om man inte har övat sin konst sedan man var 10 så är man inte en konstnär i din värld?

Där vill jag inte leva.
It doesn't matter if it's not broken...I can fix it.
gäst

Inlägg av gäst »

Stringnose skrev:
Atlant skrev:
Stringnose skrev:Atlant, vilket kommunisttrams du sysslar med. Aldrig i livet skulle jag vilja att mina skattepengar skulle gå till lidande artister, där den mest lidande ska utses av ett råd?! Du är ju för jäkla rolig faktiskt, lägg en motion på den reformen! :D

"Oss artister". Det verkar som om du redan är självskriven enligt...dig själv...? Än en gång, du är för jäkla rolig. :D
Jag skrattar åt dig just nu. Så bra att vi delar vår glädje.

PS: Konstnären blir inte "Lidande" i systemet jag pratar om. Och självklart är jag inskriven. Vore inte jag det, så skulle jag plugga mig fram till det ändå.


Och med den logiken diskvalificerade du dig från att vara värdig att debattera mer med mig. Adjö! :roll:

Oj va synd...Nu missar jag grejer.

HA HA HA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

You made my day.
Användarvisningsbild
olabola
Medlem++
Inlägg: 2723
Blev medlem: fre 09 maj 2008, 20:51
Ort: Nynäshamn

Inlägg av olabola »

Atlant skrev:
Roland skrev:Och eftersom det tydligen finns en klasskillnad i bra och mindra bra kultur vill jag veta vem som skall bedömma vem som får hålla på med vad...

Själv vill jag måla hela dagarna...vem pröjsar det?
Vill gärna ha ett snabbt svar för jag vill helst sätta igång så fort som möjligt!
I världen jag talar om.....
Så har du ingen chans om du inte sysslar med detta innan 10 års åldern, ungefär som klassiska musiker.
Hur svårt kan det vara..köp en färgburk å pensel..om hjälp behöves..läs på burken..slaska på å sen färdigt! Om det sen är konst är väl i betraktarens ögon, men det kan ju vara fint ändå!
gäst

Inlägg av gäst »

John_D skrev:
Atlant skrev:
Roland skrev:Och eftersom det tydligen finns en klasskillnad i bra och mindra bra kultur vill jag veta vem som skall bedömma vem som får hålla på med vad...

Själv vill jag måla hela dagarna...vem pröjsar det?
Vill gärna ha ett snabbt svar för jag vill helst sätta igång så fort som möjligt!
I världen jag talar om.....
Så har du ingen chans om du inte sysslar med detta innan 10 års åldern, ungefär som klassiska musiker.
Med andra ord, Du anser att om man inte har övat sin konst sedan man var 10 så är man inte en konstnär i din värld?

Där vill jag inte leva.

Du lever inte där.....Var tacksam för det. Varje dag.
Jensa
Medlem++
Inlägg: 5491
Blev medlem: lör 05 maj 2007, 22:26
Ort: Uppsala

Inlägg av Jensa »

BB5000 skrev:Nån försäkring vet jag inte, utöver de bidrag och stipendier som kan sökas är man nog tvungen att som kompositör marknadsföra och sälja sin musik. Skivbolagen hjälper ju till med detta om musiken är kommersiellt gångbar i deras ögon, det ska ju säljas och täcka alla kostnader.
Alternativet med att utnyttja ex Internet för egen marknadsföring och försäljning är det som finns kvar om man inte får skivkontrakt.

Om ingen gillar eller köper ens musik, då är det förmodligen ingen "stor konst" världen går miste om heller...En konstnärs arbete måste väl vara att leverera produkter som är så attraktiva så att nån vill avnjuta dem.

