Axelband

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Användarvisningsbild
peppe
Medlem+
Inlägg: 2087
Blev medlem: ons 16 aug 2006, 21:25
Ort: Lappland

Axelband

Inlägg av peppe »

På våran sista spelning stals en del småprylar och bland dessa var mitt Fender neopren axelband som var helt perfekt tillsammans med tyngre basar :evil: Vad använder ni?
Ge mig tips på ett bra axelband som avlastar bra när man kör med tyngre saker!
Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Presentation:
http://pratabas.se/viewtopic.php?p=1854#1854
Användarvisningsbild
ingo
VIP medlem
Inlägg: 1783
Blev medlem: lör 13 jan 2007, 14:49
Ort: Göteborg

Inlägg av ingo »

Har oxå kört med Fender neop(h)ren axelband (det på min bild) vilket jag tycker funkar jättebra med tyngre(även lättare)basar.Men... nu har min grabb tagit över min Fender MIM Jazz och då fick han med axlebandet, eftersom det "passade så bra" till den helsvarta, med vita/blanka detaljer, Jazzen.

Skall fixa ett nytt till mig men hittar inget (har för mig att jag såg ett annat märke på nätet nånstans) nu.Tips emottages tacksamt.

Jag har faktiskt även testat "dansbands sele" *skäms en smula* men det var ingen hit.
Selen bortskänkes. Mottagaren står för e.v frakt.

Annars är det väl så att ett bredare, mjukare axelband avlastar bättre än ett smalt och stelt.
Gäst

Inlägg av Gäst »

ingo skrev:
Jag har faktiskt även testat "dansbands sele" *skäms en smula* men det var ingen hit.
Selen bortskänkes. Mottagaren står för e.v frakt.

Annars är det väl så att ett bredare, mjukare axelband avlastar bättre än ett smalt och stelt.
Vad är en dansbandssele? Kanske nåt för mig med ryggproblem?

*edit* Detta är alltså en "tingning". :)
Användarvisningsbild
ingo
VIP medlem
Inlägg: 1783
Blev medlem: lör 13 jan 2007, 14:49
Ort: Göteborg

Inlägg av ingo »

GrafZeppelin skrev:
ingo skrev:
Jag har faktiskt även testat "dansbands sele" *skäms en smula* men det var ingen hit.
Selen bortskänkes. Mottagaren står för e.v frakt.

Annars är det väl så att ett bredare, mjukare axelband avlastar bättre än ett smalt och stelt.
Vad är en dansbandssele? Kanske nåt för mig med ryggproblem?

*edit* Detta är alltså en "tingning". :)

Jag har oxå ryggproblem, det var därför jag (något desp.) beställde selen men jag tyckte att basen blev väldigt "fixerad" i selen.
Sedan är ju "fräckhetsfaktorn" (vilken jag iofs passerat för längesedan, hur som helst) inte spec. hög.

Håll i dig nu... här finns den
http://www.janetdavismusic.com/sliderstrap.html
Användarvisningsbild
ferm
Medlem++
Inlägg: 4050
Blev medlem: tis 02 jan 2007, 09:28
Ort: Täby

Inlägg av ferm »

Ryggproblem fixas med träning. Börja med situps
För många basar är inte nog
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16198
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

ferm skrev:Ryggproblem fixas med träning. Börja med situps
Beror väl i och för sig lite på vad för slags ryggproblem man har. :roll:
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

ferm skrev:Ryggproblem fixas med träning. Börja med situps
Eller så går han till gymmet och kör lite övningar som aktiverar ryggen på ett bättre sätt...
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
ferm
Medlem++
Inlägg: 4050
Blev medlem: tis 02 jan 2007, 09:28
Ort: Täby

Inlägg av ferm »

Så länge det inte handlar om diskbrock brukar det vara en fråga om obalans mellan musklerna. En del starkare än de borde vara och en del svagare. Det vanligaste problemet är att magen är för svag för att balansera ryggen. Så sätt igång med situpsen tänk bara på att det ska var amed böjda ben och utan fotstöd.
För många basar är inte nog
Användarvisningsbild
ingo
VIP medlem
Inlägg: 1783
Blev medlem: lör 13 jan 2007, 14:49
Ort: Göteborg

Inlägg av ingo »

Träning, motion och sunt leverne är säkerligen bra även för ryggen och visst beror de flesta ryggproblem på att man rör sig bristfälligt och är otränad,ouppvärmd och stel men... har man spec. prob. som t.ex med discarna så är det MYCKET viktigt att iaf i inledningsskedet av träningen, träna på rätt sätt.

