Aktivt, men varför?

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Gäst

Inlägg av Gäst »

Danne skrev: Bra sammanfattning. Det som jag reagerar på är hur folk reagerar på inläggen här. Vintage-freaks blir irriterade på Hightech-freaks och vice versa. Jag kan inte begripa hur man kan bli så upprörd över andras personliga åsikter.
Vet inte om du syftar på mig som hightech-freak (det är jag inte) och jag är inte särskilt upprörd men jag kan förklara vad jag irriterar mig på.

En person startar en tråd där han klargör att han vill veta fördelarna med aktiv elektronik och klargör att det inte är en för-eller-emot-tråd.
-Ganska omgående börjar folk dissa aktiv elektronik.

En annan person startar en tråd där han vill ha tips om dämpningsteknik på 5 och 6-strängad bas.
-Runt inlägg 4-5 urartar tråden till en enda lång dissning (givetvis inlindad i ironi så att man kan påstå att mottagarna saknar humor om de störs) av 5-6-strängade instrument.

Det blir väldigt tröttsamt i längden.

I övrigt har jag såklart inget emot skilda ståndpunkter, tvärtom så är jag väl något av motvallskärring.
Och någon som verkligen har påpekat nyttan i en hätsk diskussion är Mojo, bland annat i den här tråden: http://pratabas.se/viewtopic.php?t=846

For the record så fållar jag inte dig Danne in i dissningsskaran.

*edit* Skit samma, nu har jag fått ur det här ur systemet och ska sätta igång och dissa till höger och vänster! :twisted:
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

Det ligger nå´t i det här snacket.
Och ändå är jag helt övertygad att vi är väldigt mycket mer sansade i det här forumet
än i de flesta liknande ställen i sajberspäjs vi känner till.

Jag vill verkligen få kunskap i det här ämnet som jag startade den här tråden i från början.
Samtidigt så är det ju en positiv injektion att få synpunkter från personer
med negativa synpunkter i ämnet oxå.
Men ibland behöver vi inte trycka ner våra åsikter i halsen på varandra varje chans vi får.
Vi är inte så jäkla många aktiva männsikor här inne trots att vi börjar komma upp emot 400 registrerade medlemmar.
Är vi 50 som märks mycket och max 100 som öht skriver inlägg?
Vi vet ganska väl vilka vi är.
I det stora hela så behöver vi inte alltid make our point.
Alla vet ändå vad X tycker i en fråga som är typisk i sammanhanget.
Jag pratar lika mycket till mig själv i det här fallet.

Det handlar ju inte om att vi ska sluta att ha åsikter, mer att vi bör försöka ha liiiite högre takhöjd.
I´m i right? Det känns som att det är det som är det allmänna önskemålet, om jag försöker summera den här tråden?!

Som jag skrev, vilket väckte lite synpunkter, i yellboxen,
så tyckte jag att det var ganska tråkiga aktiva trådar just vid tillfället.
Det finns massor med trådar som inte är aktiva som jag kunde väckt till liv. Eller skapa nya.
De som jag själv inte upplever som intressanta behöver jag ju inte förpesta bara för att jag inte har ngt bättre för mig.

Just my opinion...väldigt sent.
och efter ett pestigt gig dessutom. :(
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
gäst

Inlägg av gäst »

Jag har skrivit det tidigare och jag lär väl säkert få tillfälle att skriva det igen: Roligt att man med jämna mellanrum hör kommentarer i stil med "Hitech-anhängarna klagar alltid mer på oss vintage-killar än vad vi klagar på dom" och även precis tvärtom, dvs att hitech-basisterna menar att vintage-basisterna klagar mycket oftare. Kan ingen med för mycket fritid läsa igenom alla inlägg här på forumet och lägga fram en vetenskaplig undersökning så att vi en gång för alla får veta vem som klagar mest?
FreCKo, var är du?
Gäst

Inlägg av Gäst »

