förödmjukad

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Din trummis verkar ju vara en hyvens kille. Inte.
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

jag vill inte verka dum eller nåt liknande, men med tanke på att det är en gammal bekant till honom så skulle jag tro att det är ganska kört att ta platsen som basist.. tyvärr låter det onekligen så.
Fruktansvärd situation att hamna i, jag är verkligen inte avundsjuk.

Vad jag själv skulle gjort är nog att hitta ett annat band om jag inte var så frälst i musiken att jag trots allt kunde tänka mig att spela keyboard.
Nu är jag själv inte alls multimusikalisk utan jag är basist punkt slut så jag skulle nog sett att jag inte hade en chans i det bandet.

Men, fy tusan att behöva behandla ett sånt beslut.
Jag har nästan varit med om en snarlik sits fast i annan situation. Eftersom jag bor LÅÅÅNGT ifrån de andra i bandet har frågan kommit upp i förra bandet som bestod av samma medlemmar att vi kanske skulle ta in en "vikarie" så att de kan repa. Det sket sig (tackochlov). Senare funderade de på att starta ett nytt band med fortfarande samma medlemmar och samma låtar.De frågade mig om jag skulle ta illa upp om någon annan skulle spela bas. Nje sa jag men ljög så jag trodde mig själv. Det där är mina basgångar, det är "mina" låtar, över min döda kropp var egentligen vad jag kände. nu (tack och lov igen) rann även det ut i sanden. Men om dom skulle starta upp något utan mig vet jag att jag skulle bli vansinnigt besviken.
Samtidigt har jag lirat med dom i över 10 år och den ena är min bror.. herre jösses vad sådana liknande beslut tär på psyket.

åter igen, jag tycker du ska leta upp ett nytt band..
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

Oj vad svårt. Det känns ju spontant som att det är den andra basisten som är det femte hjulet! Jag tror inte att det är avgörande om du är en bra basist eller en djävulskt bra basist om man ska köra t.ex. covers. Min erfarenhet är att det allra viktigaste är att man funkar ihop som band. Jag menar, vad ska ni köra för låtar? Vad är det som lyfter dom låtarna så fantastiskt med hans bas spel jämfört med ditt t.ex?

För övrigt, Umeå är ju rätt stort. Det borde väl "drälla" av musiker där. Hur lång tid har du sökt medmusiker? 1 vecka? 1 år?
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17230
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Utan att veta ett smack om musikertillgången i dina trakter så skulle jag säja tack och hej och leta efter nå't annat. Jag tycker att din situation känns obehaglig och själv är jag alldeles för mesig/principfast för att ta fighten...
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

Knepig situation men du har alltid ett val. Jag hade bara sagt tack å hej till ett sånt gäng. Känner man att man inte är uppskattad så kan man inte vara kvar i bandet. Det här är inte trevligt men du behöver inte ge de en till chans att göra dig besviken. Bara gå ifrån de. Du kommer naturligtvis att hitta andra å spela med. Det är jag helt säker på. Kom igen kompis.
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Användarvisningsbild
criss
Medlem+
Inlägg: 1552
Blev medlem: mån 24 jul 2006, 21:26
Ort: örebro

Inlägg av criss »

va fan!?! har man en basist tar man inte in en till - om man inte saknar stil och fason förståssss.
det är ju ett annat läge om man är ett uttalat musikerkollektiv eller vill vara inovativa och köra med två basister samtidigt....
R.I.P Jr Eric
if flying was the language of man, soaring would be it's poetry...
http://www.provasegelflyg.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
precision65
VIP medlem
Inlägg: 1998
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 16:12
Ort: Åkersberga

Inlägg av precision65 »

Det låter verkligen jobbigt. Det enda kreativa tips jag kan ge av egen erfarenhet är att ta ett basistjobb, vilket som helst, så länge. Jag har varit med om ett par perioder i mitt basistliv där musicerandet hamnat i "status quo", inget blir av, inget händer, man väntar på "rätt" förutsättningar.

Play on!
______________________________________
http://www.heavyduty.se

AIK!


