Pestiga gig!

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Gäst

Inlägg av Gäst »

Basjonas skrev: Mitt under hennes pågående 40-års fest alltså. Det är kärlek det.

Det var en rätt trist kväll...
Det där gjorde nästan fysiskt ont att läsa... :cry:
Användarvisningsbild
basnalle
Medlem
Inlägg: 499
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 14:01
Ort: Stockholm

Inlägg av basnalle »

Gjorde ett gig för några år sen med en betalande som dessutom kom in på kredit. Vi skulle spelat i 4 timmar men de vart 20 min istället.
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

När vi höll på att plocka fram prylarna inför en spelning så kom det fram en nyfiken herre.
-Jaha det ska bli musik ikväll?
Han får syn på kontran och frågar:
-Mmm är det en stråk kvartett?
Om han hörde oss när vi drog igång vet jag inte men med tanke på vad det står på vår gig poster: "Loud music for noisy peolpe" eller som på MySpacesidan: "Sounds Like: ...the soundtrack of a perfect hangover!" så har jag en känsla av att vi inte är riktigt det han hade uppskattat :lol:
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem
Inlägg: 16397
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 14:04
Ort: Umeå.

Inlägg av knedy »

knedy skrev:har en utomhusspelning idag på nån liten byfest, "gullmarksfestivalen", och det är kallt, blåsigt och regnigt ute.... får se om det blir ett pestigt gig :P
ok, ja det vart ett pestigt gig. :x :wink: Man brukar ju kunna förlita sig på muskelminnet i fingrarna när man spelar så slipper man tänka på det och bara släppa loss... det funkar inte lika bra när man tappar känseln i fingrarna :roll:

usch vad mycket felspel och allmänt dåligt ljud, kanske mest för att vi fick(ville?) inte soundchecka :D
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Det är ännu jävligare på trumpet. För då fryser man i käften också. Och trumpeten stämmer om sig som fan i kylan.
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

Senaste två gigen för 5-10 pers.. varav de flesta personal som jobbade på ställena

Sista giget spelade vi 15 min på hela kvällen och bröjade riggade ner 45 min innan för att personalen ville hem..

Har även kört en utomhusspelning på vinter, ljudet sög och vi höll på frysa fingrarna av oss

(Ska kanske tillägga att de sista gigen har båda arrangörerna missat med annonsering ganska fett :P )
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

Diesel skrev: Har även kört en utomhusspelning på vinter, ljudet sög och vi höll på frysa fingrarna av oss
Har faktiskt lirat i -26 grader en gång.
Hade jag förträngt.... :)
Fast då inte som basist, utan som percussionist.

Minns att basisten hade sån där Mount Everest dunjacka på sig och torgvantar.
Trummisen slog sönder vartenda trumskinn tror jag.

Vi var upp med kören till Trängslet för att underhålla de stackars värnpliktiga i fält.
Fältartist kan jag ju lägga till meritlistan då! :P
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++
Inlägg: 14601
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 16:53
Ort: Solna

Inlägg av hosse »

det pestigaste giget jag någonsin har gjort är när vi blev inlurade till att spela på något jävla skräp med Studiefrämjandet. Inte nog med att vi bara fick 20 minuter att spela så lirade vi näst först, efter ett Jazzimpro-band. vi lirar rockig punk. De enda åskådarna var de andra banden som var där av den enkla anledningen att de inte fick gå. det stod positionerade ca 15 meter från scenen, sittandes i många fall. de enda två som stod framme vid scen var två lokala punkare.

det var ett lågvattenmärke.
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish

snus och kaffe, a match made in heaven.

"When in doubt, skriv 'dom'."
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17233
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Geddy_Lee skrev:
Diesel skrev: Har även kört en utomhusspelning på vinter, ljudet sög och vi höll på frysa fingrarna av oss
Har faktiskt lirat i -26 grader en gång.
Hade jag förträngt.... :)
Fast då inte som basist, utan som percussionist.

Minns att basisten hade sån där Mount Everest dunjacka på sig och torgvantar.
Trummisen slog sönder vartenda trumskinn tror jag.

Vi var upp med kören till Trängslet för att underhålla de stackars värnpliktiga i fält.
Fältartist kan jag ju lägga till meritlistan då! :P
Jag har spelat tuba på ett torgmöte i minusgrader. Vi fick blanda spolarvätska i ventiloljan för att ventilerna skulle frysa fast! Munstycket låg i byxfickan mellan låtarna, annars hade det nog suttit kvar runt munnen än...
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
gäst

Inlägg av gäst »

Geddy_Lee skrev:
Diesel skrev: Har även kört en utomhusspelning på vinter, ljudet sög och vi höll på frysa fingrarna av oss
Har faktiskt lirat i -26 grader en gång.
Hade jag förträngt.... :)
Fast då inte som basist, utan som percussionist.