Precis som med andra yrkeskategorier, du är bara intressant om du gör ett bra jobb.
+1

Att den musik som spelas på radio inte är vad DU (Atlant) anser vara konst spelar mindre roll. Roas av att du anser att du funnit och har rätt att definiera det som är bra/konst. Uppenbarligen så är det det som spelas på radio som majoriteten av de som lyssnar på musik vill höra. Kan hålla med om att det är lite synd eftersom det inte heller är det just JAG vill höra, men så ser det ut och vad du och jag tycker spelar mindre roll. Det är skillnad på om något är dåligt eller om jag bara inte uppskattar det.
Nej, raka dig och klipp dig och kliv ner från din höga häst.
Användarvisningsbild
olabola
Medlem++
Inlägg: 2723
Blev medlem: fre 09 maj 2008, 20:51
Ort: Nynäshamn

Inlägg av olabola »

Börjar inte detta se ut som en repris av en serie som vi inte vill se?
Användarvisningsbild
John_D
Medlem++
Inlägg: 4748
Blev medlem: tor 23 okt 2008, 09:39
Ort: Göteborg

Inlägg av John_D »

olabola skrev:Börjar inte detta se ut som en repris av en serie som vi inte vill se?
Jag håller med. Jag har sagt mitt och skall hålla mig undan nu ;)
It doesn't matter if it's not broken...I can fix it.
Användarvisningsbild
Fernan
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 3437
Blev medlem: ons 05 dec 2007, 13:53
Ort: Sundsvall

Inlägg av Fernan »

Man kan ju undra om det inte är nån annan som hackat stackarns konto (även det förra) och använder det för att ha kul.......
gäst

Inlägg av gäst »

BB5000 skrev:Man kan ju undra om det inte är nån annan som hackat stackarns konto (även det förra) och använder det för att ha kul.......
Vad är det som är kul?
Jensa
Medlem++
Inlägg: 5491
Blev medlem: lör 05 maj 2007, 22:26
Ort: Uppsala

Inlägg av Jensa »

BB5000 skrev:Man kan ju undra om det inte är nån annan som hackat stackarns konto (även det förra) och använder det för att ha kul.......
Tror jag inte, tyvärr. Ny runktråd för honom bara...
Användarvisningsbild
Fernan
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 3437
Blev medlem: ons 05 dec 2007, 13:53
Ort: Sundsvall

Inlägg av Fernan »

Atlant skrev:
BB5000 skrev:Man kan ju undra om det inte är nån annan som hackat stackarns konto (även det förra) och använder det för att ha kul.......
Vad är det som är kul?
Ditt munhuggande med alla.
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

En liknande frågeställning har ju varit uppe förut, om staten ska avlöna konstnärer. Hur knäppt man än tycker att det är så behöver man inte idiotförklara den person som tycker att det är en bra idé, diskutera/argumentera eller skit i att läsa tråden.
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Gäst
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 17041
Blev medlem: lör 19 jan 2008, 01:37

Inlägg av Gäst »

Jensa skrev:
BB5000 skrev:Man kan ju undra om det inte är nån annan som hackat stackarns konto (även det förra) och använder det för att ha kul.......
Tror jag inte, tyvärr. Ny runktråd för honom bara...
+1
Användarvisningsbild
johnne
Medlem+
Inlägg: 1585
Blev medlem: mån 30 mar 2009, 23:04
Ort: sala

Inlägg av johnne »

du började bra atlant.. håller med dig hela vägen till konstnärstramset och råd o skit..

men om musiker som lever på sin musik.. dom producerar ju då lämpligt kallat en produkt.. tänk om alla brancher kune leva 30 år på ett jobb dom gjorde en gång i tiden.. det är inte rimligt att anta att man både kan äga sina produkter samtidigt som man säljer dom om och om igen..

traditionellt synsätt på upphovsrätt kommer tvingas till förändring.. trots att bolagen stretar emot.. så ser utvecklingen ut..

sen är det upp till var och en om man vill vara med och förändra saker till det bättre eller häfta fast arslet i bolagsstolen..
Fender Geddy Lee signature, Fender RoadWorn precision 50s ,Ampeg SVT3Pro Crate 2x15 , Roland MicroCube

Spriten räddade mig från sporten
gäst

Inlägg av gäst »

johnne skrev:du började bra atlant.. håller med dig hela vägen till konstnärstramset och råd o skit..

men om musiker som lever på sin musik.. dom producerar ju då lämpligt kallat en produkt.. tänk om alla brancher kune leva 30 år på ett jobb dom gjorde en gång i tiden.. det är inte rimligt att anta att man både kan äga sina produkter samtidigt som man säljer dom om och om igen..