Fender Precision 1965 – Fender Precision Roger Waters – Hofner President 1965 - Music Man Stingray 5 - Ampeg V4B - Ampeg 412 - Blacstar Unity 250 cab
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

precision65 skrev:Det låter verkligen jobbigt. Det enda kreativa tips jag kan ge av egen erfarenhet är att ta ett basistjobb, vilket som helst, så länge. Jag har varit med om ett par perioder i mitt basistliv där musicerandet hamnat i "status quo", inget blir av, inget händer, man väntar på "rätt" förutsättningar.

Play on!
Känns som jag är där nu. Fast jag försöker hålla händerna vid liv i alla fall.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Trevligt!!

Själv har vi trummisproblem. (Vem har inte det...)
Får se efter imorgon om vi har någon trummis kvar...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25730
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Inlägg av fieldflower »

blackparkas skrev:Trevligt!!

Själv har vi trummisproblem. (Vem har inte det...)
Får se efter imorgon om vi har någon trummis kvar...
Sist vi hade trummisproblem lyckades jag övertala min kusin (som precis flyttat till 08 från Lidköping) att komma med på trummor, så nu känner jag mig säkrare än på länge.
Vi har avverkat 6 trummisar på lika många år tidigare... :roll:
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

daionsavage skrev:Slog mig att jag kanske skulle berätta vad som hände.

Efter att ha ordnat replokal och efter att ha spelat kompgitarr på hela tre rep (sommartid och oregelbundna arbetstider) så blev jag uppringd av en bekant som ville ha mig med i sitt band, som kontrabasist. Jag berättade det för de andra och sade tack och adjö...

Jag har svårt att vara rak då det gäller obekväma sanningar om personliga saker, men då frågan "så du tror att det är roligare att spela med dem?" kom så var det lätt att vara ärlig!

Som sagt, kontrabasen har räddat mången dag i mitt fall!
Jäkligt kul att höra!

*edit* kul att läsa. :roll:
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
kanifflesmannen
Medlem+
Inlägg: 1834
Blev medlem: tor 05 jul 2007, 16:59
Ort: Sundsvall

Inlägg av kanifflesmannen »

Låter lite jobbigt det där.
Jag har själv spelat keyboard i ett band i tre år drygt, fast jag hoppade in som vikarierande basist första spelningen. Fick sen frågan om jag ville fortsätta fast spela keyboard istället. Alltid kul att lira musik tänkte jag.

Nu har jag slutat och spelar bas och sjunger i ett annat band.
Helgen innan jul så var jag och tittade på mitt gamla band och ficka då hoppa in och spela på några låtar, deras nya keyboardist spelade bridge, så han kom aldrig... Funderade sen på om de kanske kommer att fråga mig om jag vill komma tillbaka om den nye ska vara borta på bridgematcher ofta iaf.
Men det är ju bas jag vill spela. Inget annat.

Spelar nu med en trummis som inte har så väldigt mycket taktkänsla och en gitarrist som inte är så mycket bättre än mig känns det som. Och jag är inget vidare på gitarr. Men vill ändå försöka få det att funka. Vi är tre st som kommer rätt bra överrens och det är ju värt mycket.

Det är inte kul i längden att spela ett instrument när man egentligen vill spela ett annat. Lite dålig stil att ta in en till basist när man redan har en. Ta in några trummisar till kanske, och låta dem slåss om vem ska spela trummor??
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

daionsavage skrev:Låter inte bra. Trummisar är värda sin vikt i guld.... utom i extrema fall! :roll:

När trummisen skjuter upp varenda rep så är de inget att ha anser jag...
Som bäst blir vi informerade dagen innan att det inte blir nå´t, som sämst är det 20 minuter innan... och med mest löjliga ursäkter...
Vi har repat 2 ggr sedan början av november.... och försökt repat... ja... typ... många gånger... det håller inte... och han verkar inte förstå att det är onormalt att ställa in 10 rep på 3 månader...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

kanifflesmannen skrev:Ta in några trummisar till kanske, och låta dem slåss om vem ska spela trummor??
Slipknot? :D

Men ärligt talat så är det drygt att bli behandlad som nån jävla shackpjäs i bandsammanhang.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

daionsavage skrev:
blackparkas skrev:
daionsavage skrev:Låter inte bra. Trummisar är värda sin vikt i guld.... utom i extrema fall! :roll:

När trummisen skjuter upp varenda rep så är de inget att ha anser jag...
Som bäst blir vi informerade dagen innan att det inte blir nå´t, som sämst är det 20 minuter innan... och med mest löjliga ursäkter...
Vi har repat 2 ggr sedan början av november.... och försökt repat... ja... typ... många gånger... det håller inte... och han verkar inte förstå att det är onormalt att ställa in 10 rep på 3 månader...
Du har ett extremfall! :evil:

Hoppas att ni kan få honom att ta rätt beslut (antingen sluta helt eller prioritera repen). Har ni fasta reptider eller är det kanske det som måste till?
Vi har haft fasta reptider, och vi bestämde att vi skulle ha det... men det har liksom inte fungerat....

Vi får se imorgon, vi får ta och prata med honom, ska förhoppningsvis repa imorgon...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++
Inlägg: 14601
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 16:53
Ort: Solna

Inlägg av hosse »

daionsavage skrev:
blackparkas skrev:
daionsavage skrev:Låter inte bra. Trummisar är värda sin vikt i guld.... utom i extrema fall! :roll:

När trummisen skjuter upp varenda rep så är de inget att ha anser jag...
Som bäst blir vi informerade dagen innan att det inte blir nå´t, som sämst är det 20 minuter innan... och med mest löjliga ursäkter...
Vi har repat 2 ggr sedan början av november.... och försökt repat... ja... typ... många gånger... det håller inte... och han verkar inte förstå att det är onormalt att ställa in 10 rep på 3 månader...
Du har ett extremfall! :evil:

Hoppas att ni kan få honom att ta rätt beslut (antingen sluta helt eller prioritera repen). Har ni fasta reptider eller är det kanske det som måste till?
nej, vår förra trummis höll på sådär fast kanske lite värre innan vi grävde ner hans trumset i snön 8)

han kanske har flyttat till Bollnäs? :lol:
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish

snus och kaffe, a match made in heaven.

"When in doubt, skriv 'dom'."
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25730
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Inlägg av fieldflower »

blackparkas skrev:
daionsavage skrev:
blackparkas skrev:
daionsavage skrev:Låter inte bra. Trummisar är värda sin vikt i guld.... utom i extrema fall! :roll:

När trummisen skjuter upp varenda rep så är de inget att ha anser jag...
Som bäst blir vi informerade dagen innan att det inte blir nå´t, som sämst är det 20 minuter innan... och med mest löjliga ursäkter...
Vi har repat 2 ggr sedan början av november.... och försökt repat... ja... typ... många gånger... det håller inte... och han verkar inte förstå att det är onormalt att ställa in 10 rep på 3 månader...
Du har ett extremfall! :evil:

Hoppas att ni kan få honom att ta rätt beslut (antingen sluta helt eller prioritera repen). Har ni fasta reptider eller är det kanske det som måste till?
Vi har haft fasta reptider, och vi bestämde att vi skulle ha det... men det har liksom inte fungerat....

Vi får se imorgon, vi får ta och prata med honom, ska förhoppningsvis repa imorgon...
Har varit med om liknande fast med en sångerska.
Vi tog en fika med henne och berättade att om hon ville vara med i bandet var hon tvungen att vara med på repen - i stort sett alla repen.
Om hon inte klarade det fick hon inte vara med i bandet.
Klart och rakt.
Hon var inte med i bandet efter det och vi hittade en annan sångerska som hade tid/lust med ett band.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

fieldflower skrev: Har varit med om liknande fast med en sångerska.
Vi tog en fika med henne och berättade att om hon ville vara med i bandet var hon tvungen att vara med på repen - i stort sett alla repen.
Om hon inte klarade det fick hon inte vara med i bandet.
Klart och rakt.
Hon var inte med i bandet efter det och vi hittade en annan sångerska som hade tid/lust med ett band.
Ja, det är ju nå´t åt det håller vi måste köra. Ultimatum. Har ju gig om några veckor och har inte börjat på reppen än...
Vi får se imorgon. En annan har ju lite för klen tro att det verkligen kommer bli någon ändring även om han lovar att skärpa sig men...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Skriv svar