Märker själv att ryggen håller mycket bättre när jag själv håller vikten i någotsånär chack och "tränar" (läs stretchövningar och gammaldax "husmodersgymn.") Just sittups brukar vara direkt förödande för min del.

När jag får akut ont (är så gott som aldrig helt symptomfri) så brukar jag starta med nåt som heter Mckenzie metoden (tror jag).Funkar nästan magiskt för min del.

Ovanstående är ju även direkt appliserbart på basspeleri ;-)
Användarvisningsbild
ingo
VIP medlem
Inlägg: 1783
Blev medlem: lör 13 jan 2007, 14:49
Ort: Göteborg

Inlägg av ingo »

Ps/ mycket sittande framför datorn är ju definitivt INTE bra. (':oops:')

Det går ju iofs att lösa genom att, som jag gjort, höja upp datorn och stå upp. (':?') /Ds
Användarvisningsbild
ferm
Medlem++
Inlägg: 4050
Blev medlem: tis 02 jan 2007, 09:28
Ort: Täby

Inlägg av ferm »

Jag har ingen direkt erfarenhet av slapp mage eftersom jag tränat judo sen tio års ålder dvs i 44år. Vad vi bör tänka på när vi talar om ryggproblem är var i ryggen vi får problem. Jag har haft så innihelvete ont i ryggen och då i korsryggen att jag inte kom ur sängen på ett drygt dygn.
Har man däremot ont i axlarna så är armhävningar och maskinträning bra.
Men den totala balansen i ryggen är viktigast.
För många basar är inte nog
Användarvisningsbild
peppe
Medlem+
Inlägg: 2087
Blev medlem: ons 16 aug 2006, 21:25
Ort: Lappland

Inlägg av peppe »

:lol: :lol: :lol: Nu var det väl inte ryggproblem utan axelband jag undrade över, men tack iallafall för träningstipsen, träning ger färdighet :wink:
Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Presentation:
http://pratabas.se/viewtopic.php?p=1854#1854
Användarvisningsbild
Bean
VIP medlem
Inlägg: 2787
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 19:59
Ort: Helsingborg

Inlägg av Bean »

ferm skrev:Ryggproblem fixas med träning. Börja med situps
Själv har jag kroniska ryggproblem pga två diskar i kors- o ländrygg som gradvis "degenererat" sedan tidiga 20-årsåldern då jag fick mitt första rejäla "ryggskott". Inga situps i världen skulle kunna bota det. Tvärtom skulle det innebära omedelbar risk för katastrofala följder att utföra den sortens övningar.

Har man svårare och återkommande ryggproblem är det oerhört viktigt att först försöka ta reda på orsaken (vilket, i vår underbara svenska sjukvård, kan ta år...) innan man lyssnar till råd som "det skall du träna bort!".

Det är inte meningen att låta fientlig mot inläggen här, men så länge man inte vet vad som är fel bör man hålla sig till den enklaste formen av motion - promenader. Att jogga och/eller göra situps kan göra problemen än värre. Om inte omedelbart, så på sikt.

I min framtid ligger en steloperation och väntar. I dagsläget klarar jag mig med årliga s.k. "nervblockader" - kortisonsprutor rakt in i nervrotskanalerna i ryggraden. En minst sagt intressant erfarenhet, men effekten håller i sig såpass länge att det är värt det.

Så var försiktig.



Sorry....axelband var det fråga om här i denna tråden ja....hehe

Jag känner en kille som för en hel del år sedan hade en märklig axelbandskonstruktion...vet inte om han hade fått den specialtillverkad eller vad, men jag har inte sett en sådan varken förr eller senare.

Det var nästan som en babysele..hehe....axelband över båda axlarna som korsades och fästes i ett midjebälte. Man hängde sedan fast basen i en stropp i nedre delen av ena axelbandet och i en stropp högre upp på det andra. Lite märklig känsla att ta på sig det, men det blev en fruktansvärt bra balans - och väldigt avlastande.
"Life without bass would become very treblesome..."