traditionellt synsätt på upphovsrätt kommer tvingas till förändring.. trots att bolagen stretar emot.. så ser utvecklingen ut..

sen är det upp till var och en om man vill vara med och förändra saker till det bättre eller häfta fast arslet i bolagsstolen..
Ja, det e ju just det som är poängen...Med statens(Folkets) insats så kommer ingen längre att behöva betala för en konsert eller skiva.
Mr Praline
Medlem+++
Inlägg: 15471
Blev medlem: lör 23 jun 2007, 17:41
Ort: Stockholm

Inlägg av Mr Praline »

johnne skrev:du började bra atlant.. håller med dig hela vägen till konstnärstramset och råd o skit..

men om musiker som lever på sin musik.. dom producerar ju då lämpligt kallat en produkt.. tänk om alla brancher kune leva 30 år på ett jobb dom gjorde en gång i tiden.. det är inte rimligt att anta att man både kan äga sina produkter samtidigt som man säljer dom om och om igen..

traditionellt synsätt på upphovsrätt kommer tvingas till förändring.. trots att bolagen stretar emot.. så ser utvecklingen ut..

sen är det upp till var och en om man vill vara med och förändra saker till det bättre eller häfta fast arslet i bolagsstolen..
Kan du utveckla vad du menar med "traditionellt synsätt på upphovsrätt"?
Gäst
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 17041
Blev medlem: lör 19 jan 2008, 01:37

Inlägg av Gäst »

Atlant skrev:
johnne skrev:du började bra atlant.. håller med dig hela vägen till konstnärstramset och råd o skit..

men om musiker som lever på sin musik.. dom producerar ju då lämpligt kallat en produkt.. tänk om alla brancher kune leva 30 år på ett jobb dom gjorde en gång i tiden.. det är inte rimligt att anta att man både kan äga sina produkter samtidigt som man säljer dom om och om igen..

traditionellt synsätt på upphovsrätt kommer tvingas till förändring.. trots att bolagen stretar emot.. så ser utvecklingen ut..

sen är det upp till var och en om man vill vara med och förändra saker till det bättre eller häfta fast arslet i bolagsstolen..
Ja, det e ju just det som är poängen...Med statens(Folkets) insats så kommer ingen längre att behöva betala för en konsert eller skiva.
Vilket trams.

Du missar ju ALLT som har med samhälle, individ och filosofi att göra som har hänt de senaste 150 åren!
Vad fan, har du gått på någon djävla folkhögskola eller ABF-kurs?
Var hämtar du din filosofiska geggamoja?
Användarvisningsbild
Valle
VIP medlem
Inlägg: 3011
Blev medlem: sön 30 dec 2007, 02:38
Ort: Umeå

Inlägg av Valle »

Atlant skrev:
johnne skrev:du började bra atlant.. håller med dig hela vägen till konstnärstramset och råd o skit..

men om musiker som lever på sin musik.. dom producerar ju då lämpligt kallat en produkt.. tänk om alla brancher kune leva 30 år på ett jobb dom gjorde en gång i tiden.. det är inte rimligt att anta att man både kan äga sina produkter samtidigt som man säljer dom om och om igen..

traditionellt synsätt på upphovsrätt kommer tvingas till förändring.. trots att bolagen stretar emot.. så ser utvecklingen ut..

sen är det upp till var och en om man vill vara med och förändra saker till det bättre eller häfta fast arslet i bolagsstolen..
Ja, det e ju just det som är poängen...Med statens(Folkets) insats så kommer ingen längre att behöva betala för en konsert eller skiva.
Så ska även dom som inte har något som hälst intresse för kultur betala för det..? Jag vill då välja vilka musiker jag vill stötta med mina pengar, och inte betala för musik som inte tilltalar mig. Klarar inte musikerna att skapa tillräckligt attraktiv musik och försöja sig på den får de väl sadla om och bli hobbiemusiker och skaffa sig ett jobb som alla andra.
/Johan
Van Zandt, Guild, Aguilar, TKS mm.
Presentation
Mr Praline
Medlem+++
Inlägg: 15471
Blev medlem: lör 23 jun 2007, 17:41
Ort: Stockholm

