Komma in i svängen.

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Komma in i svängen.

Inlägg av Svarte_Jack »

En fråga till er som frilansar och tjänar en massa (eller i alla fall lite) pengar. Hur ska man bete sig för att kunna hamna i en sån situation?

Jag försöker tacka ja till alla spelningar som dyker upp och försöka hålla mig så bred som möjligt i mitt musicerande. Spela är kul. Vill ju kanske kunna tjäna en hacka på det nån gång också. Men nu är det mest så att man ställer upp på en massa gratisgrejer för polare och sånt. Hur tar man det till nästa steg?
Användarvisningsbild
precision65
VIP medlem
Inlägg: 1998
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 16:12
Ort: Åkersberga

Inlägg av precision65 »

Man mäste känna nå'n som känner nå'n...

:?
______________________________________
http://www.heavyduty.se

AIK!


Fender Precision 1965 – Fender Precision Roger Waters – Hofner President 1965 - Music Man Stingray 5 - Ampeg V4B - Ampeg 412 - Blacstar Unity 250 cab
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

En viktig grej är att bete sig som en proffs dvs. hålla tiderna när det repas liksom när det spelas in eller spelas live. Var trevlig och sammarbetsvillig. Det värderas väldigt högt. Man tar hellre in en socialt begåvat snubbe som fixar jobbet och håller tiderna än en virtuos skitstövel som tycker allting snurrar runt honom :wink:
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

calif de funk skrev: Man tar hellre in en socialt begåvat snubbe som fixar jobbet och håller tiderna än en virtuos skitstövel som tycker allting snurrar runt honom :wink:
Du menar hellre en basist än en gitarrist då? :)
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

mikkejohansson skrev:
calif de funk skrev: Man tar hellre in en socialt begåvat snubbe som fixar jobbet och håller tiderna än en virtuos skitstövel som tycker allting snurrar runt honom :wink:
Du menar hellre en basist än en gitarrist då? :)
Hehehe... , nädå, eller jodå... , eller hur var det nu? Skämt å sidå, det finns ju bara plats för en basist i bandet så det är extra viktigt med proffsigt beteende utöver korrekt spelande :wink:.

P.S. Man skal inte vara diva som gitarrister brukar vara :lol: :lol: :lol: (bara skämt) :D
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16197
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

mikkejohansson skrev:
calif de funk skrev: Man tar hellre in en socialt begåvat snubbe som fixar jobbet och håller tiderna än en virtuos skitstövel som tycker allting snurrar runt honom :wink:
Du menar hellre en basist än en gitarrist då? :)
:D
Gäst

Inlägg av Gäst »

Här ska du få mitt bästa tips: ha tur! ;)

Verkligen inte stöddigt menat, utan alltför sant...
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

calif de funk skrev:En viktig grej är att bete sig som en proffs dvs. hålla tiderna när det repas liksom när det spelas in eller spelas live. Var trevlig och sammarbetsvillig. Det värderas väldigt högt. Man tar hellre in en socialt begåvat snubbe som fixar jobbet och håller tiderna än en virtuos skitstövel som tycker allting snurrar runt honom :wink:
Det ligger mycket i det där!
Som ngn sa att då har du ändå kommit in.
Men icke för ty;
Att välja mellan ngn som sträcker fram näven och säger "Hej! Kul att vara här!"
Jämfört med "Var e logen?" är jäkligt enkelt för ngn som har valmöjligheten.

