Önskas: Steve Harris

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Hm.
Kan inte se vad det är som stör dig.

Kanske för att de använder långa meningar och har svårt för skiljetecken och stor bokstav?
:D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17233
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Känns lite fjolligt med tre fjuniga gymnasister som tror att de är musiker i världsklass, men de kan mycket väl vara sant. Ambitioner är inget fult, men det är inte ödmjukhet heller...

Fast å andra sidan, många jävligt kompetenta musiker saknar ödmjukhet.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Gäst

Inlägg av Gäst »

BarbequeVillage skrev:många jävligt kompetenta musiker saknar ödmjukhet.
Ojojoj, hold your horses! Jag hoppas du inte menar "majoriteten" när du säger "många". Så pass många musiker har jag träffat i mina dar att jag vågar säga att de mest ödmjuka brukar finnas bland de som verkligen är seriösa och dedicerade vad gäller sin musik och sitt spelande.

Sen vad jag stör mig på i annonsen är väl att de har gott om krav men ingenting i utbyte...
Användarvisningsbild
micro
Medlem
Inlägg: 485
Blev medlem: sön 12 nov 2006, 13:37
Ort: Skummeslövsstrand

Inlägg av micro »

Man får se det för vad det är, skrivet av 16-åringar och troligtvis riktat till andra i samma ålder.
I den åldern hade man inga problem med självförtroendet, självinsikt kommer nog senare i livet...
man får vara glad att man får vara tacksam
Medlem av PrataBas gubbklubb 40++
Användarvisningsbild
basnalle
Medlem
Inlägg: 499
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 14:01
Ort: Stockholm

Inlägg av basnalle »

GrafZeppelin skrev:
Sen vad jag stör mig på i annonsen är väl att de har gott om krav men ingenting i utbyte...
De kan ju erbjuda en egen replokal o kontakter, de e inte dumt de.

Appropå fingerspel (som inte är ett speciellt krav, de e ju inte direkt ovanligt me fingerspel) så är väl dom som söker basist ute efter ett visst sound vilket kan ses som ambitiöst/seriöst/målinriktat.
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17233
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

GrafZeppelin skrev:
BarbequeVillage skrev:många jävligt kompetenta musiker saknar ödmjukhet.
Ojojoj, hold your horses! Jag hoppas du inte menar "majoriteten" när du säger "många". Så pass många musiker har jag träffat i mina dar att jag vågar säga att de mest ödmjuka brukar finnas bland de som verkligen är seriösa och dedicerade vad gäller sin musik och sitt spelande.
Nej, jag menar inte majoriteten. Nu när jag läser mitt inlägg så inser jag att jag borde bytt ut "kompetenta musiker" mot "stjärnor" eller "divor". Musiker är ofta mycket trevliga att umgås med, det är de som tror att de är Gud som stör mig...
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Gäst

Inlägg av Gäst »

BarbequeVillage skrev: Nej, jag menar inte majoriteten. Nu när jag läser mitt inlägg så inser jag att jag borde bytt ut "kompetenta musiker" mot "stjärnor" eller "divor". Musiker är ofta mycket trevliga att umgås med, det är de som tror att de är Gud som stör mig...
Ah, jag trodde nästan det men ville bara vara säker. Min erfarenhet är att det oftast är de som kommer fram fort som blir odrägligast, iofs oftast de som slocknar snabbast också...
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

BarbequeVillage skrev: Musiker är ofta mycket trevliga att umgås med, det är de som tror att de är Gud som stör mig...
Läs gitarrister och sångare... :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
dereborn

Inlägg av dereborn »

giturger, trumologer och sjungerister har ofta problem med självbilden...
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17233
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

GrafZeppelin skrev:
BarbequeVillage skrev: Nej, jag menar inte majoriteten. Nu när jag läser mitt inlägg så inser jag att jag borde bytt ut "kompetenta musiker" mot "stjärnor" eller "divor". Musiker är ofta mycket trevliga att umgås med, det är de som tror att de är Gud som stör mig...
Ah, jag trodde nästan det men ville bara vara säker. Min erfarenhet är att det oftast är de som kommer fram fort som blir odrägligast, iofs oftast de som slocknar snabbast också...
Det finns dock minst ett undantag. En stor svensk artist som varit med länge dök upp i en musikaffär som jag jobbade i som ung. Han ville hyra ett PA till ett restauranggig. När hyreskontraktet skulle fyllas i viskade chefen till mig bakom disken: "Du får hundra spänn om du frågar vad han heter!" :lol: Jag fegade ur, men han verkade missnöjd med att vi inte föll på knä för honom...
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

Nu har jag hängt jävligt mycket på vendolin och jamma och det där och letat musiker och band osv och kan bara säga en sak:

Folk i min ålder tror fan att dom är bättre än vad dom är.