Inlägg av Mr Praline »

Valle skrev:
Atlant skrev:
johnne skrev:du började bra atlant.. håller med dig hela vägen till konstnärstramset och råd o skit..

men om musiker som lever på sin musik.. dom producerar ju då lämpligt kallat en produkt.. tänk om alla brancher kune leva 30 år på ett jobb dom gjorde en gång i tiden.. det är inte rimligt att anta att man både kan äga sina produkter samtidigt som man säljer dom om och om igen..

traditionellt synsätt på upphovsrätt kommer tvingas till förändring.. trots att bolagen stretar emot.. så ser utvecklingen ut..

sen är det upp till var och en om man vill vara med och förändra saker till det bättre eller häfta fast arslet i bolagsstolen..
Ja, det e ju just det som är poängen...Med statens(Folkets) insats så kommer ingen längre att behöva betala för en konsert eller skiva.
Så ska även dom som inte har något som hälst intresse för kultur betala för det..? Jag vill då välja vilka musiker jag vill stötta med mina pengar, och inte betala för musik som inte tilltalar mig. Klarar inte musikerna att skapa tillräckligt attraktiv musik och försöja sig på den får de väl sadla om och bli hobbiemusiker och skaffa sig ett jobb som alla andra.
+1.
Användarvisningsbild
johnne
Medlem+
Inlägg: 1585
Blev medlem: mån 30 mar 2009, 23:04
Ort: sala

Inlägg av johnne »

Kan du utveckla vad du menar med "traditionellt synsätt på upphovsrätt"?
Nej..
Fender Geddy Lee signature, Fender RoadWorn precision 50s ,Ampeg SVT3Pro Crate 2x15 , Roland MicroCube

Spriten räddade mig från sporten
Mr Praline
Medlem+++
Inlägg: 15471
Blev medlem: lör 23 jun 2007, 17:41
Ort: Stockholm

Inlägg av Mr Praline »

johnne skrev:
Kan du utveckla vad du menar med "traditionellt synsätt på upphovsrätt"?
Nej..
Ok, vad bra, då vet vi vad vi har att utgå från i frågan ;)
Användarvisningsbild
Marshall
VIP medlem
Inlägg: 5068
Blev medlem: tis 20 nov 2007, 19:25
Ort: Sollentuna

Inlägg av Marshall »

Bild
Användarvisningsbild
Ale
Medlem++
Inlägg: 9368
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 15:48
Ort: Lund

Inlägg av Ale »

Samuel V skrev:men för att en artist ska kunna arbeta i ro och skapa konst måste de slippa lida av ekonomisk stress.
Det där stämmer verkligen inte. Hos en produktiv musiker/konstnär är konsten i sig jävligt mycket starkare än ekonomiska förutsättningar, levnadsstandard och levnadsideal blir sekundärt.
Jag tror på ökade statliga kulturstöd, och statliga projektstipendium.
En fungerande kulturpolitik hade ju inte skadat heller.
"ja men vad jobbar du med då?"
Senast redigerad av Ale den sön 10 jan 2010, 20:35, redigerad totalt 1 gånger.
Mr Praline
Medlem+++
Inlägg: 15471
Blev medlem: lör 23 jun 2007, 17:41
Ort: Stockholm

Inlägg av Mr Praline »

*Personlig åsikt* ;)
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

Ale skrev:
Samuel V skrev:men för att en artist ska kunna arbeta i ro och skapa konst måste de slippa lida av ekonomisk stress.
Det där stämmer verkligen inte. Hos en produktiv musiker/konstnär är konsten i sig jävligt mycket starkare än ekonomiska förutsättningar, levnadsstandard och levnadsideal blir sekundärt.
Jag tror på ökade statliga kulturstöd, och statliga projektstipendium.
En fungerande kulturpolitik hade ju inte skadat heller.
"ja men vad jobbar du med då?"
Men vem ska bestämma vem som har rätt till dessa kulturbidrag?

Varför är det lättare att få stöd och kulturbidrag till arrangemang som kan klassas som jazz eller folkmusik än rockmusik t.ex?
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Låst