En kompis, som lirar i ett av landets mest anlitade partyband, berättade för mig att de har alltid betett sig schysst mot alla människor de träffat i jobbet.
Oavsett om de är bokare, kockar eller städare.
Det har visat sig, sent om sider, att bokarna i Sälen frågar sin personal vilka band de tycker de ska boka till nästa år.
Och de har otippat mycket makt i sammanhanget.
ett band som betett sig som divalater är inte välkomna tillbaka.
Intressant!!
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
groovyjr
VIP medlem
Inlägg: 4639
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:53
Ort: basstown

Inlägg av groovyjr »

Det mesta var väl redan sagt här men visst gäller det att ha kontakter, spela rätt för den tänkta musiken, vara trevlig på alla möjliga sett, samarbetsvillig gentemot tekniker o.s.v. :wink:

Själv kom jag in i Helsingborg en gång i tiden för att jag kände rätt folk, spelade schysst (och då är jag defenitivt ingen virotrous utan gjorde vad jag skulle) och tro det eller ej - hade en trevlig attityd.

Men något som jag upplevt vid olika tillfällen är att det ofta finns en viss liten krets av folk som alltid spelar ihop och håller varandra bakom ryggen, det vill säga främst ger varandra gig o.s.v. vilket jag kan förstå då det oftast inte dräller av bra betalda gig. Dessutom så är det ju ofta så att man klickar med vissa musiker bättre än andra precis som med kompisar och hellre hänger med dem.

Enklast vägen in här är troligen att någon hört en och gillat det dom hört vilket gör att man får chans till att hoppa in på nått gig. Då gäller det att leverera... :wink:
If it ain't got groove it ain't got soul...
Gear: bas | od | dist | fuzz | rörhäck
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

daionsavage skrev:
calif de funk skrev:En viktig grej är att bete sig som en proffs dvs. hålla tiderna när det repas liksom när det spelas in eller spelas live. Var trevlig och sammarbetsvillig. Det värderas väldigt högt. Man tar hellre in en socialt begåvat snubbe som fixar jobbet och håller tiderna än en virtuos skitstövel som tycker allting snurrar runt honom :wink:
Fast då har man ändå kommit så långt att man är påtänkt. Vägen dit är inte så bred.
Jag vet att det är tvärtom - nämligen att det är på det viset man kan komma långt. Är man stabil, pålitlig och trevlig även när man spelar gratis, lär man med tiden få även betalda gigs :wink:.
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

... Och visst hjälper det med tur, men knappast om man är divig. Man får också hjälpa till själv. Det finns ett ordspråk som säger: den vise har tur. Så tror jag också att det är :wink:
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
gäst

Inlägg av gäst »

Hur många här på forumet är "inne i svängen" egentligen? Är man inne i svängen när man spelar partycovers på stadshotellet i Äggvena en gång i månaden eller är det när man spelar med storsäljande artister och syns i tv och hörs på radio? Var går gränsen?
Gäst

Inlägg av Gäst »

Jag spelar ungefär motsvarande en halvtidstjänst (förutom nu då jag är sjuk) men när jag hör uttrycket "i svängen" så kommer jag tänka på frilanspoolen i storstäderna som åker ut med svenska schlagerartister eller spelar heltid med cover och dansband och dit hör jag inte.

Så för att svara på din fråga så har jag lika lite aning som när jag tycker att en merit är en merit... ;)
gäst

Inlägg av gäst »

Det där kan nog diskuteras ända in i evigheten precis som merit-diskussionen.
Användarvisningsbild
basnalle
Medlem
Inlägg: 499
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 14:01
Ort: Stockholm

Inlägg av basnalle »

Johannes skrev:Hur många här på forumet är "inne i svängen" egentligen? Är man inne i svängen när man spelar partycovers på stadshotellet i Äggvena en gång i månaden eller är det när man spelar med storsäljande artister och syns i tv och hörs på radio? Var går gränsen?
Det finns väl ingen gräns när det gäller var man spelar/vilka speljobb man får. En som e inne svängen spelar både partycovers i en liten håla för 1000:- svart, för att sedan kanske kompa ngn känd artist o va anställd på en teater ett halvår framöver. Ibland blir det perioder utan jobb oxå. Blandat m.a.o. Så tycker jag det ser ut när jag ser på hur etablerade frilansmusiker har det.