Johannes skrev:Jag har skrivit det tidigare och jag lär väl säkert få tillfälle att skriva det igen: Roligt att man med jämna mellanrum hör kommentarer i stil med "Hitech-anhängarna klagar alltid mer på oss vintage-killar än vad vi klagar på dom" och även precis tvärtom, dvs att hitech-basisterna menar att vintage-basisterna klagar mycket oftare. Kan ingen med för mycket fritid läsa igenom alla inlägg här på forumet och lägga fram en vetenskaplig undersökning så att vi en gång för alla får veta vem som klagar mest?
FreCKo, var är du?
Det är ju just det jag gjort eftersom jag har för mycket tid över och det är en kraftig slagsida åt "vintage-sågar-modernt".
Och om någon tvivlar på min neutralitet i frågan kan jag upplysa om att jag allt från en -68 SG till en sjusträngad Ibanez med aktiva Bartolini. Jag tycker jag har ungefär samma bredd i musicerandet också.

Räcker det?

Och Gäddan, jag tycker du satte huvudet på spiken i hela inlägget!
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Oj! Och jag som uppfattat flera av de trådar som nämns som "kärleksfulla drifter" bara! Jag skrev ju lite ironiskt (och försök till roligt...) i 5-6-sträng tråden, men det betyder ju inte att jag tycker alla som spelar mer än 4 strängar är helt bäng.

Ett problem kan ju vara att folk uppfattar ironin och småskämten som allvar (speciellt om man inte använder det "virtuella kroppsspråket" med smileys.... :) ), när avsändaren alls inte menar det så. Får be om ursäkt om nåt missuppfattats där.

Själv har jag inte alls uppfattat folk som "vintage-talibaner" eller "hitech-bolsjeviker" utan tycker vi har "högt i tak" i diskussioner här. Jag ser mer en vinst i att folk har olika uppfattningar...
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Jag är stolt ägare till en Yamaha BB605 med några år på nacken. Nån som vet om det är aktiv elektronik bara? Eller är mickarna också aktiva? Ett batteri i bara hur som helst. Jag är rätt kass på tekniska grejer så det vore ju skoj att veta vad fasiken jag spelar på...
Användarvisningsbild
groovyjr
VIP medlem
Inlägg: 4639
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:53
Ort: basstown

Inlägg av groovyjr »

Svarte_Jack skrev:Jag är stolt ägare till en Yamaha BB605 med några år på nacken. Nån som vet om det är aktiv elektronik bara? Eller är mickarna också aktiva? Ett batteri i bara hur som helst. Jag är rätt kass på tekniska grejer så det vore ju skoj att veta vad fasiken jag spelar på...
Det vanligaste är väl att mickarna är passiva och elektroniken aktiv men det borde väl finnas info på Yamahas hemsida. http://www.yamaha.com/
If it ain't got groove it ain't got soul...
Gear: bas | od | dist | fuzz | rörhäck
Gäst

Inlägg av Gäst »

mikkejohansson skrev:Jag ser mer en vinst i att folk har olika uppfattningar...
Det tror jag alla gör, det är inte vad diskussionen gäller.
Och nu lägger jag ner den för all framtid, det går lätt rundgång i den... :)
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

Det skulle bli ett väldigt tråkigt forum om vi alla tyckte likadant.
Läs inte in det i det jag...och några till är ute efter här.

Att säga sin åsikt är en sak.
Att gång efter gång stoppa ner den i halsen på folk är en annan.
Och det är inte ngn adress på det här inlägget,
så ingen behöver känna sig mer träffad än ngn annan.
Det är rent allmänt och mer en fundering än ngt jag retat upp mig på.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

Liksom bland passiva basar, finns det bra eller mindre bra aktva basar med. Jag har haft tillfälle att spela under en lång period på två aktiva basar som varit riktigt bra, nämligen Warwick Streamer ´87 och Leduc custom-built.

Ljudet på dessa basar förblir naturlig fast den blir tajtare på något sätt utan att översvämmas av hi-tech irritation. Anledningen till det måste vara bra elektronik som då är dyrare är min kännsla. Det här kan väl vara mitt svar på trådfrågan.