Jag skulle inte kalla mig ödmjuk när jag säger att jag kan utvecklas, jag tycker att jag är sjukt slarvig och övar för lite men jag kan iaf hänga på när jag lär mig en ny låt rätt bra. Det jag märkt är att folk i min ålder (diffa 3-4 år över och under 20) tror att dom har alla skillsen bara för att deras pappa en gång i tiden spelade dragspel i ett coverband och att dom har en replokal. Många kan fan inte backa upp kaxigheten med bra låtar, och vissa är helt jävla inkompetenta när dom får ett instrument att spela på, dom övar för mycket på posering och för lite på teknik.
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

Men vilken granskning av en helt vanlig och dessutom Privat Annons!!! Fortfarande oklart för mig vad det var som triggade så många känslor här. Eller ska dagens sextonåringar passa sig för oss även då de annonserar utanför Pratabas? Jag vill inte vara en av kontrollanterna i såfall
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Gäst

Inlägg av Gäst »

BarbequeVillage skrev: Det finns dock minst ett undantag. En stor svensk artist som varit med länge dök upp i en musikaffär som jag jobbade i som ung. Han ville hyra ett PA till ett restauranggig. När hyreskontraktet skulle fyllas i viskade chefen till mig bakom disken: "Du får hundra spänn om du frågar vad han heter!" :lol: Jag fegade ur, men han verkade missnöjd med att vi inte föll på knä för honom...
Hehe! En gång sålde jag ett PA till chefredaktören för en känd "grabbtidning" (som heter som en sån där skåra i sidan på vissa kjolar fast med z på slutet...). Han blev också märkbart irriterad vid följande konversation, fritt ur minnet:

Chefredaktören: -Vi ska skriva en artikel om företagsrockband i tidningen.
Jag: -Kul, vilken tidning?
Chefredaktören: -Alltså, vi ska skriva en artikel om att ha band på företaget i tidningen.
Jag: -Vad heter tidningen då?
Chefredaktören: -Jag menar att vi ska göra en artikel om att ha ett rockband på t.ex. kontoret. Precis som vi har på S***z alltså!

Men han hade redan fått en bra deal så han verkade nöjd ändå... ;)
gäst

Re: Önskas: Steve Harris

Inlägg av gäst »

daionsavage skrev:Bassist sökes till 80 tals rock band
Hejsan vi är 2 gitarrister och 1 trummis på 16 år som vill starta ett 80 tals hårdrocks band i stil med Iron Maidens plattor Somewhere in time (1986) och SSOASS (1988). Vi kan spela våra instrument väl och det är ett krav för dig också så vi söker inga nybörjare eller oseriösa personer. Du SKA spela med fingrarna och du måste vara tajt med, Ha egen utrustning som kan klara av ett gig,rep och vilja satsa stenhårt på det här egen replokal och kontakter finns. om du känner dig intresserad adda då: *******eller *************
"80 tals hårdrocks band "
De tar verkligen särskrivningen ett steg längre. Förresten, det skulle vara kul att veta vad ett par 16-åriga Iron Maiden-fans har för kontakter att erbjuda. Pappa känner Svempa som äger Svempas Slamsugning och han kan tänka sig att slänga in en tvåhundring om de har hans logga på sina band-t-shirts när de gigar på åttondelsfinalen i Borås Kommuns popbandstävling? Fler förslag?
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Re: Önskas: Steve Harris

Inlägg av Geddan »

Johannes skrev:
daionsavage skrev:Bassist sökes till 80 tals rock band
Hejsan vi är 2 gitarrister och 1 trummis på 16 år som vill starta ett 80 tals hårdrocks band i stil med Iron Maidens plattor Somewhere in time (1986) och SSOASS (1988). Vi kan spela våra instrument väl och det är ett krav för dig också så vi söker inga nybörjare eller oseriösa personer. Du SKA spela med fingrarna och du måste vara tajt med, Ha egen utrustning som kan klara av ett gig,rep och vilja satsa stenhårt på det här egen replokal och kontakter finns. om du känner dig intresserad adda då: *******eller *************
"80 tals hårdrocks band "
De tar verkligen särskrivningen ett steg längre. Förresten, det skulle vara kul att veta vad ett par 16-åriga Iron Maiden-fans har för kontakter att erbjuda. Pappa känner Svempa som äger Svempas Slamsugning och han kan tänka sig att slänga in en tvåhundring om de har hans logga på sina band-t-shirts när de gigar på åttondelsfinalen i Borås Kommuns popbandstävling? Fler förslag?
Om det där kom lika fort ur din käft som man läser det,
så kan du utan problem ta upp kampen med Magnus Bettner om Sveriges rappaste tunga. :wink:
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
gäst