Det finns ju frilansare som vikar en del. Då kan det ju va fördel om man har kontakter inom sitt egna instrument. Basister för våran del. Ge aldrig upp e oxå ett tips. Varje rep o gig e viktigt både spelmässigt o socialt. "Spela e kul" som du, Svarte Jack säger e en värdefull ingrediens.
Användarvisningsbild
ingo
VIP medlem
Inlägg: 1783
Blev medlem: lör 13 jan 2007, 14:49
Ort: Göteborg

Inlägg av ingo »

Några andra saker (förutom ovan nämnda) som kan vara bra är om du kan tillföra bandet/projektet mer än ditt basspel.
t.ex
Kan du sjunga/lägga stämmor.
Äger du/kan du ratta ett PA.
Kan du fixa med promotion/bokningar/webdesign.
Kan du programera/sköta en inspelnings anl./studio.
Kan du skriva låtar.
Kan du göra arr./läsa noter/ack.analys.
Äger du buss/släp och är en hejjare på att rodda. e.t.c ??????
Användarvisningsbild
groovyjr
VIP medlem
Inlägg: 4639
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:53
Ort: basstown

Inlägg av groovyjr »

Jag anser väl kanske inte direkt att jag är "inne i svängen", utan försökte väl snarare beskriva lite hur det var när jag en gång flyttade till Helsingborg från Malmö. Och jovisst var det ett gäng covergig, jobb på stadsteatern m.m. m.m. inga kända artister men var en av dem som lirade varje helg efter ca 6 månader om än ofta som vick i olika coverband.
Levde knappast på det så någon heltid var det inte heller, men musiker javisst fast deltids.

Är nu tillbaka i Malmö och det är aningen tuffare, skulle våga säga som i sthlm ungefär.

Tar man sedan inläggen nedan så blir det ännu mer avlägset!
Johannes skrev:Hur många här på forumet är "inne i svängen" egentligen? Är man inne i svängen när man spelar partycovers på stadshotellet i Äggvena en gång i månaden eller är det när man spelar med storsäljande artister och syns i tv och hörs på radio? Var går gränsen?
Johannes, får man fråga om du själv anser att du är inne i svängen!?
GrafZeppelin skrev:Jag spelar ungefär motsvarande en halvtidstjänst (förutom nu då jag är sjuk) men när jag hör uttrycket "i svängen" så kommer jag tänka på frilanspoolen i storstäderna som åker ut med svenska schlagerartister eller spelar heltid med cover och dansband och dit hör jag inte.

Så för att svara på din fråga så har jag lika lite aning som när jag tycker att en merit är en merit... ;)
Detta är väl ungefär samma som jag anser, gigar man flitigt och är typ "first call" även om det är covers eller vad det må vara så...

Vet folk i stockholm som är inne i svängen men som för att överleva även kör covergig för 500-1000.- och nästa kväll kan stå bakom en av svergies större artister så det är ju en ganska knivig fråga :wink:
If it ain't got groove it ain't got soul...
Gear: bas | od | dist | fuzz | rörhäck
gäst

Inlägg av gäst »

groovyjr skrev: Johannes, får man fråga om du själv anser att du är inne i svängen!?
Fråga får man och svaret är: Hell no! Jag har spelat väldigt mycket och till stor del försörjt mig som musiker sedan jag var 23 men jag har sedan 4 år tillbaks ett sk "riktigt" jobb som det brukar heta bland icke-musiker och det har inneburit att jag mer och mer har låtit musiken gå tillbaks till att vara det som det var när jag började spela, dvs något jag brinner för och som jag älskar. Jag tackar nu nej till bröllopsgig och partycovers för 1.000 spänn. Ibland händer det dock att jag tar covergig men det beror i så fall mer på att jag gillar personerna i bandet eller för att det vankas rolig fest än för pengarna. Jag spelar hellre gratis med osignade polare som behöver komp än att få betalt för att spela covers.
Jag spelar idag med mitt eget band som jag aldrig tjänat en spänn på, jag spelar med en soloartist som släpper sina egna plattor och där har jag inte tjänat många kronor och jag spelar med Sha-Bööm för att det är kul att spela psykopathögt inför hundratals människor som skriker.
När det gäller att spela partycovers för 500:- så måste jag säga att INGEN av mina polare (som samtliga är musiker) eller jag själv skulle någonsin spela covers för den summan. Gör man det så medverkar man till att sänka gagerna för yrkesmusiker och sådant skall bekämpas.
Användarvisningsbild
groovyjr
VIP medlem
Inlägg: 4639
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:53
Ort: basstown