Jag ska upprepa mig själv igen - det finns enligt min erfarenhet ingen anledning att ha förutfattade och bestämmda åsikter om prylar. Spela och lyssna - känna och känna efter har alltid varit bästa bedömningsverktyget för mig.
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Användarvisningsbild
groovyjr
VIP medlem
Inlägg: 4639
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:53
Ort: basstown

Inlägg av groovyjr »

GrafZeppelin skrev:
mikkejohansson skrev:Jag ser mer en vinst i att folk har olika uppfattningar...
Det tror jag alla gör, det är inte vad diskussionen gäller.
Och nu lägger jag ner den för all framtid, det går lätt rundgång i den... :)
Men kom igen Graf, föredrar du aktivt eller passivt och i så fall varför!?
:lol: :lol: :lol:

Nä, jag kan hålla med dig att det spårat ur en aning nu.
Tillbaka till ämnet - AKTIVT vs. PASSIVT eller AKTIVT MEN VARFÖR!?
If it ain't got groove it ain't got soul...
Gear: bas | od | dist | fuzz | rörhäck
Gäst

Inlägg av Gäst »

groovyjr skrev:
GrafZeppelin skrev:
mikkejohansson skrev:Jag ser mer en vinst i att folk har olika uppfattningar...
Det tror jag alla gör, det är inte vad diskussionen gäller.
Och nu lägger jag ner den för all framtid, det går lätt rundgång i den... :)
Men kom igen Graf, föredrar du aktivt eller passivt och i så fall varför!?
:lol: :lol: :lol:
Jag föredrar fiol! ;)
groovyjr skrev:Tillbaka till ämnet - AKTIVT vs. PASSIVT eller AKTIVT MEN VARFÖR!?
Ja, det var ju just det att ämnet inte var aktivt vs passivt men... äh... vädret är för fint idag... 8)
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17235
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

I mitt huvud handlar frågan om aktivt eller passivt om ljudideal och situation.

Aktiv elektronik ger ett mycket bredare frekvensspektrum att jobba med, särskilt när det rör sig om system som är designade för att vara aktiva från början. EMGs mikar med inbyggd preamp har lägre impedans och är därför mycket mer detaljerade i sitt sound, något som sedan kan förädlas vidare med den aktiva EQn. Det ger en större frihet att skräddarssy ljudet för att passa in i ett visst sammanhang. Dessutom går det att plugga den rakt in i mixerbordet om man vill spela in utan att ha tillgång till en stärkare eller DI-box.

Passiva mikar vinner på sin enkelhet och styrkan ligger väl främst i deras begränsningar. Om man hittar en mik som låter bra så kommer den att låta så oavsett omgivningen. Man kan inte ratta bort sig, batteriet kommer inte att dö mitt i giget och du får därför ett ljud du känner utan och innan, även om det bara är ett enda. Färre variabler helt enkelt. Brum från singlecoilmikar kan botas med skärmning och/eller genom att flytta sig i förhållande till störningskällan.

En smidig kompromiss är att ha vanliga högimpedansmikar och en preamp/EQ som går att koppla i och ur med en switch. Då kan man få nästan alla ljud som de andra varianterna tillsammans, med undantag för det bredare frekvensspektrat. Marcus Miller, typ.

Själv föredrar jag passiv elektronik, men har även aktiva basar. Det som tilltalar mig är enkelheten och ljudet, jag gillar helt enkelt det lite diskantfattiga P-basljudet som alltid funkar i den typ av musik som jag gillar. Dessutom så släpper min förstärkare inte fram några höga frekvenser eftersom den bara har en femtontumshögtalare och saknar diskanthorn...
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Gäst

Inlägg av Gäst »

Geddy_Lee skrev:Fast jag är inte ute så mycket efter för eller emot.
Jag är mer ute efter att höra vad ni som har aktiva basar upplever för färdelar med just att den är aktiv.
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

groovyjr skrev:
Svarte_Jack skrev:Jag är stolt ägare till en Yamaha BB605 med några år på nacken. Nån som vet om det är aktiv elektronik bara? Eller är mickarna också aktiva? Ett batteri i bara hur som helst. Jag är rätt kass på tekniska grejer så det vore ju skoj att veta vad fasiken jag spelar på...
Det vanligaste är väl att mickarna är passiva och elektroniken aktiv men det borde väl finnas info på Yamahas hemsida. http://www.yamaha.com/
Den tillverkas tyvärr inte längre så den finns inte på hemsidan. Men med tanke på priset tror jag nog att den har passiva mickar med aktiv elektronik.
mojo