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Bean's Bassics
Användarvisningsbild
ingo
VIP medlem
Inlägg: 1783
Blev medlem: lör 13 jan 2007, 14:49
Ort: Göteborg

Inlägg av ingo »

peppe skrev::lol: :lol: :lol: Nu var det väl inte ryggproblem utan axelband jag undrade över, men tack iallafall för träningstipsen, träning ger färdighet :wink:

OK.
Nu när vi är färdiga med tränarygg problematiken så...

hittade jag Fender Neoprene här

http://cgi.ebay.com/FENDER-NEOPRENE-BAS ... dZViewItem

(tipsa gärna om ni hittar nån annan stans)

Annars tycker jag, som sagt, att breda och något fjädrande (denna egenskap kan hittas hos tunnt, smidigt läder och mocca) funkar bra.
t.ex EBS axelband.
Tycker oxå att det är mycket behagligare när axelbandet har något "skrovlig" undersida, vilket bättrar på balansen på basen.
Användarvisningsbild
ingo
VIP medlem
Inlägg: 1783
Blev medlem: lör 13 jan 2007, 14:49
Ort: Göteborg

Inlägg av ingo »

Sorry....axelband var det fråga om här i denna tråden ja....hehe

Jag känner en kille som för en hel del år sedan hade en märklig axelbandskonstruktion...vet inte om han hade fått den specialtillverkad eller vad, men jag har inte sett en sådan varken förr eller senare.

Det var nästan som en babysele..hehe....axelband över båda axlarna som korsades och fästes i ett midjebälte. Man hängde sedan fast basen i en stropp i nedre delen av ena axelbandet och i en stropp högre upp på det andra. Lite märklig känsla att ta på sig det, men det blev en fruktansvärt bra balans - och väldigt avlastande.[/quote]

Det var inte en sån här då ?

http://www.janetdavismusic.com/sliderstrap.html

Jag har väl precis lovat bort min sådan "Slider/dansbandssele" till en pratabas are.Annars kunde du ju fått den och testat.


Jag har oxå en kompis som har en underlig kostruktion som består av ett spänne (med hane) som han fäster på livremmen och sedan ett annat spänne (med hona) som fästes på basens baksida (inget för vintagebasar alltså).Sedan hänger man basen i livremmen (inget för hängsle brukare alltså).

Även det (liksom "slidern/dansbandsselen" ovan) gör basen alltför fixerad för min smak.
Användarvisningsbild
peppe
Medlem+
Inlägg: 2087
Blev medlem: ons 16 aug 2006, 21:25
Ort: Lappland

Inlägg av peppe »

:shock: :help: Aldrig jag sätter på mig ett sånt! Ursäkta om jag varit otydlig i min fråga :oops: Hade väl tänkt få tips om ett coolt brett axelband i läder som osar Rock'n'Roll 8) Närmaste musikaffär säljer bara levys och klondyke smalaste modeller eller såna som är märkta med stort 4sound! Vad använder ni förnått?
Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Presentation:
http://pratabas.se/viewtopic.php?p=1854#1854
Användarvisningsbild
ferm
Medlem++
Inlägg: 4050
Blev medlem: tis 02 jan 2007, 09:28
Ort: Täby

Inlägg av ferm »

Fenders neoprene bass strap finns att köpa från Thomann för 435 spänn + frakt. Är inte det det du vill ha egentligen
För många basar är inte nog
Användarvisningsbild
peppe
Medlem+
Inlägg: 2087
Blev medlem: ons 16 aug 2006, 21:25
Ort: Lappland

Inlägg av peppe »

ferm skrev:Fenders neoprene bass strap finns att köpa från Thomann för 435 spänn + frakt. Är inte det det du vill ha egentligen
Nja, egentligen inte, neoprenbandet är helgrymt men kändes lite halkigt på vissa matrial i skjortorna.
Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Presentation:
http://pratabas.se/viewtopic.php?p=1854#1854
Gäst

Inlägg av Gäst »

peppe skrev:
:shock: :help: Aldrig jag sätter på mig ett sånt! Ursäkta om jag varit otydlig i min fråga :oops: Hade väl tänkt få tips om ett coolt brett axelband i läder som osar Rock'n'Roll 8) Närmaste musikaffär säljer bara levys och klondyke smalaste modeller eller såna som är märkta med stort 4sound! Vad använder ni förnått?
Jag använder Planet Waves bredaste modell. Bekvämt, men även om det osar så är det dessvärre inte av rock n roll...