Minns att basisten hade sån där Mount Everest dunjacka på sig och torgvantar.
Trummisen slog sönder vartenda trumskinn tror jag.

Vi var upp med kören till Trängslet för att underhålla de stackars värnpliktiga i fält.
Fältartist kan jag ju lägga till meritlistan då! :P
Dunjacka? Det är ju i sådana lägen man givetvis kör i t-shirt och avklippta skinnhandskar med nitar på.
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

Norrlandskavajen för fan :P

Måste hitta en bild så ni får se hur man ska vara klädd när man spelar ute
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

Johannes skrev:
Geddy_Lee skrev:
Diesel skrev: Har även kört en utomhusspelning på vinter, ljudet sög och vi höll på frysa fingrarna av oss
Har faktiskt lirat i -26 grader en gång.
Hade jag förträngt.... :)
Fast då inte som basist, utan som percussionist.

Minns att basisten hade sån där Mount Everest dunjacka på sig och torgvantar.
Trummisen slog sönder vartenda trumskinn tror jag.

Vi var upp med kören till Trängslet för att underhålla de stackars värnpliktiga i fält.
Fältartist kan jag ju lägga till meritlistan då! :P
Dunjacka? Det är ju i sådana lägen man givetvis kör i t-shirt och avklippta skinnhandskar med nitar på.
Jag ja! Men nu pratade vi om basisten.
Jag badade ju i Bråviken för ett par veckor se´n.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Nyrostad
Medlem
Inlägg: 205
Blev medlem: lör 23 jun 2007, 20:34
Ort: Lund

Inlägg av Nyrostad »

Har inte varit med om något riktigt pestigt gig än, men det här med kyla har jag väl stött på :P

På senaste gigget (en studentfest i stor trädgård) spelade vi en ganska go blandning av jazz, blues och rock, där jag spelade på mitt huvudinstrument, klarinett, under jazzlåtarna. Detta gick rätt fint på vår första halva av spelningen, då vi tagit ungefär hälften av låtarna när klarinetten skulle användas. Därefter blir det paus, och jag tänker inte så mycket på den, förrän jag inser att det nu blivit ganska kallt såhär på kvällningen. Resultatet av detta blir att folk får se en huttrande basist/klarinettist stå med sitt instrument och fingrar över _grillen_ fram tills spelningen tog fart igen :P Tur att jag tänkt så pass långt att jag tagit reservklarinetten.. :P
Music Man Stingray 4| Fender Jaguarbas med Lundgren Vintage Jazz Special | Ampeg SVT-3 Pro/SVT-410HE |
http://www.fullhouseband.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25746
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Inlägg av fieldflower »

2 lågvattenmärken, med olika band...

1:
Med mitt gamla band i Örebro fick vi en förfrågan att spela på en MC-klubbs årsfest 2000. Verkade vara helt OK. De hade hyrt en camping, fixat dit släp och 3-fas till oss och allt verkade rätt bra.
3 personer där... :?
OK att det var kul att spela på annorlunda plats, men inte i längden.
Det kom nämligen ingen mer. Bandet var fler än publiken.
Kvällens höjdpunkt var när en av de 3 i publiken blev såpass full att han tyckte att han skulle vara på scenen (vi hade lagt ned men grejerna stod kvar) och stappla omkring. Nästan slagsmål innan han kastades(!) ned och kröp in i det enorma partytältet.

2:
Med mitt nuvarande band (Daves Deli) i Stockholm fick vi en förfrågan att spela på en informationsträff för nåt företag (som verkade vara nåt slags pyramidhistoria) 2003 eller så. Verkade också bra i början. De hade hyrt ett propert och stort ställe i närheten av rålambshovsparken(?) med helt OK bar, DJ med eget ljud och ljus och så oss då. Vet inte vad som hände för vi lät ganska bra och horade så det slog härliga till med de gamla coverdängorna. Det var kanske 50 pers i lokalen men som mest 4 på dansgolvet.
Vi hade planerat för 3 set men hann bara igenom 1:a innan arrangören insåg att det inte funkade, betalade oss full ersättning och tackade för insatsen. Vid det laget var det kanske 10 kvar, som bara diskuterade vilken krog de skulle dra till.
Bild på eländet:
Bild

Bägge var arrangörsmissar, men man minns dem ändå med lite sorg.
Hade ju varit kul att göra någon lite glad... :cry:

/Ff
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

fieldflower skrev:Verkade vara helt OK. De hade hyrt en camping, fixat dit släp och 3-fas till oss och allt verkade rätt bra.
Låter farligt!
Apropå diskussionen i en annan tråd
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

Pestiga gig försöker man väl förtränga men när ni nu är inne på kalla gig minns ett "gatumusikantsgig" på torget i Kiruna i maj månad. Vi spelade Pogueslåten Dark streets of London och kommer in på refrängen: "Now the winter comes down I cant stand the chill That comes to the streets around christmas time" samtidigt som snöflingorna började dala genom luften.