Inlägg av mojo »

..
Senast redigerad av mojo den fre 29 aug 2008, 21:13, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Vad är optimalt (eller brukligt) om man nu har aktiv preamp. bas, låg mid, hög mid, diskant?
Och förstärkarens tonkontroller i neutralt läge? Låter ju iofs listigt om man inte rattar bort sig på basen.
Eller är andra setup av de aktiva tonkontrollerna bättre.. variabla sweetspots typ?
Mnan köra det direkt in i ett slutsteg... med rätt preamp antar jag? Är det brukligt/bra eller bara en snik option?
Ingen ironi nu, utan jag är seriöst okunnig.
Passiva mickar med högkvalitativ urkopplingsbar preamp låter ju som en lite kul grej... kanske nåt för höstens eventuellt 8 strängade bygge. Lika bra att snutta lite kunskap nu efter gårkvällens strider :D
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
groovyjr
VIP medlem
Inlägg: 4639
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:53
Ort: basstown

Inlägg av groovyjr »

Har ägt och testat en del genom åren med aktiv elektronik och kommit fram till följande:
Föredrar 2 band eq då jag tycker att den svepbara mid som oftast kommer med 3 band eq suger då det verkar ha en förinställd kurva som inte går att få bort. Av de jag testat så är Sadowskys pre-amp outstanding men även Aguilars 2 band är bra och liknar Sadowskyn ganska mycket - var dessutom Aguilar som designade Sadowskys en gång. Konstigt nog tycker jag inte det varit ett problem med svepbar mid på förstärkaren men det kan ju vara att den är neutral och troligen av bättre kvalitet än det som byggs in i en bas.

Visst får man mer möjligheter med eq på basen men jag föredrar att eq:a på stärken. Dynamiken ökar säkert också vilket kan vara en fördel ibland. Men samtidgit upplever jag att en hel del av värmen (det naturliga träljudet)oftast försvinner med aktivt - läs det blir lite mer sterilt. :wink:

Men självklart ska man köra aktivt eller testa det om man tycker att det kan tillföra något. Kan rekommendera Sadowskys outboard variant om man är osäker då denna funkar som en effektpedal med brytare men då försvinner ju iofs möjligheten att ratta lätt om man har behov av att ändra ljud i låten eller mellan dem.

Personligen har jag absolut inget emot att köra aktivt men föredrar passivt, bara basen känns rätt. I slutänden kommer det ändå låta JAG för det är jag som spelar och det kommer ingen eq i världen att kunna ändra på samt att jag kommer troligen hitta det ljud jag söker eller väldigt nära det i alla fall. Det är mer än en gång jag upplevt att den bas jag provat låter bättre i ett visst läge och i 99% av fallen har det varit det läge då elektroniken varit urkopplad. Men det är ju jag det...

Men som jag tidigare nämnt så har mitt ljudidéal ändrat sig ganska mycket på de senaste 10 åren också, vem vet om 10 år har jag kanske ändrat mig igen :wink:
If it ain't got groove it ain't got soul...
Gear: bas | od | dist | fuzz | rörhäck
gäst

Inlägg av gäst »

Behövs egentligen EQ på basen när man har en EQ på förstärkaren?
(Bara en simpel tanke, börja inte skälla nu...)
Användarvisningsbild
criss
Medlem+
Inlägg: 1552
Blev medlem: mån 24 jul 2006, 21:26
Ort: örebro

Inlägg av criss »

Själv har jag inte alls uppfattat folk som "vintage-talibaner" eller "hitech-bolsjeviker" utan tycker vi har "högt i tak" i diskussioner här. Jag ser mer en vinst i att folk har olika uppfattningar...[/quote]


MiKKE!!!! from nu ska jag börja använda dessa utryck dagligen!!!
tack!!! :P
R.I.P Jr Eric
if flying was the language of man, soaring would be it's poetry...
http://www.provasegelflyg.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Gäst