Re: Önskas: Steve Harris

Inlägg av gäst »

Geddy_Lee skrev:
Johannes skrev:
daionsavage skrev:Bassist sökes till 80 tals rock band
Hejsan vi är 2 gitarrister och 1 trummis på 16 år som vill starta ett 80 tals hårdrocks band i stil med Iron Maidens plattor Somewhere in time (1986) och SSOASS (1988). Vi kan spela våra instrument väl och det är ett krav för dig också så vi söker inga nybörjare eller oseriösa personer. Du SKA spela med fingrarna och du måste vara tajt med, Ha egen utrustning som kan klara av ett gig,rep och vilja satsa stenhårt på det här egen replokal och kontakter finns. om du känner dig intresserad adda då: *******eller *************
"80 tals hårdrocks band "
De tar verkligen särskrivningen ett steg längre. Förresten, det skulle vara kul att veta vad ett par 16-åriga Iron Maiden-fans har för kontakter att erbjuda. Pappa känner Svempa som äger Svempas Slamsugning och han kan tänka sig att slänga in en tvåhundring om de har hans logga på sina band-t-shirts när de gigar på åttondelsfinalen i Borås Kommuns popbandstävling? Fler förslag?
Om det där kom lika fort ur din käft som man läser det,
så kan du utan problem ta upp kampen med Magnus Bettner om Sveriges rappaste tunga. :wink:
Självklart kom det lika fort. Namnet Svempas Slamsugning är dock snott från Svenska MAD.
Gäst

Re: Önskas: Steve Harris

Inlägg av Gäst »

Johannes skrev: Självklart kom det lika fort. Namnet Svempas Slamsugning är dock snott från Svenska MAD.
Använder du, liksom jag, namnet Falukropp oftare än vad gemene man gör?
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Re: Önskas: Steve Harris

Inlägg av Geddan »

GrafZeppelin skrev:
Johannes skrev: Självklart kom det lika fort. Namnet Svempas Slamsugning är dock snott från Svenska MAD.
Använder du, liksom jag, namnet Falukropp oftare än vad gemene man gör?
Det måste ju vara jag isf....som är född och uppvuxen där. :)
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
gäst

Re: Önskas: Steve Harris

Inlägg av gäst »

GrafZeppelin skrev:
Johannes skrev: Självklart kom det lika fort. Namnet Svempas Slamsugning är dock snott från Svenska MAD.
Använder du, liksom jag, namnet Falukropp oftare än vad gemene man gör?
Falukropp är ett helt fantastiskt namn. Tyvärr har alla mina gamla årgångar av MAD förstörts i en brand. Kanske dags att ta en runda på antikvariaten men årgångarna från början av 80-talet är nog svåra att få tag på idag. Någon som minns bio-bilagan? Dvs plastfilmen med silhuetter som man skulle sätta på tv:n så att det skulle kännas som att man var på bio...
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Re: Önskas: Steve Harris

Inlägg av FreCKo »

Johannes skrev:
daionsavage skrev:Bassist sökes till 80 tals rock band
Hejsan vi är 2 gitarrister och 1 trummis på 16 år som vill starta ett 80 tals hårdrocks band i stil med Iron Maidens plattor Somewhere in time (1986) och SSOASS (1988). Vi kan spela våra instrument väl och det är ett krav för dig också så vi söker inga nybörjare eller oseriösa personer. Du SKA spela med fingrarna och du måste vara tajt med, Ha egen utrustning som kan klara av ett gig,rep och vilja satsa stenhårt på det här egen replokal och kontakter finns. om du känner dig intresserad adda då: *******eller *************
"80 tals hårdrocks band "
De tar verkligen särskrivningen ett steg längre. Förresten, det skulle vara kul att veta vad ett par 16-åriga Iron Maiden-fans har för kontakter att erbjuda. Pappa känner Svempa som äger Svempas Slamsugning och han kan tänka sig att slänga in en tvåhundring om de har hans logga på sina band-t-shirts när de gigar på åttondelsfinalen i Borås Kommuns popbandstävling? Fler förslag?
Eller så är gitarristens pappa manager åt Iron Maiden? :wink:
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
GurraG
Medlem++
Inlägg: 5670
Blev medlem: tis 20 mar 2007, 09:50
Ort: Lund

Inlägg av GurraG »

Ett av mina favoritordspråk, som även kan ses som ett inlägg i teori/gehörsdebatten, kommer från Mad, och yttras av den store Hisper Rispervisper:
"När det regnar flyglar har den fattige inga noter."
When in doubt, LÄS PÅ! -Chriller
Ja, jag har en keps som det står "besserwisser" på.
www.myspace.com/parisdakarmusic
Skriv svar