Så en bild från ölkåta i januari (fast jag har nog visat den tidigare). -27 ute men faktiskt några plusgrader i tältet
Bild
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
kanifflesmannen
Medlem+
Inlägg: 1834
Blev medlem: tor 05 jul 2007, 16:59
Ort: Sundsvall

Inlägg av kanifflesmannen »

Första spelningen med bandet la sångarens gitarrstärkare av, och jag som hade sett fram emot sköna gitarrstämmor...
Sen har det mesta jävlats faktiskt. Basstärkare som tystnat, suben till P:at har lagt ner, mixern har tappat kanaler m.m.

Vi spelade för S.t Petri orden en gång och publiken bestod bl a av upp till 70- åriga gubbar i frack, där var vi ju alldeles för högljudda så vi sänka så pass att vår medhörning överröstade utljudet och trummisen fick smyga med vispar på trummorna.


De som dansade till kunde dock tala med varandra i vanlig samtalston. :-)

Jag spelar numera keyboard i bandet. Var bara första spelningen jag fick hoppa in på bas...
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

daionsavage skrev:Älandsbro, Härnösand, St Petrilogen... påminner om Rock-VM i Bollstabruk 1987 då vi (utklädda till Gaysynthbandet "Euro Euro") blev diskvalificerade samt mordhotade och vår gitarrist blev nedslagen på parkeringsplatsen utanför. Jag har sällan varit så rädd som vid det tillfället!
And the winner is, from Umeå, Sweden: Daionsavage!
:shock:
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
Hassemannen
Medlem
Inlägg: 26
Blev medlem: fre 25 maj 2007, 23:19
Ort: Lund

Inlägg av Hassemannen »

daionsavage skrev:Älandsbro, Härnösand, St Petrilogen... påminner om Rock-VM i Bollstabruk 1987 då vi (utklädda till Gaysynthbandet "Euro Euro") blev diskvalificerade samt mordhotade och vår gitarrist blev nedslagen på parkeringsplatsen utanför. Jag har sällan varit så rädd som vid det tillfället!
Fy fan det låter som en kväll det...

Mitt värsta minne från spelning var för några år sedan då Folkets park fyllde hundra, en polare raggad desperat band till detta stora (?) evenemang och vi ställde givetvis upp. Schysst utescen, allt uppmickat, utrustning som inte gick av för hackor och PRÖJS! När vi ska gå på då började det regna...

Vi (bandet) får rigga om allt, ljudteknikern går hem och vi tvingas spela i någon 50-tals inredd danslokal med fruktansvärd ackustik. Som grädden på moset så försvann hela publiken, förutom tre personer. En tant som jobbade med att sälja korv, en förståndshandikapad man i permobil och dennes personliga assistent. Under hela spelningen ägnar sig denna permobilburna man åt att åka fram och tillbaka framför scenen och vi fattar att detta är vår i särklass sämsta spelning. Inte ens killen som bokade oss dök upp, inga pengar. :cry:

För övrigt har jag inget emot permobilburna eller förståndshandikappade. Jag tror faktiskt att han var den enda som uppskattade tillställningen. :)
Dansar runt ett vitt skelett
livet känns så fritt och rätt
bidragstagaren full och mätt
Heja Sweden vinner lätt!
Gäst

Inlägg av Gäst »

Fantastisk historia! Men varför blev ni diskade?
Gäst

Inlägg av Gäst »

daionsavage skrev:två förklaringar.
*Officiellt berodde det på att arrangören upptäckte att det var fler personer i bandet än på demon som vi kvalificerat oss med. Vilket var helt sant. -Demon var ett skämt som två kompisar skickade in utan en tanke på att de skulle bli uttagna

*Inofficiellt (d v s: jag tror) berodde det på att delar av bandet var fulla på scenen och retades med publiken. En pudelrockare som stod och skrek "Djävla bögdjävlar, åk hem till härnösand!" fick svaret "Du får suga av mig på scenen om du vill".

En rolig detalj i sammanhanget var att arrangören hade bestämt att en del av poängen baserades på hur mycket publiken skrek efteråt, man mätte ljudnivån med en decibelmätare... men vi fick tydligen näst högst publikpoäng 8).
'

HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA!!!!!!!! Och nu fattade jag det BRILJANTA med att heta Euro Euro mitt under brinnande "vi vill bli nästa Europe"-feber. :D

*edit* Finns det på video?!?
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

Europe var väl själva med i rock-sm -84 va?
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
Skriv svar