Inlägg av Gäst »

Johannes skrev:Behövs egentligen EQ på basen när man har en EQ på förstärkaren?
(Bara en simpel tanke, börja inte skälla nu...)
Vet inte varför du förväntar dig att nån ska skälla men mitt svar på din fråga är väl att varken det ena eller det andra "behövs".
Däremot så kan det vara bra att ha av samma anledning att det kan vara bra att ha eq på förstärkaren även om det finns på mixerbordet i studion.
gäst

Inlägg av gäst »

GrafZeppelin skrev:
Johannes skrev:Behövs egentligen EQ på basen när man har en EQ på förstärkaren?
(Bara en simpel tanke, börja inte skälla nu...)
Vet inte varför du förväntar dig att nån ska skälla men mitt svar på din fråga är väl att varken det ena eller det andra "behövs".
Däremot så kan det vara bra att ha av samma anledning att det kan vara bra att ha eq på förstärkaren även om det finns på mixerbordet i studion.
Förväntade mig inte något skäll, ville bara ta det säkra före det osäkra med tanke på det hetsiga diskussionen som varit.
Frågan var egentligen menad som ett påstående, jag inbillar mig att man kan ratta till samma ljud på stärkaren utan att blanda in en EQ som sitter på basen. Detta beror nog också på vilken förstärkare man använder. Min Eden har ju ganska avancerade EQ-möjligheter medan en gammal rörhäck mera låter som den låter. När jag följde med basjonas till Jam när han skulle testa Orange-toppen som han också köpte så sade han "Det händer verkligen ingenting när man vrider på kontrollerna". Detta sades med ett leende, han tyckte det var kanon att det inte hände någonting medan någon annan kanske hade tyckt att det suger.
Användarvisningsbild
Tobbe
Medlem
Inlägg: 290
Blev medlem: mån 23 okt 2006, 21:01
Ort: Mölnlycke

Inlägg av Tobbe »

Som gammal elektronik-konstruktör-wanabee, så är ju tanken med att ha aktiv (eller preamp) i basen precis som man vill ha det.
Man vill ju gärna göra den första förstärkningen så nära källan som möjligt, så man förstärker upp signalen innan man får in brus.
Men sen är ju frågan om bruset inte iallafall kommer in genom mickarna och inte på vägen mellan basen och förstärkaren.

jaja, har inte tänkt så mycket på detta, så kan ha helt fel :-)
gäst

Inlägg av gäst »

Fast vare sig mina aktiva Music Mans eller mina passiva Fenders brusar (68:an undantaget, den lever om en del...)
Användarvisningsbild
bassicfun
Medlem
Inlägg: 448
Blev medlem: mån 05 mar 2007, 15:54
Ort: Borlänge

Inlägg av bassicfun »

Tänkte försöka svara på frågan lite historiskt...
Man får backa till ca 1969 då Ron Wickersham kom på att han ville höra alla frekvenser som kommer ur en sträng.Då är det så att ju mer man lindar varv på en mickspole desto mer utsignal men man förlorar bandbredd,det blir en puckel.Han märkte åxå att bandbredden försämras av hur lång sladd man har,redan efter 30cm börjar det bli sämre.lösningen blev så klart lite varv och en liten förstärkare nästan direkt vid micken.Nu blev det fullfrekvent!Alla kanske inte vill ha så ändå,så då kom han på att sätta dit ett aktivt filter som kan ge sej på att simulera andra mickar.Nu var det fullfrekvent från början och det är ofta bättre att ta bort än att lägga till.Han kom åxå på att man kan använda en dummy spole till singelcoil mickar som ligger med och fasar ut brum.
Ganska vintage ändå eller hur...hi hi .Personligen har jag svårt att vrida på en massa små stackade pottar och flirpa på små microbrytare när jag spelar.Då tycker jag det är lättare med en riktig eq eller något att trampa på.Och det finns givetvis basar som låter bra både med och utan kretskort.Om man sätter en typ boss pedal efter basen (den behöver inte ens vara påslagen)så försvinner det där problemet med förluster i långa sladdar.
Skulle vilja ha en colorsound overdrive (inte till bas)
Skriv svar