The Chicken - kompskiss?

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Skriv svar
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem
Inlägg: 16397
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 14:04
Ort: Umeå.

The Chicken - kompskiss?

Inlägg av knedy »

tjo! Skulle ha tvärlärt mig The Chicken lite snabbt, och har inte tid eller ork att plocka ut hela basspelet så jag tänker ta ut key-riffen och så bara lära mig formen, skulle vara schysst om någon satt på en kompskiss så skulle det spara lite tid.
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Re: The Chicken - kompskiss?

Inlägg av calif de funk »

knedy skrev:tjo! Skulle ha tvärlärt mig The Chicken lite snabbt, och har inte tid eller ork att plocka ut hela basspelet så jag tänker ta ut key-riffen och så bara lära mig formen, skulle vara schysst om någon satt på en kompskiss så skulle det spara lite tid.
http://www.lucaspickford.com/transchicken.htm - noter+harmoni
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem
Inlägg: 16397
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 14:04
Ort: Umeå.

Inlägg av knedy »

synd bara att man är så kass notläsare bara :p Men man förstår ju nog för att det ska hjälpa så tackar så mycket :)
Officiell stormästare i EB-orden
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

knedy skrev:synd bara att man är så kass notläsare bara :p Men man förstår ju nog för att det ska hjälpa så tackar så mycket :)
Håll till godo. Annars är inte Chicken så komplicerat att planka från CD när det gäller basgångarna. Å akorderna har du nu så det är bara köra :wink:
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem
Inlägg: 16397
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 14:04
Ort: Umeå.

Inlägg av knedy »

drog igång mainriffet idag efter repet och med fd. musikesteter i rummet blev det ett litet chicken-jam av det. Sjukt rolig att spela, trodde den inte skulle vara så skoj. Mest bara sett den som nåt man ska kunna spela och det har jag självklart rebellat mot och skitit i. :oops:
Officiell stormästare i EB-orden
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

knedy skrev:drog igång mainriffet idag efter repet och med fd. musikesteter i rummet blev det ett litet chicken-jam av det. Sjukt rolig att spela, trodde den inte skulle vara så skoj. Mest bara sett den som nåt man ska kunna spela och det har jag självklart rebellat mot och skitit i. :oops:
Nämen, va´ roligt! Jag håller med, det är skittskoj å lira den. Nästa steg blir Come On, Come Over. Får se om jag hitta tabsen. :wink:
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

...och sen är det bara att rippa ut banden, öva in Teen Town och Portrait of Tracy. :)

Undvik bara att börja med heroin så.
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem
Inlägg: 16397
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 14:04
Ort: Umeå.

Inlägg av knedy »

ooh shitzingen alltså, ikväll ska vi köra den och jag ska ta ett bas-solo. Tycker det ofta blir tråkigt när jag improviserar i penta, speciellt på bas, så jag har komponerat ett nyss. Det blir sjukt jazzigt och kromatiskt, jag börjar bli nervös nu. Det brukar jag aldrig bli före spelningar annars, jävlarns solon. :p

Solot kommer inte vara i Jaco-stil alls överhuvudtaget heller, förhoppningsvis får jag tag på en inspelning jag kan slänga upp.. dvs om jag sätter solot nog bra att jag vågar visa det för folk :D
Officiell stormästare i EB-orden
Användarvisningsbild
Semborg
Administratör
Inlägg: 1153
Blev medlem: lör 15 jul 2006, 11:09
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Semborg »

Det blir säkert bra, lycka till knedy!
Musik är oändlig
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

Klart det kommer att bli bra :D
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem
Inlägg: 16397
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 14:04
Ort: Umeå.

Inlägg av knedy »

det gick såklart helt åt helvete :D men kul var det då, kan lägga upp den sen bara som skräckexempel på vad man inte ska göra perhaps ;)
Officiell stormästare i EB-orden
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

knedy skrev:det gick såklart helt åt helvete :D men kul var det då, kan lägga upp den sen bara som skräckexempel på vad man inte ska göra perhaps ;)
Finns inga misstag - bara erfarenheter :wink:
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Inlägg: 6284
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 23:27
Ort: Örebröov
Kontakt:

Inlägg av funkys**t »

"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Inlägg: 6284
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 23:27
Ort: Örebröov
Kontakt:

Inlägg av funkys**t »

"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem
Inlägg: 16397
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 14:04
Ort: Umeå.

Inlägg av knedy »

hahhahahaha nu har jag video på låten, hooooly crap, det var inte lika farligt som jag trodde iofs. Blev rätt... speciellt. Katastrof om man visste hur det skulle låta men lika schysst för det. Jag började ju skratta åt mig själv när jag spelade det t.o.m, härligt att se.

Edit: Det mesta av solot är felspel, men jag spelar det som om det är så solot skulle ha varit(läs: jag spelade det med kuk) så det märks knappt nånstans. Jag ska redigera till det och slänga upp på youtube tror jag. Det måste vara såhär jazzen föddes.
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

knedy skrev:hahhahahaha nu har jag video på låten, hooooly crap, det var inte lika farligt som jag trodde iofs. Blev rätt... speciellt. Katastrof om man visste hur det skulle låta men lika schysst för det. Jag började ju skratta åt mig själv när jag spelade det t.o.m, härligt att se.

Edit: Det mesta av solot är felspel, men jag spelar det som om det är så solot skulle ha varit(läs: jag spelade det med kuk) så det märks knappt nånstans. Jag ska redigera till det och slänga upp på youtube tror jag. Det måste vara såhär jazzen föddes.
:D :D :D

Vi vill se den nu :wink:.
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Skriv svar