Inlägg av groovyjr »

Gött Johannes, grymt kul att läsa!

Angående covergig för 500.- så kan jag nog bara hålla med, dubbla beloppet så kan det vara intressant. Är precis som du emot att man ska sänka en redan svår situation genom att sänka gaget. :wink:

Men det är kanske dilemat när man ska ta sig runt som musiker på heltid, sedan om de gig för 500.- är de gig vi skulle köra gratis för att det var skoj förtäljer heller inte historien. 8)
If it ain't got groove it ain't got soul...
Gear: bas | od | dist | fuzz | rörhäck
gäst

Inlägg av gäst »

Jag spelar gärna för 500 eller t om gratis om det är skoj, som t ex ett gig med nån kompis som vill spela sina egna låtar men inte partycovers. Klapp-mössa är för förnedrande, det kommer att kosta mycket mer än 500 spänn...
Sedan är det ju precis som du säger ett dilemma om man lever på gränsen till att klara sig rent ekonomiskt, då kan det vara svårt att säga nej även om det är ett skambud. Därför är det skönt att ha alternativa inkomstkällor men det blir ju lite ironiskt att när man som jag skaffar sig ett vanligt jobb för första gången i livet och det är det som gör att man blir rockslyngel igen och bildar ett originalband...
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

Det känns som att gränsen "tusen spänn per skalle" har hängt med i 20 år...
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Och gränsen "ni får en femhundring var och gratis öl (jätteroligt för den som kör och när man har fyrti mil hem och inte vill supa ner hela bandet innan gigget)" har hängt med hos krögare lika länge...minst.
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

ingo skrev:Några andra saker (förutom ovan nämnda) som kan vara bra är om du kan tillföra bandet/projektet mer än ditt basspel.
t.ex
Kan du sjunga/lägga stämmor.
Äger du/kan du ratta ett PA.
Kan du fixa med promotion/bokningar/webdesign.
Kan du programera/sköta en inspelnings anl./studio.
Kan du skriva låtar.
Kan du göra arr./läsa noter/ack.analys.
Äger du buss/släp och är en hejjare på att rodda. e.t.c ??????
Kan inte riktigt hålla med på alla punkter. Att äga ett PA eller en buss är inte någonting som spelar speciellt stor roll om du vill åt de feta gigen. Säkert ett plus i dans/coversvängen dock.

Ontopic:
Det hela handlar till stor del om kontakter och tur. Naturligtvis måste du vara duktig på att lira och vara en trevlig snubbe också, men om du inte råkar springa på rätt person vid rätt tillfälle eller har en kompis kompis som råkade bli kapellmästare för den och den så har du inte så stor chans.
Därför: Bredda ditt kontaktnät! Se till att du syns och hörs mycket! Snacka med mycket folk och gör klart för alla att du gillar att spela och gärna vill ha gig.
Ta alla gig du får och gör dem så bra du kan, med bästa tänkbara attityd. Det finns inga garantier, men om du jobbar på så kommer du närmare ditt mål.
Som bonus får du den rutin och de "pocket-chops" som behövs den dagen du åker iväg på stor produktion!

Lycka till!
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Och främst av allt: KÖP EN FENDER!!!!


Utan en Fender tar du dig ALDRIG till Skansen!!

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Skriv svar