Ett seriöst tips är att uppsöka en sadelmakare med lite kreativa ideer om du vill ha nåt helt eget. Du kan säkert få lite tips av bikerfolk också.
Användarvisningsbild
ingo
VIP medlem
Inlägg: 1783
Blev medlem: lör 13 jan 2007, 14:49
Ort: Göteborg

Inlägg av ingo »

peppe skrev:
ferm skrev:Fenders neoprene bass strap finns att köpa från Thomann för 435 spänn + frakt. Är inte det det du vill ha egentligen
Nja, egentligen inte, neoprenbandet är helgrymt men kändes lite halkigt på vissa matrial i skjortorna.

Va... har du skjortan på dig på scen ?

Du ser ut att fortfarande kunna ha bar överkropp ;-)

(själv kan jag inte ens ha skjorta längre utan måste använda stor, bylsiga tröjor :-(
Senast redigerad av ingo den ons 07 mar 2007, 23:43, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
ingo
VIP medlem
Inlägg: 1783
Blev medlem: lör 13 jan 2007, 14:49
Ort: Göteborg

Inlägg av ingo »

ferm skrev:Fenders neoprene bass strap finns att köpa från Thomann för 435 spänn + frakt. Är inte det det du vill ha egentligen

Tackar
Användarvisningsbild
Bean
VIP medlem
Inlägg: 2787
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 19:59
Ort: Helsingborg

Inlägg av Bean »

Det var inte en sån här då ?

http://www.janetdavismusic.com/sliderstrap.html
Ungefär samma princip, men inte riktigt. Hans var dessutom av läder och mycket kraftigare.
"Life without bass would become very treblesome..."

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Bean's Bassics
Användarvisningsbild
peppe
Medlem+
Inlägg: 2087
Blev medlem: ons 16 aug 2006, 21:25
Ort: Lappland

Inlägg av peppe »

ingo skrev:
peppe skrev:
ferm skrev:Fenders neoprene bass strap finns att köpa från Thomann för 435 spänn + frakt. Är inte det det du vill ha egentligen
Nja, egentligen inte, neoprenbandet är helgrymt men kändes lite halkigt på vissa matrial i skjortorna.

Va... har du skjortan på dig på scen ?

Du ser ut att fortfarande kunna ha bar överkropp ;-)

(själv kan jag inte ens ha skjorta längre utan måste använda stor, bylsiga tröjor :-(
Jo no måst ja va klädd å! Basen har åxå flyttats upp ett par knäpp för å dölja........ ja just den begynnanda kulmagen :lol:
Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Presentation:
http://pratabas.se/viewtopic.php?p=1854#1854
Användarvisningsbild
jbass
Medlem+
Inlägg: 853
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:58
Ort: Stockholm

Inlägg av jbass »

Axelband efterfrågades.

Jag rekommenderar å det starkaste att kolla in Italia Straps på eBay.

http://search.ebay.com/_W0QQsassZitaliastrapsQQhtZ-1

De gör ett tjockt, 10 cm brett band i det mjukaste, mest följsamma läder man kan tänka sig. Utsökt kvalitet på skinn och arbete, men det är lång leveranstid.

Jag betalade runt 250 kr inkl. frakt. Det kan inte bli mera fynd än så!
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

peppe skrev:
:shock: :help: Aldrig jag sätter på mig ett sånt! Ursäkta om jag varit otydlig i min fråga :oops: Hade väl tänkt få tips om ett coolt brett axelband i läder som osar Rock'n'Roll 8) Närmaste musikaffär säljer bara levys och klondyke smalaste modeller eller såna som är märkta med stort 4sound! Vad använder ni förnått?
..har en kompis som hade skomakeri en gång i tiden, han skar till ett brett, fett kraftig svart axelband för 10-12 år sedan som jag använder än. Så, mitt tips är väl att du söker upp din lokala skomakare/hantverkare!
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Skriv svar